Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp med min ng900 årsm. -95 turbo

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Hjälp med min ng900 årsm. -95 turbo

    hejsan,
    är ny här och by på ny på turbomotorer.
    jag o farsan köpte en turbo för att göra en isbil utav. men tyckte den gick slött.
    så jag har några frågor.

    1. hittade nån sorts anslutning som satt på luftslangen ungefär vid filtret. där det fanns två hål. ett som var kanske 2 eller 3cm i diameter och ett som såg ut ungefär som en vakuumklocka. stog också bosch på den, ska det inte sitta några slangar här, just nu sitter det inget alls här??

    2. Hur kollar man hur mycket turbon laddar, och hur skruvar man upp det, samt vad är max för att inte motorn ska ta så mycket stryk??

    3. Hur kollar man ifall turbon är paj??

    hoppas ni kan hjälp mig
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567

    Re: Hjälp med min ng900 årsm. -95 turbo

    Citat Ursprungligen postat av öhlin91
    hejsan,
    är ny här och by på ny på turbomotorer.
    Välkommen hit!
    Citat Ursprungligen postat av öhlin91
    jag o farsan köpte en turbo för att göra en isbil utav. men tyckte den gick slött.
    så jag har några frågor.

    1. hittade nån sorts anslutning som satt på luftslangen ungefär vid filtret. där det fanns två hål. ett som var kanske 2 eller 3cm i diameter och ett som såg ut ungefär som en vakuumklocka. stog också bosch på den, ska det inte sitta några slangar här, just nu sitter det inget alls här??
    Låter som du hittat avlastningsventilen:

    Kolla att den håller tätt enligt http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=30&t=80329och koppla slangarna enligt följande länk: http://www.geocities.com/ng900set/Va.../vac_hose.html

    Citat Ursprungligen postat av öhlin91
    2. Hur kollar man hur mycket turbon laddar, och hur skruvar man upp det, samt vad är max för att inte motorn ska ta så mycket stryk??
    Anluter en manometer och kör bilen. Att tomvarva ger inget mått på maximalt laddtryck.

    Citat Ursprungligen postat av öhlin91
    3. Hur kollar man ifall turbon är paj??
    Börja med punkt 2 men du kan ju känna om du har något märkbart glapp i turbons roterande delar.


    (Vet inte varför jag först fick för mig att det handlade om OG900 istället för NG900 )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: Hjälp med min ng900 årsm. -95 turbo

    ok, har pm;at dig, men som jag sa så vet jag inte vart den ska gå och fattar inte länken.

    Behövs den där ventilen egentligen och vad gör den för nytta??
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567

    Re: Hjälp med min ng900 årsm. -95 turbo

    Citat Ursprungligen postat av öhlin91
    Behövs den där ventilen egentligen och vad gör den för nytta??
    Sällan biltillverkare sätter dit prylar som kostar pengar men som inte behövs.
    Bara att läsa FAQ:n jag länkade till även ovan där det förklaras vad avlastningsventilen gör: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=30&t=80329
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: Hjälp med min ng900 årsm. -95 turbo

    jo men jag tänkte om det inte sitter sån där på vissa årsmodeller, han kan ju ha bytt ut vissa delar mot andra årsmodeller.

    men vart ska den gå någonstans då, vart ska den kopplas in.
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 21:31
  2. Tyda årsm på block med hjälp av koderna?
    Av Micke_Persson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 00:27
  3. Hjälp! Trasig turbo på en ng900 -94?!
    Av n0sferatu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 16:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •