Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Bortgjord turbonerplockning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Bortgjord turbonerplockning

    Hej!

    Har gjort bort mig en hel massa

    Har borta turbon och blev så sugen på att rengöra allt och kolla på hur det satt ihop. Glad i hågen plockade jag bort kompressorns impeller från axeln, men kom sedan på att muttern nog var någon slags balansvikt eftersom den var slipad på.

    Är det helt kört att sätta tillbaka den godtyckligt? Måste man lämna iväg snäckan på balansering för att den ska hålla mer än 10 mil?

    Sedan ser det ut som att impellerns blad har fått lite stryk, de är ganska starkt böjda/vinklade längst ute, som en lite triangel som sticker uppåt istället för snett uppåt. Dock ser alla blad i stort sett likadana ut, så det kanske ska vara så?

    Det är en Mitsubishi TD04-HL15 (original 9000 Aero).

    //Jens

    EDIT: Tittade på bilder och det ser INTE ut som bladen ska vara böjda :P Kan man köpa enbart en ny impeller eller det lönar sig inte?
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    Tycker nog att du med all sannolikhet bör skicka iväg den för just balansering ialla fall. Om det sedan räcker vet jag ej (tror ej det).

    mvh
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    Varför skulle det inte räcka med en balansering? Den har ju fungerat innan fast impellern har fått lite stryk. Var kan man balansera i närheten av Kristianstad? Någon som vet?

    //Jens
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    Om bladena ser lika ut då fungerar den bra .
    Sätt tillbaka de är ingen fara med barlansering , du har samma mutter.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    OK jag tror jag testar som du säger George, det är nog inte värt att skicka den gamla turbon på balansering. Pajar den så har jag ju anledning att uppgradera!

    Frågan är bara om de halvkassa impeller-bladen har stor effekt för effektiviteten? Den laddar ju på bra enligt mig, men så har jag inte åkt en annan Aero på åratal.

    Någon som vet med vilket moment muttern ska spännas, eller ska den stå med "urgröpningen" mot samma ställe som impellern har en hyvling på? Skulle varit bra om någon har en bild på hur det ser ut monterat.

    //Jens
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    Hej Jens,
    Har liggande samma MHI som dig och kan tag kort senare på dan, lackar en lucka på en bil just nu.
    Har kollat på min och de är inte samma läges märke.Moment dragning erfodras, vilken vet jag inte just nu.

    Impeller är fabriks balanserad och mutter är balanserad med axel och inte impeler. För att förtydliga mig kan säga om du skaffar ny impeler som är balanserad ( ofta biliga är inte då måste balanseras hela turbo) då byter du bara impeler och behåller gamla mutter.

    PS! har par års sen fått detta tips av Presho en kompis till mig med stor kännedom om motorer.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    OK George låter finfint! Har den gamla turbon hållit ända hit så lär den hålla ett tag till Väntar på bilderna!

    //Jens
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    Hej!

    Du kan inte skruva dit muttern godtyckligt och få balanseringen att stämma.

    Från fabrik så är axel med turbinhjul, kompressorhjul balanserade var för sig. Efter montering i cartridge så sambalanseras alltihop, det är då det slipas i mutter samt bakstycket på turbinhjulet. Så att bara byta kompressorhjul utan att balansera är ganska bortkastat.

    Tänk på att maxvarvtalet på en TD04 är 180 000Rpm, obalans även lite sliter rätt hårt.

    Annars så är åtdragningsmomentet 7Nm.

    Mvh
    Phalanx.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    Citat Ursprungligen postat av Phalanx
    Hej!

    Du kan inte skruva dit muttern godtyckligt och få balanseringen att stämma.

    Från fabrik så är axel med turbinhjul, kompressorhjul balanserade var för sig. Efter montering i cartridge så sambalanseras alltihop, det är då det slipas i mutter samt bakstycket på turbinhjulet. Så att bara byta kompressorhjul utan att balansera är ganska bortkastat.

    Tänk på att maxvarvtalet på en TD04 är 180 000Rpm, obalans även lite sliter rätt hårt.

    Annars så är åtdragningsmomentet 7Nm.

    Mvh
    Phalanx.
    Han ska inte byta kompressorhjul, gamla ska tillbaka. Bra med info om Nm. De tackar jag för.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    Hej!

    Problemet blir att han inte får tillbaka kompressorhjulet på samma position som det satt när det balanserades på fabrik, således kommer inte balanseringen att stämma. Garanterat så kommer ett visslande ljud dyka upp vid körning, Tydligt tecken på obalans.

    Dom knäckta bladen kommer påverka verkningsgraden på kompressorn avsevärt, så det kan vara läga att titta efter en ny laddare på en gång.

    Mvh
    Phalanx.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    Hej,
    Klart håller jag med dig men har uppfattat att bladena är lika och även då hur ska man dra 7Nm? den verktig är inte så lätt att skaffa
    eller bilig. Springer mellan varvena i garaget och hemmet. Nu har jag tagit kort tills färg torkar och nästa varv.
    Hade man markerat med nagellack , de gör jag ofta i såna fall då skulle inte varit sämre än innan, samt slapp att skaffa momentnyckel.
    Lägger en bild ändå.
    ---

    ----

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    Hej!

    Tack för all info, och tack för bild. Min mutter och impeller var mycket mer slipade på, så om något kommer detta innebära mer obalans vid inkorrekt montering. Jag tänker montera ihop det och testa, det kan ju inte gå mer än sönder och då får jag skaffa en ny. Det finns inga markeringar på något sätt om hur impellern och muttern ska sitta?

    //Jens
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    Förresten kan man ju bygga ihop en egen momentnyckel mha en fast nyckel och en dynamometer vid så låga moment

    //Jens
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Bortgjord turbonerplockning

    Javist kan man sätta ihop , dynamometer och spärrnyckel eller som man gör på BMW när man drar excenterrulle för att spänna kamremmen.
    Själv har jag inte gjort ty mina BMW har varit av äldre modell men har kännedom.
    Lånar bild från BMW forum, min dotter sitter där.


    Med vänlig hälsning
    George

    Lite tillägg: menar du som i länken:
    http://www.biltema.se/products/producti ... emId=80945

    Kan inte se gradering av skala.?
    Personlig skulle jag dra tills de tar stopp, man kan inte missa något specieelt,
    gängar är klena och tål inget, så man säger lite på känning.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •