Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vad göra då SAAB Försäkrings behandlar mig på detta vis??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62

    Vad göra då SAAB Försäkrings behandlar mig på detta vis??

    Den 26/3 vaknar jag och ser att bilen är uppallad på mjölkbackar och mina helt nya 3-spoke double är borta.

    Jag köpte de 3 veckor tidigare och hade haft de monterade i mindre än en vecka. Jag köpte de från en kille som aldrig hade haft de monterade på sin nyinköpte 9-3 aero (OG). Eftersom de är originalmonterade finns det inget butikskvitto på dem men han skrev ett personligt kvitto på de.

    Nu när jag har skickat in alla lappar och det har gått 6 veckor sen stölden ringer SAAB försärking och säger att de inte får tag på killen som sålde däcken eftersom han har sålt sin mobiltelefon och även telefonnummer (simkortet). (Det är annan kille som svarar och säger att han har köpt telefonen och att han inte har något nummer till säljaren)

    Försäkringen säger att jag måste få tag på säljeren för att få nya däck och fälgar annars blir det 15" plåtfälger. MEN jag kan ju inte få tag på säljaren eftersom det enda jag har från honom är hans namn och mobilnummer som han nu alltså inte längre äger.

    VAD SKA JAG GÖRA??? Tacksam för all hjälp

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 801
    Har du hans namn och ett hum om vart han bor kan du ju kika på http://privatpersoner.gulasidorna.se och se ifall han finns med där.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    163
    Om personen ifråga sålt däcken ärligt så bör du åtminstone ha hans namn på kvittot så det går att spåra honom. Sen finns ju risken att han skrev nån annans namn på kvittot och då är det ju kört.

    Däremot tycker jag det låter knepigt att de skulle vägra ersätta dig för fälgarna, du har ju faktiskt kvitto på dem. Ringde själv mitt försäkringsbolag och frågade vad som gällde ifall man fick fälgar stulna och han rekommenderade att jag köpte nya, inte för att jag inte skulle få ersättning vid stöld utan för att det alltid är svårt att uppskatta värdet på begagnade fälgar o däck.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Om du har hans namn kanske du kan lyckas få någon vänlig själ på Bilregistret att hjälpa dig leta efter hans namn. Har han då en 9-3 OG registrerad i sitt namn så är ju din lycka gjord...

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Du har inte något foto på bilen med fälgarna på? Du har kanske tagit
    själv eller har varit på någon träff så att du finns med på någon
    annans bild någonstans.

    Långskott kanske


    /Loffe
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    jag har hans namn på kvittot. Men jag vet inte vart i hela Stockholmsområdet han bor och sen vet jag ju inte om det va hans bil, farsans, morsans eller brorsans.

    Bilen var lite skitig när jag monterade de, så jag tänkte tvätta och polera den för att sedan fota den, men det han jag ju inte med. MEN jag fotade när den när den var uppallad på mjölkbackarna och däcken saknades. de bilderna skickade jag in.

    Men de vägrar =(([/img]

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    140
    När det hela är över så BYT försäkringbolag!!!
    Saabs försäkringsbolag suger ju FETT!!
    Dom påvisar helatiden hur bra dom är men så när det händer nåt så tycker jag att dom försöker slinka undan hela tiden!
    Fick inbrott i min bil för ett tag sen och jag fick inte ut pengar för bla min jacka som låg i bilen fast den var typ 1 mån gammal och jag hade kvitto på den! Så det fick jag ta på min hemförsäkring!!
    Bytte genast tillbaka till Länsförsäkringar där jag haft mina andra bilar försäkrade som dessutom var billigare i försäkring

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 577
    Hej!

    Jag petar över denna i "Försäkring, verkstäder och..." där den passar bättre.

    Mvh
    Magnus
    ExMedlem 3351
    Från 9-3 TypeR till Porsche 924 till Alfa GTV 2000, hur ska det sluta...

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016
    det du kan göra är att din föräldrar/grannar eller arbetskamrater intygar att du haft dom
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Jag sa till de att jag kan intyga med vittnet att jag har haft de och att jag även har blivit av med de. det var polisen själva som ringde uoo oss och sa att bilen stod utan däck på parkering. Men försäkringsmannen brydde sig inte. Verkar som att de har bestämt sig för att inte ersätte mig från första början. Kan jag gå vidare med ärendet. Allmänna reklamationsnämnden?

    Jag kommer definitivt att byta bolag då detta är överstökat.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    163
    Du ska definitivt inte ge dig, jag är inte någon försäkringsexpert och vet inte heller vad som står i försäkringsvillkoren, men rent spontant tycker jag det verkar som att bolaget är ute och cyklar!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    241
    Saab försäkring ät ju egentligen Dial som i sin tur har blivit uppköpta av IF som in sin tur ägs delvis att Trygg Hansa.......

    Samgången mellan Dial/IF har inte gått bra dom har inte ens koll på sina datasystem, premierna blir fel etc etc. Skit alltså.

    Sen är det ju lite märkligt att dom inte tror på dig. Tror dom verkligen att diin bil skulle stå uppallad för plåtfälgar?? Jag menar om någon gör sig det besväret så måste det ju ha suttit ngt värdefullt på bilen ?

    Har du kvar annonsen där du såg fälgarna ? Har du kollat med mobil operatören om du kan få fram den tidigare ägaren till numret ? Kan gå om du förklarar ärendet.

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Det är därför man är beredd att betala lite mera för ett bra bolag som aldrig krånglar, premien är inte allt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Master P: Så är det tyvärr! Jackan räknades som lösöre och går under hemförsäkringen. Blir dina fälgar stulna i hemmet t.ex i vindsförrådet, garaget, uthuset el.dyl går de ju inte heller på hemförsäkringen utan på bilens stöldförsäkring.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    461
    Medlem#
    10088
    Citat Ursprungligen postat av pusher2
    Saab försäkring ät ju egentligen Dial som i sin tur har blivit uppköpta av IF som in sin tur ägs delvis att Trygg Hansa.......
    Tja i den senaste uppköpsrundan så köpte VOLVO IF. Så min saab är nu föräksäkrad hos volvo
    Claes Myhrman
    Assumption is the mother of all fuckups

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Pusher2: jag sa precis som du sa att det måste ha varit däck och fälgar som verkligen är fräsha och dyra då parkeringen ligger 10 meter utanför mitt och 40 andra lägenhetsfönster.

    Men han brydde sig inte om det och sa till och med "det finns folk som har blivit av med sina plåtfälgar", efter det hade jag verkligen lust att smälla till honom.

    Ska man ringa upp och snacka med någon högre person på bolaget eller på vilket sätt ska jag gå vidare?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    241
    Det kan inte vara så enkelt att denna herre du köpte fälgarna av är densamme som nu har snott dom ? Kanske vill göra en hacka både två eller tre gånger


    Skämt åsido, skriv vettiga avtal när ni köper privat. Konsument verket har mallar på sin hemsida. Och om du säljer skriv alltid "säljes i befintligt skick" så slipper du tjafs.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    241
    Att skicka ett sakligt och välformulerat brev högre upp är alltid bra. Har du kollat mobilnummret ? Du kanske kan få fram tidigare ägare ?? Kolla på internet, ibland finns ju nummer kvar ifrån tidigare annonser. Om du har namnet kan du alltid prova skattemyndiheten och få nån ledtråd iallafall..

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    140
    Master P: Så är det tyvärr! Jackan räknades som lösöre och går under hemförsäkringen. Blir dina fälgar stulna i hemmet t.ex i vindsförrådet, garaget, uthuset el.dyl går de ju inte heller på hemförsäkringen utan på bilens stöldförsäkring.
    _________________
    Mvh Anders
    Japp det är sant men om man har Hemförsäkringen och Bilförsäkringen i samma bolag så betalar man bara en självrisk. SAAB har dom nån hemförsäkring?? Och om man har godkänt billarm så slipper man självrisken helt
    Så skaffa bilförsäkring på ett ställe där ni kan ha hemmaförsäkringen också


    No More SAAB Försäkring!!!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Killens nummer var ett comviq kontantkort så det går inte att spåra och annonsen på internet är borttagen och går inte att spåra.

    Imorrn ska snacka med konsumentvägledningen här i stan och se vad de tycker att jag ska göra.

Liknande ämnen

  1. Vad är detta? Har troligen att göra med balanskedjan
    Av Brainy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 09:37
  2. hur avesta turbo behandlar sina kunder
    Av gw59 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 15:45
  3. Vevaxel går tungt på en specifik punkt, vad kan göra detta?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 23:22
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 09:35
  5. Ser detta ut som ett dörruppslag för er? Vad göra?
    Av sensan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •