Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Konstigt missljud Saab 9-5 aero -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Sthlm / Kungsängen
    Inlägg
    22

    Konstigt missljud Saab 9-5 aero -02

    Hejsan mitt problem är ett konstigt missljud som uppkommer vid 2200 varv och håller sig till 2400 varv om man gasar ganska lungt. Släpper jag gasen eller trycker hårdare försvinner ljudet direkt.

    Ljudet påminner lite om ljudet som uppstår när man har ett taskigt hjullager. Det uppkommer varje gång man gasar på samma sätt, "lugnt" Hade den förbi en saab mekaniker men han visste inte heller vad det var för ljud men uteslöt hjullager direkt. Han trodde det kunde vara nån slang eller backventil. Bilen ska in i slutet av veckan till dom men tänkte om det var någon annan som kanske kände igen eller vet vad det kan vara.
    Om man skulle ge sig på en gissning så finns ljudet mer på vänster sida i bilens främre del ??
    Jag vet inte om det det kan vara relaterat till automatlådan eller inte men lägger tråden här i motor.

    Mvh Thomas

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Konstigt missljud Saab 9-5 aero -02

    Sitter det inte en vakuumpump på vänster sida av motorn för bilar med automatlåda?
    Kanske den som väsnas?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Sthlm / Kungsängen
    Inlägg
    22

    Re: Konstigt missljud Saab 9-5 aero -02

    Låter som en ide. Har suttit o tänkt Kan man verkligen utesluta hjullagret?
    Har nån någonsin varit med om ett hjullager som låter vid jämn belastning ex 2200varv? svänger man händer inget med ljudet och ljudet uppstår vid 40km och snabbare.??

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Järna
    Inlägg
    73

    Re: Konstigt missljud Saab 9-5 aero -02

    Hej Thomas.

    Jag har haft en liknande ljud i en 9-5 2.0t -98. Vid mycket lågt laddtryck på låga varv (så som du beskriver ditt fenomen) så kom det ett "mu-ljud". Mer tryck så blev det tyst, lägre tryck (undertryck) så var det tyst.

    I mitt fall så kom ljudet från dumpventilen (som var original återcirkulerande typ). De tunna slangar som styr den hade blivit dåliga, så styrningen av ventilen fungerade inte som den skulle. Efter byte av slangarna så försvann ljudet fullständigt.

    Mvh Jesper
    Saab 9-5 2007 Aero SC
    Saab 9-3 2006 1.8t SC

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Konstigt missljud Saab 9-5 aero -02

    haha, där fick jag nog svaret på varför jag får ett kraftigt resonansljud max en gång ganska direkt efter start när den är kall, alltid vid 50 så brummar det till en sekund i bilen som om man körde på ett såntdär vitmålat vägsträck vid väggrenen!


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Sthlm / Kungsängen
    Inlägg
    22

    Re: Konstigt missljud Saab 9-5 aero -02

    Tackar Jesper ska ut o testa o byta vakumslangarna till ventilen. Även om det inte fungerar så satte du beskrivning på ljudet perfekt.
    Det är ju då inte långsökt att det ev kan va nått annat vakumstyrt om det nu inte skulle vara dessa. Eller så kan det ju ev vara själva "dumpventilen".

    Märkte igår att om man kör i 100km så kommer ljudet vid lite lägre varv typ 2100. Detta borde ju betyda att "trycket" eller vad det är e lite mindre vid högre hastighet så även detta borde ju tyda på nåt vakumstyrt.

    Återkommer när jag bytt slang.

    Mvh Thomas

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Sthlm / Kungsängen
    Inlägg
    22

    Re: Konstigt missljud Saab 9-5 aero -02

    Hallå igen tackar för ditt inlägg Jesper återigen . Mitt missljud är borta nu Tror jag hittade alla små vakumslangar som går att byta. Alla va jätte muggiga.

    Så nu vet ni vad det kanske är man kan felsöka när man har ett missljud som låter muu

    Mvh Thomas

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Järna
    Inlägg
    73

    Re: Konstigt missljud Saab 9-5 aero -02

    Vad kul Thomas att mitt lilla tips kunde vara till hjälp!

    Mvh Jesper
    Saab 9-5 2007 Aero SC
    Saab 9-3 2006 1.8t SC

Liknande ämnen

  1. kamkedja och konstigt missljud 95 -03
    Av wille h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 22:39
  2. Missljud saab 93 aero
    Av StorStark i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 14:11
  3. Konstigt missljud, SS 2.0T
    Av 93t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •