Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tom ACC, 9000-93

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    18

    Tom ACC, 9000-93

    Köpte en 9000 (-93) i somras (0 som har ACC, tyvärr tom. Har försökt höra mig för om ställen att kolla upp den på, men alla verkar vara helt säkra på att det kommer bli skitdyrt, att det är hål överallt och att det inte är nån idé. Och därför får jag inga bra tips
    Har kollat runt på annonser innan jag köpte denna och det är ju på ytterst få bilar i den åldern som ACC'n kyler på. Min jobbar på och försöker kyla, men det går ju sådär utan nått att kyla med
    Är det ens nån idé att låta nån kolla på den? Måste den vara jättetrasig bara för att den är tom efter 15 år?
    Räcker en provtryckning för att kolla om den läcker? Gör nån det utan att garanterat få fixa till den sen? Hört på priser på nån hundring, vilket det ju alla gånger är värt. Men läcker den som ett såll vette17 om jag lägger ner pengar på att fixa till den...
    Bor i Sthlm, så acservice.nu verkar vara bästa stället.

    Edit: Får nu höra att ACC'n troligen går på freon och måste byggas om helt för att få att funka

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Tom ACC, 9000-93

    Din AC har R134 och det är gångbart idag så du behöver inte bygga om iaf.
    Provtryck/läcksök och fyll!
    Är väl inte ovanligt att AC:n i en -93:a fungerar.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    18

    Re: Tom ACC, 9000-93

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Din AC har R134 och det är gångbart idag så du behöver inte bygga om iaf.
    Provtryck/läcksök och fyll!
    Är väl inte ovanligt att AC:n i en -93:a fungerar.

    M.V.H.
    Åh, du är säker på att det är en R134!? Vad glad jag blir!!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Tom ACC, 9000-93

    Citat Ursprungligen postat av Yolibie
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Din AC har R134 och det är gångbart idag så du behöver inte bygga om iaf.
    Provtryck/läcksök och fyll!
    Är väl inte ovanligt att AC:n i en -93:a fungerar.

    M.V.H.
    Åh, du är säker på att det är en R134!? Vad glad jag blir!!
    Alldeles säkert är det R134 på alla bilar tillhörande modellår -93. -92 är jag osäker på men tror även de har R134 då Saab var tidiga med det.
    -91 är det R12 iaf.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    537

    Re: Tom ACC, 9000-93

    Tja! Varför åker du inte in till Rönn Bil hemma i Tyresö för??? det håller ju på med AC och är ju Saabauktoriserad!
    Jag tycker dom e kanon att ha att göra med!!!!

    Mvh Per,Tyresö Svart 9000 Aero
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 500
    Medlem#
    8163

    Re: Tom ACC, 9000-93

    Citat Ursprungligen postat av Yolibie
    Min jobbar på och försöker kyla, men det går ju sådär utan nått att kyla med
    Försöker pumpen gå en liten stund när du startar, eller vad menar du med ovanstående? Om den försöker gå en stund så finns det lite medium kvar även om det är för lite för att den skall gå länge. Isf finns det iaf hopp om att det skall gå att lösa för "en rimlig peng".
    /Johan

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    726

    Re: Tom ACC, 9000-93

    lånar tråden lite.
    Har samma problem med min 93'a att ac inte kyler (jobbigt på sommaren med svart bil och mörk skinnklädsel), provade att trycka på den lilla ventilen som fanns på ac kompressorn och då pyste det ut lite gas men sen verkade det vara tomt.
    Kan kompressorn tagit skada av att jag kört några veckor utan gas då?(den är väll till för att smörja kompressorn också gasen)
    Så det är nyare gasen R134 som gäller på en 93'a? det vore skitbra.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567

    Re: Tom ACC, 9000-93

    Citat Ursprungligen postat av potatis
    Kan kompressorn tagit skada av att jag kört några veckor utan gas då?(den är väll till för att smörja kompressorn också gasen)
    Det sitter en tryckvakt i systemet som ser till att kompressorn inte går om trycket blir för lågt eller för högt.
    Det är dock inte själva köldmediet som smörjer kompressorn utan särskilt smörjmedel som finns i samma system men det är i sammanhanget kanske oväsentligt?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 509

    Re: Tom ACC, 9000-93

    Får väl bidra med mina egna erfarenheter. Har själv en gammal 92-a - med ACC - köpt beggad för 2 år sedan.
    Beslöt att försöka få igång systemet. Började med en kvalificerad läcksökning med kvävgas. Konstaterades att kondensorn läckte som ett såll - syntes även var ett rejält stenskott träffat kondensorn.

    Efter byte av kondensorn började äventyret. Kan konstatera följande:
    På en så gammal bil med ACC från början av 90-talet gäller följande om inget är bytt tidigare.

    1) Kondensorn med säkerhet kaputt
    2) Alla slangar i systemet murkna - bara att byta
    3) Magnetkopplingen med tillhörande lager granskas för ev justering/shimsning av spelet.
    4) Byte av axialtätning i kompressorn - finns sats att tillgå - innehåller dessutom ett par oringar.
    5) I värsta fall har expansionsventilen hängt sig. Släpper inte igenom tillräckligt med köldmedium vid högre temperaturer.
    6) Kontroll ev byte av reläet som styr magnetkopplingens spole
    7) Byte av torkfilter.

    Avslutningsvis - är man något så när händig så är det inget problem att själv byta dessa defekta detaljer, man måste dock vara ytterst noggrann och dubbelkolla alla detaljer.

    När man ändå är där och rotar BÖR man kolla upp kupéfläktmotorn att den är sjysst och förhoppningsvis redan bytt. Även värmepaketet som sitter därbakom bör checkas så att ingen läcka förekommer.

    Beroende på vilken budget man har - att komma under 5k -> 6k - kan vara svårt. Är bilen i övrigt i bra skick och beräknas användas minst 5/6 år framåt kan det ju vara idé att satsa dessa slantar - det är ändå underbart att kunna slå på kylan när det steker utanför.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •