Hej! Fick just igång min 900 -96 som vägrat starta ett tag.Ursprungligen postat av Pepe
Vevaxellägesgivaren höll ca 500 kohm i bilen. Tog ur den och den höll fortfarande 500 kOhm. Men med en mejsel tvärs nosen hände saker. Då hade den ca 1000 Ohm - lite högt alltså jfr med vad som sägs ovan i denna tråd.
Bör alltså betyda att vevaxeln måste stå i ett läge med en kugg mitt för givaren för att den ska ge ett vettigt resistansvärde om man mäter den monterad.
Detta verkar vara en induktiv givare - med inbyggd permanentmagnet.
Min såg rostig ut "på nosen" dvs mot kuggarna i motorn. Lite oljefilm men under den en brun beläggning.
Tvättade ordentligt med kemiskt ren bensin, monterade in den och bilen startade direkt.
Jag tror att beläggningen var av magnetiskt material (järn från kransen?) som påverkade magnetflödet så att utsignalen blev för låg.
/Lars