Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Tappat ladd vid sugrörs byte..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Hej! Bilen i fråga är en Saab 9-3 Aero -01!

    Satte på ett "sugrör" idag på bilen, speedparts sugrör. Monteringen gick som den skulle, satte på alla slangar på MV samt kollade så alla slangar ifrån MV satt på WG, turbo osv. Allt sitter som det skall.

    Sitter 3" från turbon och steg 3 mjukvara i bilen. Innan bytet (tidigare idag) gick bilen som den skulle, laddade ca 1.5-1.6bar som alltid. Nu efter bytet så laddar turbon 0.4bar och den är med andra ord ganska så slö. Kan tillägga att MVn är HELT ny!

    Nu funderar jag på vad felet kan vara?

    Mvh

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Citat Ursprungligen postat av seboo
    Hej! Bilen i fråga är en Saab 9-3 Aero -01!

    Satte på ett "sugrör" idag på bilen, speedparts sugrör. Monteringen gick som den skulle, satte på alla slangar på MV samt kollade så alla slangar ifrån MV satt på WG, turbo osv. Allt sitter som det skall.

    Sitter 3" från turbon och steg 3 mjukvara i bilen. Innan bytet (tidigare idag) gick bilen som den skulle, laddade ca 1.5-1.6bar som alltid. Nu efter bytet så laddar turbon 0.4bar och den är med andra ord ganska så slö. Kan tillägga att MVn är HELT ny!

    Nu funderar jag på vad felet kan vara?

    Mvh
    Och slangen som går från R-slangen till tankurluftningen sitter kvar? Låter som att den bara går på grundladd.. testa plugga R-slangen och se vad som händer.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    R slangen sitter som den skall. Om jag förståt dig rätt så skall jag dra av R från MV och plugga den?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Citat Ursprungligen postat av seboo
    R slangen sitter som den skall. Om jag förståt dig rätt så skall jag dra av R från MV och plugga den?
    På R-slangen strax efter MV'n så sitter det ett T-kors. En av slangarna därifrån sticker iväg till tankurluftningen, i den slangen sitter också backventiler och så..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Okej! Jo jag har sett det t-korset och att slangen sticker iväg Men skall jag plugga delen som går in i MVn eller delen som går till tankurluftningen efter t-korset?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Citat Ursprungligen postat av seboo
    Okej! Jo jag har sett det t-korset och att slangen sticker iväg Men skall jag plugga delen som går in i MVn eller delen som går till tankurluftningen efter t-korset?
    Plugga den som går in i MV'n du. Förutsatt att slangen är hel dvs
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Var ute och pluggade R + tog en åktur. Var ganska stor skillnad, bilen laddade ca 1.3-1.4bar nu. Varför den inte ladda 1.5 kan ju bero på att det är ca 30grader här

    Så eftersom det gav resultat vad kan felet vara då?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Citat Ursprungligen postat av seboo
    Var ute och pluggade R + tog en åktur. Var ganska stor skillnad, bilen laddade ca 1.3-1.4bar nu. Varför den inte ladda 1.5 kan ju bero på att det är ca 30grader här

    Så eftersom det gav resultat vad kan felet vara då?
    Kassa backventiler eller så är din nya MV kass min gissning är det första.. :P
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Jasså.. Men MVn gick ju helt felfritt vid kl 12:00 idag innan bytet Chansen att den skulle sagt upp sig undertiden jag monterade sugröret är väl ganska liten. Backventiler, vad går dem på?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Citat Ursprungligen postat av seboo
    Jasså.. Men MVn gick ju helt felfritt vid kl 12:00 idag innan bytet Chansen att den skulle sagt upp sig undertiden jag monterade sugröret är väl ganska liten. Backventiler, vad går dem på?
    Dryga hundringen styck på VAG. Dubbelkolla kontakt och slangar till MV igen. Kolla också så de inte är nån säkring som stuckit för dig.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Ok! Tack så mycket för hjälpen!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Har en till fråga bara, när man pluggar R slangen "tvingar" man ju bilen att ladda så varför skulle det vara fel på backventilerna eller min nya MV?

    Kan även tillägga att när man gasar fullt på 2an tex och släpper av vid 3000rpm så hackar bilen till. Kan vara jag som är nojjig men kan det vara en symptom?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Så då har man inhandlat nya backventiler, fast dem kunde man inte köpa löst så var tvungen att köpa hela slangen ink. den sensorn. Urluftningsledning eller vad den hette, 2500:- på Saab. Som hittat

    Laddar bilen som den skall nu? Näää....

    Så MV samt urluftningsmojjäng med backventiler är nytt. Vaf*n kan felet vara nu då?

    Om tex sugröret inte sitter 100% på turbon kan det påverka? Man tycker ju att det inte skall påverka laddet men kan det bli fel värden eller liknande? Kan luftmassemätaren vara kass? Kan avlatsningsventilen vara pajj? WG traisg? Hjälp mig.

    Mvh Sebastian

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Någon?

    EDIT: Bytte tillbaka till original sugrör och då kom laddet igen. Man skall väl inte behöva mappa bilen efter byte? Det är ju bara ett rör med lite luft i

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Efter att bilen har börjat bete sig konstigt (tvekade vid 3000varv för att sedan sparka in laddet igen) så provade jag en kompis LMM. Med ny LMM så började bilen gå på grundladd Hade av batteriet vid byte av LMM. Bytte tillbaka till min igen och den går fortf på grundladd.

    Dessutom rycker bilen och den börjar låta konstigt när man belastar den, låter mörkare på något sätt.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Löste sig!!!!

    Visade sig vara en slang som satt på en sensor som åkt av, samma sensor som slangen ifrån avlastningsventilen går till. Att en liten slang kan göra så mycket skada

  17. #17

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Citat Ursprungligen postat av seboo
    Löste sig!!!!

    Visade sig vara en slang som satt på en sensor som åkt av, samma sensor som slangen ifrån avlastningsventilen går till. Att en liten slang kan göra så mycket skada

    Hade precis samma problem med den slangen !
    SaaB

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Citat Ursprungligen postat av seboo
    Har en till fråga bara, när man pluggar R slangen "tvingar" man ju bilen att ladda så varför skulle det vara fel på backventilerna eller min nya MV?

    Kan även tillägga att när man gasar fullt på 2an tex och släpper av vid 3000rpm så hackar bilen till. Kan vara jag som är nojjig men kan det vara en symptom?
    Angående att plugga R-slangen på magnetventilen så tvingar man då turbon ned i grundladdtryck.

    Magnetventilen består av en strypventil och en solenoid som förbinder C och W med R då strömmen slås på. Tryck tas alltså från kompressorhuset och leds till anslutning C där strypningen sitter. Tryckluften leds via strypventilen i C till W anslutningen och vidare till wastegateventilen. Då solenioden spänningssätts så öppnas anslutningen till R varvid övertrycket i W bakom strypventilen sjunker eftersom R är kopplad till ett ställa med atmosfäriskt tryck.

    Går backventilerna till tankurluftningen sönder så läcker laddluft från insuget förbi dessa backventiler varvid man får en tryckökning i R anslutningen hos magnetventilen och då klarar den inte att reglera upp laddtrycket eftersom den inte klarar att reglera ned trycket i wastegateventilen. Pluggar man R så blir situationen liknande, laddluft leds via strypventilen till W men eftersom inte trycket bakom strypventilen kan sänkas genom att luft evakueras till atmosfärstryck via R så sjunker laddtrycket.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Citat Ursprungligen postat av seboo
    Löste sig!!!!

    Visade sig vara en slang som satt på en sensor som åkt av, samma sensor som slangen ifrån avlastningsventilen går till. Att en liten slang kan göra så mycket skada
    Slangen till avlastningsventilens magnetventil möjligen?

    Till denna går tre slangar, en före gasspjäll, en efter gasspjäll och en till avlastningsventilen.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Tappat ladd vid sugrörs byte..

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av seboo
    Löste sig!!!!

    Visade sig vara en slang som satt på en sensor som åkt av, samma sensor som slangen ifrån avlastningsventilen går till. Att en liten slang kan göra så mycket skada
    Slangen till avlastningsventilens magnetventil möjligen?

    Till denna går tre slangar, en före gasspjäll, en efter gasspjäll och en till avlastningsventilen.

    Skall gå ut och kika, återkommer med svar senare.

Liknande ämnen

  1. tappat ladd
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 10:51
  2. Hjäjp med ladd tryck efter topp byte!!!
    Av xavior i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-18, 02:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •