Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

  1. #1

    9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

    Hej alla,

    Handlöst kastar jag mig ut i rymden för att få (helst) akut hjälp med min 9-5:
    Skall vara så kortfattad som möjligt:

    BIL:
    9-5 2.3T 2003, automat 185 HK, 11200 mil. Snällt körda. Faktiskt... All service gjord.

    PROBLEM:
    När bilen skall startas och motorn är varm så dör den, motorlampan tändes i början men aldrig nu. Motorn spottar och låter riktigt illa (misständer?) blå/vit rök baktill (luktar bränt, inte bensin/olja), inte varje gång, men det händer. Ger jag gas (2-3000 rpm) vill den dö, men gör det inte. Ibland Ok efter 10-20 sek, senast idag 2 minuter (!) innan jag kunde köra iväg. När jag väl kommit förbi startproblemen går bilen mkt bra, men drar en del bensin = ligger på 1,1-1,3 blandad vilket är för mkt? Tro mig, jag har lätta fötter - om jag vill....

    LÖSNING HITTILLS:
    Ny tändkassett, nya stift, vevhusventilation bytt (idag), temp.givare motor bytt (idag), vevaxellägesgivare bytt (härom veckan), service (11000 mil) precis gjord.

    BILEN I ÖVRIGT:
    Temp-mätaren i cockpit (:-) visar normala värden och har alltid gjort så. Turbo mätaren visar gult till gul/rött/rött vid hård körning. Sportläget på spaken ger bilen en rejäl skjuts och förutom en hög bränsleförbrukning så beter sig motorn/bilen helt normalt....NÄR JAG VÄL HAR STARTAT OCH KOMMER IVÄG !

    Efter att ha bytt "allt" möjligt återstår bara turbon - men borde inte turbon rasa i så fall? Nu är ju problemet "bara" vid varmstart?
    Jag vill hellre ha det till att databoxen ger fel info till motorn? Dock tycker jag turbon låter "mycket", men är det inte SAAB´s egenhet att turbon skall tjuta??

    Jag byter gärna turbon (faktiskt....) men har redan lagt nästan 7500 på saker som inte hjälpt. Att lägga ytterligare 10-15 papp (?) på ett turbobyte känns förbannat surt....OM det inte är där felet kan ligga?

    Vad anser ni? Är det turbon?????? Börjar bli desperat. En stundande bilsemester nästnästa vecka bättrar inte på humöret direkt.....

    Tack på förhand,
    Magge71

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

    Slarvläst felbeskrivningen men chansar ändå på vevaxelgivaren vilken brukar ge startsvårigheter vid just varm motor när den börjar trilskas: http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/...o.asp?nsteps=2
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Slarvläst felbeskrivningen men chansar ändå på vevaxelgivaren vilken brukar ge startsvårigheter vid just varm motor när den börjar trilskas: http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/...o.asp?nsteps=2
    Tack, men den är ju bytt? Visserligen till en Mekonomen modell men oddsen för att den nya (blott två veckor gammal) vevaxelgivaren skulle va kass är ju rätt sunkiga?

    Återigen tack dock !
    Den är ju "billig" så varför inte byta igen? Verkstaden KAN ju ha klantat sig. De är också människor..... ;-)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

    Som sagt: Jag slarvläste.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

    Re: 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

    Det är lugnt !!!!!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    157

    Re: 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

    Det är inte topplockspackningen som har lämnat in

    Om bilen spottar och fräser, samt ryker vitt så kan det vara vatten som läcker in i cylindrarna. Försvinner det glykol från expantionskärlet

  7. #7

    Re: 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

    Nope, inget vatten försvinner och det bubblar heller inte i expansionskärlet.
    Verkstaden som visserligen inte är en aukt. SAAB verkstad kliar sig i huvudet...
    jag vill ogärna lämna in bilen utan att få mer kött på benen.

    Bilen går som sagt mycket bra när jag väl kommer iväg. Det är endast i startögonblicket den strular.

    Jag funderar dock på att byta vevaxellägesgivaren igen - trots att den bara är två veckor gammal. Om ingen här faktiskt tror det kan vara turbon som är på väg att ge upp? Men då borde inte bilen gå såpass bra som den gör....

    Skit

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

    Taskigt fall. Nu kommer jag med ruggigt löjliga förslag, men eftersom du redan mekat med "allt". Hur är det med brytaren till växelväljaren? Alltså brytaren som gör att du endast kan starta i växelläge P & N? Om den ger taskig kontakt även när spaken står i rätt läge, kanske den kan ge dessa symptom. Jag skulle testa och bygla den kontakten och provköra. Skulle vara intressant och veta vilka felkoder den satte första gången också.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

    Långskott, hur är batteriet?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10

    Re: 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

    G´kväll,

    batteriet är bra men skall ändå dubbelkolla. Brytaren till växelspaken låter väldigt otroligt? Jag ger ingen gas vid starttillfället när jag vrider om nyckeln, och att trycka på bromsen för att lossa P läge (eller att inte trycka på bromsen) påverkar heller inte motorns beteende.

    Jag tror dock fortfarande det INTE är turbon. Med sportläge intryckt är det f*n inte många som hänger med - turbon svarar som ett fullblod vid gaspådrag...
    Det borde den väl inte göra om den är på väg att ge sig?
    Jag vet inte.....

    Jag börjar mer att fundera i banor att det är ett styrenhetsfel. Eller den förbenade vevaxelgivaren som trots bytt kan vara defekt.

    Tur man har cykel......

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

    Är inte riktigt med i matchen nu hur du menar. Jag menar alltså brytaren som sitter i anslutning till växelväljaren, har nada med pedalerna att göra, den ser bara till att motorn bara startar i växeläge P och N har du exempelvis D i startar inte motorn, funderade lite vitt och brett bara om det blivit kortis i den.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12

    Re: 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor

    Grävde du ner bilen på någon åker eller löste sig problemet?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor OG9-5
    Av onni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 17:05
  2. Startproblem med varm motor
    Av Leppen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 17:10
  3. Startproblem vid varm motor, 9000 Aero-93
    Av HGAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •