Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Undrar hur väl man kan urskilja karakteristika mellan olika element genom att bara titta på specen?

    Monterade ju i dagarna en DLS 12" som är deras "top of the line" och undrar lite hur den egentligen spelar om man gämför med en "snäppet under top of the line" Hertz 10"are...

    DLS Ultimate Nobelium 12"
    http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_730

    Hertz HX250
    http://www.hertzaudiovideo.com/default_en.htm

    Kom gärna med funderingar eller real life experience om så finnes

    Kanske ska tillägga att jag seriekopplat DLS:en så den spelar i 8ohm, medan Hertz:en har enkel talspole vilket medför 4 ohm...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Hej,

    Prova att koppla DLS'en med en spoole, dvs så att du kör den i 4 ohm.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 922

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Prova att koppla DLS'en med en spoole, dvs så att du kör den i 4 ohm.

    Mvh
    Johan
    min tanke oxå att börja där och se om du blir nöjd.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Prova att koppla DLS'en med en spoole, dvs så att du kör den i 4 ohm.

    Mvh
    Johan
    Kan man göra så? Bara koppla en spole? trodde man var tvungen att koppla in båda?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Prova att koppla DLS'en med en spoole, dvs så att du kör den i 4 ohm.

    Mvh
    Johan
    Kan man göra så? Bara koppla en spole? trodde man var tvungen att koppla in båda?
    Så har faktiskt jag också förstått det.
    Ungefär som att om man inte använder båda så finns risken att man förstör basen.
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    244

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    http://www.n-core.se/index.php?option=c ... &Itemid=38
    Där står det lite om inkoppling med flera talspolar.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Då var det som jag trodde
    Kollade även min teori med en kompis och han svarade såhär
    "Du förlorar halva effekttåligheten och du ändrar på en massa parametrar"

    Hans jämförelse var
    "Som att köra en V8 på 4 cylindrar, det går... Men varför???"

    :P

    Så inte att rekommendera alltså!
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  8. #8

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Undrar hur väl man kan urskilja karakteristika mellan olika element genom att bara titta på specen?

    Monterade ju i dagarna en DLS 12" som är deras "top of the line" och undrar lite hur den egentligen spelar om man gämför med en "snäppet under top of the line" Hertz 10"are...

    DLS Ultimate Nobelium 12"
    http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_730

    Hertz HX250
    http://www.hertzaudiovideo.com/default_en.htm

    Kom gärna med funderingar eller real life experience om så finnes

    Kanske ska tillägga att jag seriekopplat DLS:en så den spelar i 8ohm, medan Hertz:en har enkel talspole vilket medför 4 ohm...
    Jag antar att det är välljud du söker då du lagt DLS basen till 8ohm.
    Hertz basen, finns inte den med dubbla 4ohms spolar oxå?
    Själv skulle jag tro att det kan vara svårt att jämföra dessa basar via spec. Båda basarna låter mycke bra så just karaktären i den är nog mera en smaksak.
    Det som spelar mycke in är lådan, steget, kablage, bil m.m.

    kall du börja tävla med ljudet, eller varför undrar du om detta?
    Jag tror inte att en "vanlig" lyssnare skulle höra så stor skillnad på om det är en Hertz eller DLS bas.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Undrar hur väl man kan urskilja karakteristika mellan olika element genom att bara titta på specen?

    Monterade ju i dagarna en DLS 12" som är deras "top of the line" och undrar lite hur den egentligen spelar om man gämför med en "snäppet under top of the line" Hertz 10"are...

    DLS Ultimate Nobelium 12"
    http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_730

    Hertz HX250
    http://www.hertzaudiovideo.com/default_en.htm

    Kom gärna med funderingar eller real life experience om så finnes

    Kanske ska tillägga att jag seriekopplat DLS:en så den spelar i 8ohm, medan Hertz:en har enkel talspole vilket medför 4 ohm...
    Jag antar att det är välljud du söker då du lagt DLS basen till 8ohm.
    Hertz basen, finns inte den med dubbla 4ohms spolar oxå?
    Själv skulle jag tro att det kan vara svårt att jämföra dessa basar via spec. Båda basarna låter mycke bra så just karaktären i den är nog mera en smaksak.
    Det som spelar mycke in är lådan, steget, kablage, bil m.m.

    kall du börja tävla med ljudet, eller varför undrar du om detta?
    Jag tror inte att en "vanlig" lyssnare skulle höra så stor skillnad på om det är en Hertz eller DLS bas.
    Självklart vill jag ha välljud, men hade helst sett att det gick att köra DLS:en i 4ohm då steget nu går på lite mer än 50% för att nå den nivå av bas jag är ute efter... Skulle gärna se att steget fick gå lite snällare, och det hade det nog gjort med en 4ohms bas. Som jag förstått det har jag bara allternativen paralellkoppla --> 2ohm eller seriekoppla -->8ohm.

    Den Hertz jag har har enkel 4ohms talspole så den borde ju gå att få ut i princip samma tryck ur med mycket mindre effekt fr steget. Problemet är ju att cabben är relativt svår att få in basen i coupen i vilket medför att steget får jobba "rätt hårt" i förhållande till hur mycket ljud som letar sig in i bilen.

    Jag har nämligen 2 likadana steg samt 1 DLS 12" samt 1 Hertz 10" bas. som det är nu sitter alltså DLS:en i cabben där det krävs "mer" kräm för att få in rätt mängd ljud i coupen, medan i kombin borde det vara relativt lätt att få till hyfsat med basljud med en rimlig nivå av kräm från steget. Mao ser jag det som mer lämpligt att köra DLS:en i 8ohm i kombin, samt Hertz:en i 4ohm i cabben? Eller tänker jag helt fel nu?

    till saken hör också att lådan är på ca 25 liter, och jag är rätt säker på att det är i underkant för DLS:en medan Hertz:en klarar sig bra med 17 liter. I kombin å andra sidan har jag möjligheten att bygga en lite större låda vilket skulle lämpa sig bättre för DLS:en vilket också talar för den setup som för tillfället INTE råder :S...

    Hilfe bitte...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Vad har du för steg till basen/arna? Att köra en bas i 2ohm betyder inte att ljudet alltid blir sämre hörbart än i 4ohm.
    Får man fråga om du har funderat på att montera Hertz 10an fram i cabben?
    På så sätt skulle den göra sig klockren där ljudmässigt då du kan minska ner lådan till runt 14-16L ink bas..!
    (ja jag har haft min Hertz i 15L ink bas, sluten låda såklart)

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Jag antar att det är välljud du söker då du lagt DLS basen till 8ohm.
    Hertz basen, finns inte den med dubbla 4ohms spolar oxå?
    Själv skulle jag tro att det kan vara svårt att jämföra dessa basar via spec. Båda basarna låter mycke bra så just karaktären i den är nog mera en smaksak.
    Det som spelar mycke in är lådan, steget, kablage, bil m.m.

    kall du börja tävla med ljudet, eller varför undrar du om detta?
    Jag tror inte att en "vanlig" lyssnare skulle höra så stor skillnad på om det är en Hertz eller DLS bas.
    Självklart vill jag ha välljud, men hade helst sett att det gick att köra DLS:en i 4ohm då steget nu går på lite mer än 50% för att nå den nivå av bas jag är ute efter... Skulle gärna se att steget fick gå lite snällare, och det hade det nog gjort med en 4ohms bas. Som jag förstått det har jag bara allternativen paralellkoppla --> 2ohm eller seriekoppla -->8ohm.

    Den Hertz jag har har enkel 4ohms talspole så den borde ju gå att få ut i princip samma tryck ur med mycket mindre effekt fr steget. Problemet är ju att cabben är relativt svår att få in basen i coupen i vilket medför att steget får jobba "rätt hårt" i förhållande till hur mycket ljud som letar sig in i bilen.

    Jag har nämligen 2 likadana steg samt 1 DLS 12" samt 1 Hertz 10" bas. som det är nu sitter alltså DLS:en i cabben där det krävs "mer" kräm för att få in rätt mängd ljud i coupen, medan i kombin borde det vara relativt lätt att få till hyfsat med basljud med en rimlig nivå av kräm från steget. Mao ser jag det som mer lämpligt att köra DLS:en i 8ohm i kombin, samt Hertz:en i 4ohm i cabben? Eller tänker jag helt fel nu?

    till saken hör också att lådan är på ca 25 liter, och jag är rätt säker på att det är i underkant för DLS:en medan Hertz:en klarar sig bra med 17 liter. I kombin å andra sidan har jag möjligheten att bygga en lite större låda vilket skulle lämpa sig bättre för DLS:en vilket också talar för den setup som för tillfället INTE råder :S...

    Hilfe bitte...

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Tjena,

    2st hertz EP2X, get 700w @4ohm bryggat (men klarar ej att spela 2ohm bryggat).

    Ej funderat på att bygga bas i coupen då jag inte ser det som ett alternativ... Vill ha original look och funktionalitet på bilen, men annars hade det ju varit ett alternativ.

    Ska se om jag orkar bygga en ny baffel bara för att provmontera 10"an i nuvarande låda/golv...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    1 383
    Medlem#
    6410

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av Johnken


    Ej funderat på att bygga bas i coupen då jag inte ser det som ett alternativ... Vill ha original look och funktionalitet på bilen, men annars hade det ju varit ett alternativ.
    Ursäkta att jag kapar tråden lite men kan inte 2st. sådana här funka?

    http://www.pioneer.se/se/products/25...11A/specs.html

    Dessa kan man montera under framstolarna, skall tydligen dunka på
    hyffsat.
    Är själv sugen på dessa trots att jag åker STOR kombi så vill jag inte
    ha en låda i skuffen samt att jag vill ha ett reservhjul ifall
    nöden kräver...
    Körde Aero Wannabe..
    9-3 SportWagon---------->SÅLD!! Nya Bilen Hämtad 7/10 2013....

  13. #13

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Tjena,

    2st hertz EP2X, get 700w @4ohm bryggat (men klarar ej att spela 2ohm bryggat).

    Ej funderat på att bygga bas i coupen då jag inte ser det som ett alternativ... Vill ha original look och funktionalitet på bilen, men annars hade det ju varit ett alternativ.

    Ska se om jag orkar bygga en ny baffel bara för att provmontera 10"an i nuvarande låda/golv...
    ok..tyvärr blir ju inte basen så välljudande där bak, iaf inte i en cabbe. vet ej hur det ser ut i din bil, men under/i handskfacket men en 1+" spelandes neråt, så ser det ju fortf. org ut , samt att ljudet kommer bli MYCKE bättre

    Vad har du för CD nu? har du en monosignal ut från CDn så kan du ju koppla en spole/kanal på ditt steg, till DLS basen.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Jag KAN tydligen spela min 12" DLS med endast en talspole inkopplad, men ingen rekommenderar egentligen det trots att det finns med i specen för Basen.

    Vet inte riktigt vad som egentligen kan hända med basen, men en trodde ev. att effekttåligheten kunde gå ned en del... Vad säger ni andra?

    Är ju egentligen rätt nöjd med bygget som det är, men är väll just att steget går på strax över 50% i ett stängt utrymme som bekymmrar mig lite (reservhjulsbaljan med ca 60% utrymme kvar och inte helt tätt golv. Finns en luftspalt på ca 1cm vid öppning av luckan.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Jag KAN tydligen spela min 12" DLS med endast en talspole inkopplad, men ingen rekommenderar egentligen det trots att det finns med i specen för Basen.

    Vet inte riktigt vad som egentligen kan hända med basen, men en trodde ev. att effekttåligheten kunde gå ned en del... Vad säger ni andra?

    Är ju egentligen rätt nöjd med bygget som det är, men är väll just att steget går på strax över 50% i ett stängt utrymme som bekymmrar mig lite (reservhjulsbaljan med ca 60% utrymme kvar och inte helt tätt golv. Finns en luftspalt på ca 1cm vid öppning av luckan.

    Ja visst KAN du göra det men det är ju inte rätt...
    Det är som att du skulle köra din bil på bara hälften av cylinder antalet.
    Det som händer när du bara kör med en talspole är att du halverar basens effekt/tålighet och ändrar en massa parametrar.
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  16. #16

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av ShaddeN
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Jag KAN tydligen spela min 12" DLS med endast en talspole inkopplad, men ingen rekommenderar egentligen det trots att det finns med i specen för Basen.

    Vet inte riktigt vad som egentligen kan hända med basen, men en trodde ev. att effekttåligheten kunde gå ned en del... Vad säger ni andra?

    Är ju egentligen rätt nöjd med bygget som det är, men är väll just att steget går på strax över 50% i ett stängt utrymme som bekymmrar mig lite (reservhjulsbaljan med ca 60% utrymme kvar och inte helt tätt golv. Finns en luftspalt på ca 1cm vid öppning av luckan.

    Ja visst KAN du göra det men det är ju inte rätt...
    Det är som att du skulle köra din bil på bara hälften av cylinder antalet.
    Det som händer när du bara kör med en talspole är att du halverar basens effekt/tålighet och ändrar en massa parametrar.
    Exakt, dock så ställer parametrarna ej till det i detta fall, då DLS själva skriver ut dem med enbart en spole kopplad.
    Men mitt förslag är fortfarande, en spole/kanal på 2kanals steg OM du har en monosignal ut från din CD.
    Detta får ditt steg att jobba i 4ohm, fast du får du full effekt i 4ohm ist. som nu, bara 50% av det.

  17. #17
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    ...men under/i handskfacket men en 1+" spelandes neråt, så ser det ju fortf. org ut , samt att ljudet kommer bli MYCKE bättre ...
    Hur sjutton får man till en vettig låda och vettigt fast monterad under/bakom handskfacket?? Även om det så klart kanske är en fiffig placering.
    Speciellt kanske i en cab med en himla massa kilo dämpmaterial (= cabben) i skuffen när taket är nerfällt.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  18. #18

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    ...men under/i handskfacket men en 1+" spelandes neråt, så ser det ju fortf. org ut , samt att ljudet kommer bli MYCKE bättre ...
    Hur sjutton får man till en vettig låda och vettigt fast monterad under/bakom handskfacket?? Även om det så klart kanske är en fiffig placering.
    Speciellt kanske i en cab med en himla massa kilo dämpmaterial (= cabben) i skuffen när taket är nerfällt.
    Man får såklart plocka ut org. handskfack. Sedan får man gjuta en låda där denna sitter. Ofta finns det även utrymme ovanför/bakom som man även kan använda. Fästa den, jag det får man försöka hitta några fästen.
    ar som sagt inte byggt i en varken 900 el 9-3 cabbe så jag vet ej.
    Men jag vet att det i många fall går att göra en baslåda på denna plats, iaf. i många bilar. Om man inte direkt tänker på säkerheten så kan man ju även plocka bort airbagen som ofta sitter där under.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Exakt, dock så ställer parametrarna ej till det i detta fall, då DLS själva skriver ut dem med enbart en spole kopplad.
    Men mitt förslag är fortfarande, en spole/kanal på 2kanals steg OM du har en monosignal ut från din CD.
    Detta får ditt steg att jobba i 4ohm, fast du får du full effekt i 4ohm ist. som nu, bara 50% av det.
    Det kan väl inte stämma för det betyder ju isf att om du har båda talspolarna kopplade så blir parametrarna fel där istället...
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Re: Gämföra olika baselement genom att titta på spec?

    Citat Ursprungligen postat av ShaddeN
    Det kan väl inte stämma för det betyder ju isf att om du har båda talspolarna kopplade så blir parametrarna fel där istället...
    Det kanske är olika parametrar specade för en resp. två spolar?

    //Jens
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •