Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    45

    Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Undrar om nån har nån aning om värför min saab 9-3 aero - 01, går så otroligt dåligt eftersoppatorsk som jag nyss fick tyvärr:S.
    Så jag åkte med dunken o kom tillbaka fyllde i 5 liter och så när ja skulle starta så ville den inte först men till slut gick den igång men var typ helt orkeslös och lät skitskumt typ som en gammal folkabuss:S
    Har fått soppatorsk förut kan tilläggas men då ej dessa problem.
    Jag kan oxå tillägga att min luftmassemätare är trasig om den kan ha nåt med de hela att göra.

    Så om nån har en aning om va de kan vara så skulle de vara underbart!

    Tack på förhand.

    MVH/Kilin.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Hej,

    kan mycket väl vara LMM som ger upphov till problemet. Konstigt bara att det kom i samband med soppatorsken? Hur länge har LMM varit trasig och hur vet du att den är trasig?

    En luftmassemätare som är defekt ger datorn i bilen felaktiga uppgifter om hur mycket luft som passerar in till motor. Motorn kommer alltså få för mycket bränsle eller för lite. Detta påverkar naturligt vis motorn då den aldrig kan köra på de inställningar den är programerad för.

    Nu vet jag inte hur T7 kompenserar med bränslet med defekt/trasig LMM, kanske finns en inställning som gör att bilen går extra fett. Om inte är det risk för att du kör på med för lite bränsle, då har du ett ras på G.

    Så tips, låt bilen stå och spring iväg och skaffa dig en ny LMM.


    Mvh
    -Faen

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    45

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av FaeN
    Hej,

    kan mycket väl vara LMM som ger upphov till problemet. Konstigt bara att det kom i samband med soppatorsken? Hur länge har LMM varit trasig och hur vet du att den är trasig?

    En luftmassemätare som är defekt ger datorn i bilen felaktiga uppgifter om hur mycket luft som passerar in till motor. Motorn kommer alltså få för mycket bränsle eller för lite. Detta påverkar naturligt vis motorn då den aldrig kan köra på de inställningar den är programerad för.

    Nu vet jag inte hur T7 kompenserar med bränslet med defekt/trasig LMM, kanske finns en inställning som gör att bilen går extra fett. Om inte är det risk för att du kör på med för lite bränsle, då har du ett ras på G.

    Så tips, låt bilen stå och spring iväg och skaffa dig en ny LMM.


    Mvh
    -Faen
    Okej, men luftmassemätaren har varit trasig ett tag faktist, har vart rätt dum som kört med bilen trots de, jag vet att den är trasig pga att har haft den inne på saab för felsökning pga tänd CE-lampa.

    Jo jag tycker de verkar skumt i samband med soppatorsken, den har ju funkat ett bra tag trasig nu iaf.
    Men du tror inte de kan ha nåt att göra med igensatt bränslefilter kanske?

    Oj då, ras på g säger du, vad menar du med ras?:O

    Tack för all info btw.

    mvh

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    625
    Medlem#
    6922

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Hej,

    Som sagt kan vara ganska många olika felkriterier när motorn går dålig. Soppa filtret kan kanske vara en av dem. Har aldrig varit med om samma situation själv, kanske någon annan här.

    När motorn får för lite bensin kommer den att gå varm, finns inte tillräckligt med bensin att kyla ner motor. Och detta påverkar dem inre delarna i motor som kolvar tex. Just T7 kolvarna är inte direkt kända för att hålla så det kan bli hemska bekymmer.

    Som sagt har jag ingen aning hur din motor går överhuvudtaget, så kan inte säga något direkt. Bara berättar vad som kan hända med en trasig LMM.

    Tipset är att införskaffa en ny LMM och inte köra bilen tills den bytts ut. Då sparar du dig reparationskostnader, samt kanske även strulet med att motorn går dåligt då den mycket väl kan vara boven till det.


    Mvh
    -Faen

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    45

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Hej igen, nu har jag då bytt bränslefiltret på den men tyvärr utan resultat
    Har nån någon ide vad de kan vara egentligen, har hört nånstans om typ insprutningsventiler, eller är jag helt ute o cyklar?
    Eller kan de vara så lätt att dåliga tändstift kan påverka allt detta?

    Tacksam för svar snarast.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Men om din luftmassemätare är paj och motorlampan lyser varför byter du inte den då?
    Brukar inte hända nåt speciellt vid soppatorsk förutom på vissa dieselbilar.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    45

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av Las Peras
    Men om din luftmassemätare är paj och motorlampan lyser varför byter du inte den då?
    Brukar inte hända nåt speciellt vid soppatorsk förutom på vissa dieselbilar.
    Ska byta den nu snarast, har inte haft möjlighet då jag varit arbetslös ett tag.
    Men har hört att vitala motordelar kan ha tagit skada typ kolv som rykit pga överhettning eller turbo osv, fast jag har faktist ingen aning

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Är det inte bättre att koppla ur den helt om den är trasig?

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...538975#p538975
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    fick ett liknande fel på en av mina bilar dock en Ford! då va de soppapumpen som va dåligt på grund av skit som kom med när tanken blev tom!
    hade då fått soppa tomt 3ggr så den blev igensatt o la till slut av

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    45

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av jocke186
    fick ett liknande fel på en av mina bilar dock en Ford! då va de soppapumpen som va dåligt på grund av skit som kom med när tanken blev tom!
    hade då fått soppa tomt 3ggr så den blev igensatt o la till slut av
    Men brukar dom överhuvudtaget starta och gå att köra med med trasig soppapump?

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Hej!

    Koppla ur LMM om den inte fungerar som den ska tills du har råd att byta den.

    Kör LUGNT med bilen innan du bytt den.

    Kan mycket väl vara soppapumpen som inte orkar leverara tillräckligt med soppa, dom gillar inte att gå torrt.

    Mät bränsletrycket.

    Jag själv skulle ställa bilen om LMM var trasig och jag inte hade råd att byta den , men det är jag det.

    Har nu läst dina andra inlägg om att bilen kokar osv , jag skulle rekommendera att du låter någon kunnig kika på din bil för att se vad det är för fel , att ha kört med en kokande motor är INTE bra.

    I värsta fall har toppackningen gått och toppen är skev.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av Kilin
    Citat Ursprungligen postat av jocke186
    fick ett liknande fel på en av mina bilar dock en Ford! då va de soppapumpen som va dåligt på grund av skit som kom med när tanken blev tom!
    hade då fått soppa tomt 3ggr så den blev igensatt o la till slut av
    Men brukar dom överhuvudtaget starta och gå att köra med med trasig soppapump?
    som jag skrev så la den av till slut! gick taskigt som tusan innan död inföll

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    45

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Citat Ursprungligen postat av jocke186
    Citat Ursprungligen postat av Kilin

    Men brukar dom överhuvudtaget starta och gå att köra med med trasig soppapump?
    som jag skrev så la den av till slut! gick taskigt som tusan innan död inföll
    Okej, jag var tvungen at parkera om den idag, och jag kände hur de verkligen stank bensin i bilen när jag startat den, samt att den dog efter nån minuts körning så ja fick dra igång den igen, är detta symptom på dålig soppapump?

  14. #14

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    har bränslepumpen lagt av så pumpar han inget alls o motorn får inge bränsle.
    om den pumpar dåligt så borde bilen gå dåligt hacka o bluddra!

    du sa att bilen stank bensin? kolla så du inte fått läck någonstans

  15. #15
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?

    Öppna locket till expansionkärlet och känn om det luktar soppa eller avgaser.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. Motor lampa(gul) lyser efter soppatorsk
    Av SKYMASTER i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 09:49
  2. Bilen går risigt på kallstarter
    Av RobbanH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 14:15
  3. Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!
    Av Fabian i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 00:19
  4. Problem med CE lampan efter soppatorsk *Fixat*
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •