Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hög och ojämn tomgång 9000 CSE 2.0T -97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122

    Hög och ojämn tomgång 9000 CSE 2.0T -97

    Jag har just bytt topplockspackning på en 9000 CSE 2.0T -97
    När man startar bilen rusar romgången upp till 2500 rpm, och ligger kvar där i ca 30 sekunder. Sedan går den ner till 1500, för att sedan kraftigt vandra mellan 1500-2000 rpm med någon sekunds intervall mellan dessa två varvtal.

    Motorn står alltså och går som om man pumpar med gaspedalen.
    Vid körning på varvtal över 2000 märker man ingenting och bilen går som den ska.

    Något tips på vad som kan vara fel? Tomgången var normal innan toppackningsbytet, och det är inte fel på tomgångsmotorn, har provkört den i en annan bil.

    Kan detta ha att göra med att bilen stått strömlös ca två veckor? Jag har kört den minst en halvtimme nu efter ihopsättningen, så om det är styrboxen som behöver lära sig något på nytt borde den väl ha hunnit gjort det?

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    9

    Re: Hög och ojämn tomgång

    Har samma problem på en -94 2,0 185hp, dock går den inte upp i varv förrän man gasat upp lite, startar alltså på normal tomgång. Felet kom efter det att jag bytt slangen till mapsensorn som hade spruckit. Har kollat alla slangar, har provat med annan mapsensor fån skroten, har kopplat bort magnetventilen och bytt tomgångsstabilisatorn. Inget resultat. Hoppas också på hjälp, annars återstår bara dyra verkstaden.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Hög och ojämn tomgång

    Nya stift för er båda rekommenderas.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    9

    Re: Hög och ojämn tomgång

    Citat Ursprungligen postat av Hakoda
    Har samma problem på en -94 2,0 185hp, dock går den inte upp i varv förrän man gasat upp lite, startar alltså på normal tomgång. Felet kom efter det att jag bytt slangen till mapsensorn som hade spruckit. Har kollat alla slangar, har provat med annan mapsensor fån skroten, har kopplat bort magnetventilen och bytt tomgångsstabilisatorn. Inget resultat. Hoppas också på hjälp, annars återstår bara dyra verkstaden.
    Har löst problemet. Kopplade bort motorstyrningsdonet i några minuter, nu går den som vanligt igen.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122

    Re: Hög och ojämn tomgång

    Jag har också löst problemet. Det var en av slangarna till tomgångsmotorn som kommit i kläm. Tog loss slangen och satte dit den på rätt sätt så fungerade det bra sen.

Liknande ämnen

  1. Ojämn tomgång 9000
    Av mange_900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 18:40
  2. ojämn tomgång 9000 turbo
    Av berkbs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •