Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Hej,

    Har idag 150W stereon (AS2) i min 9-3SS Linear -04. Lite sugen på att uppgradera till AS3. Frågan är om jag har alla kablar dragna som behövs? Se bilder nedan.
    - Strömkabel till AMP2?
    - Remote till AMP2? Används fiberkablarna istället?
    - Fiberkablar? Kopplas dessa in på AMP2? Hittade dessa iallfall.
    - Högtalarkablar till 6x9, verkar inte vara några några.
    ....?

    Vänster: :Höger

    Går ju på ca 8000 kr för uppgraderingssatsen till Prestige inkl konsoll. Borde ju vara mer prisvärt att köpa steget och andra högtalare.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    19

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Hej!

    Jag har också AS2 och håller för tillfället på att göra en sådan uppgradering och kommer då jag är klar (och förhopningsvis har lyckats) skriva en fullständig guide med bra och förklarande bilder etc.

    Hittils, för att du ska få lite mer förståelse för hur det är uppbyggt och är tänkt att det ska fungera:

    Flera system i bilen som t,ex dvd, navigation, telefonenhet och audiosystem kommunicerar genom O-Bus (Optic Bus). Detta system bygger på en sluten optisk krets med två anslutningar vid varje enhet (Optisk In, Optisk Ut) därav två optiska kablar. De två kablarna fästes i en liten adapter som i sin tur, tillsammans med kontaktdonet med elförsörjning osv. fästes i en större adapter som i sinom tur fästes i AMP2.

    Som det nu ser ut i din bil är de två optiska kablarna du hittar i skuffen inte aktiva, då kretsen för tillfället uppenbart är sluten för att ditt system ska kunna funka just nu. De är två fördragna kablar som inte ännu är tillkopplade, och för att dem ska bli aktiva måste du göra två omkopplingar i det övriga systemet. En vid Förardörrens A stolpe under instegsliten, och en vid AMP1 som sitter placerad under förarstolen. Här är bruksanvisningen för uppgradering till Prestige 300: http://www.saabcentral.com/~viscouse/SG ... System.pdf

    Högtalarkabel ska enligt rykten finnas fördraget och ligga i en av C stolparna. Om detta stämmer kan jag inte bekräfta än då jag inte varit där och rotat ännu.

    Detta kontaktdon innehåller högtalarkabel, jord och elförsörjning till AMP2, det sekundära slutsteget som skall sitta på vänster sida i skuffen. Detta kontaktdon finner du i skuffens vänsta sidofack. Det är förövrigt bara på vänstersidan du skall operera.


    Det jag hittils införskaffat:
    AMP2
    Fäste/Ställ till AMP2
    Adapter AMP2
    Ny lucka till sidofacket (Som är rak och inte inåtbuktad, ett måste)

    Jag ska inom en snar framtid inhandla högtalare och ge mig på bygget!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    utanför Lund
    Inlägg
    43

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Har uppgraderat mitt från as2 till as3, det donet med +, - och högtalarkablar måste du köpa ett annat don som du fäster det i, för i det donet är där uttag till fiberkablarna med, som du sedan monterar i amp2. Sedan ska du använda fiberkablarna du har vid säkringspanelen till att seriekoppla in ditt amp2. Du har inte telefon va?
    Bild på donet du måste köpa. Jag köpte mitt på sdcc.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    19

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Du som rotat med det, var hittar man högtalarkablarna till 6x9´orna ? Är dem som jag längre upp skrev gömda i C stolpen ?

    Det är väl i denna ordning du menar. Hoppas mina paint skills duger.. ; )

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    utanför Lund
    Inlägg
    43

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Ja precis så jag menar
    Jag drog nya kablar. Men ringt till sdcc, dom förklarade allt för mig. Jag vet att det skiljer med fiberkablarna om man har telefon mm. Men sdcc förklarade allt för mig.
    Mvh Linus

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    19

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Självklart kan jag/vi ringa till SDCC, men med tanke på att du har gjort detta så skulle väl du kunna skriva ett kortfattad inlägg om hur du gjorde för att få ihop det ?

    Det handlar ju ofta väldigt mycket om vem man får prata med när man ringer, samt så finns här säkert en hel uppsjö folk som följer tråden och är intresserade av ämnet.

    /Stefan

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    utanför Lund
    Inlägg
    43

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Tyvärr, eftersom jag har telefon i min bil, ser det inte lika ut, med fiberkablarna. Men man ska seriekoppla in amp2 med fiberkablarna som redan är fördragna till där bak. När du startar sterion ska en av fiberkablarna blinka/lysa rött ( inne i fiberkablen) den som blinkar ska du koppla in i IN-put till amp2 och den andre som inte lyser/blinkar när sterion är igång ska kopplas till Out-put. Så gjorde jag till min, fast skillnaden var att telefonen också ska vara seriekopplad med fiberkablarna.
    Mvh Linus

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    19

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Tackar för den infon, dock är det inget problem för iallafall min del då jag inte har någon annan enhet i skuffen. Det jag i huvudsak undrar är hur du löst det med högtalarkablarna till 6x9´orna ?

    Mycket tacksam för svar!

    /Stefan

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Citat Ursprungligen postat av kylling
    Tackar för den infon, dock är det inget problem för iallafall min del då jag inte har någon annan enhet i skuffen. Det jag i huvudsak undrar är hur du löst det med högtalarkablarna till 6x9´orna ?

    Mycket tacksam för svar!

    /Stefan
    Har du inte högtalarkablarna fördragna till hattyhyllan så behöver du även köpa en kabelsats till ditt AS2-steg.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    19

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Du menar den "nya" kabelhärvan som skall ersätta den gamla och kopplas i den bakre elcentralen för att sedan dras vidare upp till hatthyllan ?

  11. #11
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Citat Ursprungligen postat av kylling
    Du menar den "nya" kabelhärvan som skall ersätta den gamla och kopplas i den bakre elcentralen för att sedan dras vidare upp till hatthyllan ?
    Exaktemente!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    19

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Guld, tackar för svaren.

    Det är lite på denna punkt jag tänkt att se över möjligheterna att dra helt egna högtalarkablar från elcentralen. Återkommer med info när jag rotat.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    utanför Lund
    Inlägg
    43

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    så gjorde jag med, drog nya högtalarkablar från amp2 till 6x9.
    Mvh Linus

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Härligt med lite matnyttig info i tråden!

    Men hur ska man göra med högtalarna? Vilka högtalare bör man låta sitta kvar och vilka bör man byta för att få ut bäst ljud med originalstegen i bilen?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    utanför Lund
    Inlägg
    43

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Jag har bytt ut alla mina högtalare. Det blir sådan skilnad på ljudet.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    7

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Uppar denna tråden lite.

    Kylling, hur går det med din fina guide med bra bilder?

    Har införskaffat högtalare och AMP2 så det blir montering i helgen eller nått. Ska bli kul att se vad som redan finns och inte finns fördraget...

    Linus90, vad har du för högtalare nu?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Är ni medvetna om att fiberkalbarna som "bara hänger" brevid bakre elcentralen inte inkopplade i "andra änden"?

    Ni behöver alltså se till att dessa bli inkopplade i serie med ordinarie MOST-slinga för att det skall fungera.
    Man lär så länge man lever.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    7

    Re: Förberett för AS3 i 9-3SS? (Bilder)

    Då jag har navigator i bilen så har jag inga fiberkablar som bara "hänger"

    Jag har två fiberkablar som går in i dvd spelaren, om jag har förstått det rätt så funkar fiberkablarna i någon sort "cirkel"? Typ att signalen ska gå runt och runt, om ni förstår hur jag menar?

    Frågan är bara... Jag ska ta den ena fiberkabeln ur dvd-spelaren för det är den kabeln som vill ha tillbaka signalen... Men.. Måste jag inte ha en fiberkabel som skickar signal från dvd till amp 2?

    Skulle vara roligt att få lite bilder på en som har amp2 och dvd inkopplat redan.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Linus90 Visa inlägg
    Har uppgraderat mitt från as2 till as3, det donet med +, - och högtalarkablar måste du köpa ett annat don som du fäster det i, för i det donet är där uttag till fiberkablarna med, som du sedan monterar i amp2. Sedan ska du använda fiberkablarna du har vid säkringspanelen till att seriekoppla in ditt amp2. Du har inte telefon va?
    Bild på donet du måste köpa. Jag köpte mitt på sdcc.
    Jag hade tänkt ta tag i detta igen, som jag har förstått (har inte kollat men läst en monteringsinstruktion på saabdocs) så ska jag ha kablarna fördragna, men sakna "ytterhöljet" till kontaktdonet på bilden...

    Vilket artikelnummer har det "yttre" plasthuset på kontakten ovan? Tänkte kolla om man helt enkelt kan köpa det på saab för en rimlig peng...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Ingen som vet artikelnumret? Går det att hitta via EPC/WIS?

    Är det samma kontakt till AMP1 och AMP2, jag tänker att det borde vara lättare att hitta en AMP1 kontakt på skroten?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Bilder från Saab Support Convoy 2010-01-17 [Nya bilder]
    Av kzr63g i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2020-01-18, 10:03
  2. Nu äntligen litta bilder på bilen..(Nya bilder!!)
    Av Jonas Grankvist i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •