Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Batteripluskabel dålig eller vad?

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Batteripluskabel dålig eller vad?

    Anhåller om vägledning inom bilens elektriska mystik...

    Antag att jag över batteriet får en bit över 12 V med motorn av, splajans nytt batteri. Med motorn på får jag 13,7-13,8 V samtidigt som bilens mätare visar 13,5-13,6 V.

    Mäter jag mellan pluskabelns anslutning på generatorn och motorjord får jag 14,25 V.

    Är det nu uppenbart att det är kablaget som är dåligt? Och i så fall, är detta lösbart på ett smidigt sätt?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2

    Re: Batteripluskabel dålig eller vad?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Anhåller om vägledning inom bilens elektriska mystik...

    Antag att jag över batteriet får en bit över 12 V med motorn av, splajans nytt batteri. Med motorn på får jag 13,7-13,8 V samtidigt som bilens mätare visar 13,5-13,6 V.

    Mäter jag mellan pluskabelns anslutning på generatorn och motorjord får jag 14,25 V.

    Är det nu uppenbart att det är kablaget som är dåligt? Och i så fall, är detta lösbart på ett smidigt sätt?
    Är det för bil, en 9000?
    Har du kollat över jordanslutningen från batteriet till karossen, gör det annars.

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Batteripluskabel dålig eller vad?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Är det för bil, en 9000?
    Har du kollat över jordanslutningen från batteriet till karossen, gör det annars.
    En 9000 2,3T -96.

    Åtminstone de synliga jordpunkterna i motorrummet har jag varit tämligen noga med, jag har filat och borstat och dragit åt så det bör vara så bra kontakt jag kan åstadkomma.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4

    Re: Batteripluskabel dålig eller vad?

    Har du kollat över jordanslutningen från batteriet till karossen, gör det annars.
    Mål spenningen mellom batteri-minus og karossen. Om dette ikke er 0,00V så er det dårlig kontakt i jordledningen fra batteri-minus til karossen.

    Mål spenningen mellom motorjord og karossen. Om dette ikke er 0,00V så er det dårlig kontakt i jordledningen fra motor til karossen. Her er oftest feilen!

    Når du har 0,00V på de 2 over:
    Du kan også måle spenningen mellom dynamo+ og batteri+. Det du måler da er spennings-tapet fra dynamo til batteri (pluss tapet i begge jordledningene), bør være nærmest 0,00V. Jeg har batteriet i bagasjerommet og taper alt for mye den veien pga for tynne kabler!

    Hender at det blir dårlig kontakt i en av kabelskoene, så blir det varmgang, så blir det verre etterhvert.

    Om du finner ut at det er en av de jordledningene som er dårlige, så lager du en ny. Bruk minst 30mm2 kabel, gjerne 50mm2.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Batteripluskabel dålig eller vad?

    Tror du har samma problem som beskrivs här: http://web.telia.com/~u33227289/laddning.html
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Batteripluskabel dålig eller vad?

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Mål spenningen mellom batteri-minus og karossen. Om dette ikke er 0,00V så er det dårlig kontakt i jordledningen fra batteri-minus til karossen.

    Mål spenningen mellom motorjord og karossen. Om dette ikke er 0,00V så er det dårlig kontakt i jordledningen fra motor til karossen. Her er oftest feilen!

    Når du har 0,00V på de 2 over:
    Du kan også måle spenningen mellom dynamo+ og batteri+. Det du måler da er spennings-tapet fra dynamo til batteri (pluss tapet i begge jordledningene), bør være nærmest 0,00V.
    Aha, jag återkommer.


    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tror du har samma problem som beskrivs här
    Jo, jag är rädd för det. Jag antar att den är ett litet helvete att byta, den hänger väl inte löst där bak.

    Nån som vet om komplett färdig kabel finns att köpa nytt hos Saab-ÅF?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Jag säger ÄNTLIGEN!

    Jordmätningarna gav inget utslag, pluskabeln såg tråkig ut att byta och jag ville inte klippa och klistra med grejer från OK. Då långresa till Spanien förestår tog jag mig ändå i kragen och köpte ny komplett kabel från Saab-ÅF (#104942504, 501:- inkl moms).

    Och si på fan - nu under körning konstant 14,2-14,4 V, vid tomgång aldrig under 14,0 (bortåt 1 V mer än innan)... enligt bilens mätare dessutom.

    Jag har alltså under flera års tid kört omkring med halvpissig pluskabel, bytt batteri två gånger och retat mig på en massa elektriska småspökerier. Det som lurar en är att den gamla kabeln vid okulärbesiktning ser helt okej ut, men vilken skillnad!
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Batteripluskabel dålig eller vad?

    Är väl den som skulle bytts på en service för längesen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Batteripluskabel dålig eller vad?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Är väl den som skulle bytts på en service för längesen?
    Menar du att det finns en TSB om detta RZ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Batteripluskabel dålig eller vad?

    Bör vara den ja, länge längesen nu, men det bör vara stämplad en 8:a i ena rutan på plåtbiten som sitter vid vä framskärm om den är bytt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Jag har för mig att den plåtbiten är helt tom på min bil...

    Men om följande är aktuellt på MY96 så satt i alla fall den "nyare" kabeln där:

    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    troligvis defekt pluskabel. det fanns ett problem vid den tiden med pluskabeln som visade sig bero på att det var dålig kontakt mellan kabeln och kabelskon både vid batteriet och vid generatorn, tror att kabel med 10mm skalle var defekt ersattes med 13mm skalle artnr 104942504.
    inte helt hundra på storleken på skallen....
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 13:42
  2. hur veta om wastgaten är bra eller dålig ?
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 17:30
  3. Maptun's Bränslepump? bra eller dålig?
    Av KirKen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 01:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •