Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Ryck/misständningar OG9-5 B2x5

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Mät den när den är varm..Min visade normalt värde när den va kall, dock funkade den knappt när det blev varmt..Jag fick heller inget mätvärde på den när den va varm vilket verkar lite konstigt..Men den va trasig iaf och symptomen var exakt som i första inlägget i tråden.
    Hej! Fick just igång min 900 -96 som vägrat starta ett tag.
    Vevaxellägesgivaren höll ca 500 kohm i bilen. Tog ur den och den höll fortfarande 500 kOhm. Men med en mejsel tvärs nosen hände saker. Då hade den ca 1000 Ohm - lite högt alltså jfr med vad som sägs ovan i denna tråd.
    Bör alltså betyda att vevaxeln måste stå i ett läge med en kugg mitt för givaren för att den ska ge ett vettigt resistansvärde om man mäter den monterad.

    Detta verkar vara en induktiv givare - med inbyggd permanentmagnet.
    Min såg rostig ut "på nosen" dvs mot kuggarna i motorn. Lite oljefilm men under den en brun beläggning.
    Tvättade ordentligt med kemiskt ren bensin, monterade in den och bilen startade direkt.

    Jag tror att beläggningen var av magnetiskt material (järn från kransen?) som påverkade magnetflödet så att utsignalen blev för låg.
    /Lars

  2. #22
    Vevaxelgivaren ska ha en resistan på 860+/- 90 ohm. Vid tomgång ska den ge 5-10 volt på tomgång samt 15-20 volt vid 2500 varv. Felkod P0337

    Kontrollera att det ej finns oxid på anslutningen då detta medför betydligt högre resistans

  3. #23
    Jovisst. Men den gör/ger inga volter alls om bilen vägrar starta.

    Och oxid på kontakterna torde ge dålig drivning till ECU:n som har en väldigt lågimpediv ingång för vevaxelgivaren. Men så var det inte i mitt fall. Rent och fint och inget övergångsmotstånd i skarvkontakten.

    860 +/-90 Ohm står det säkert i specifikationen för denna givare - men knappast utan en kugg mitt framför.
    Ta loss och testa!
    /Lars

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Små ryck vid gaspådrag och CE OG9-5
    Av Wedde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2019-11-19, 07:31
  2. Ryck i remspännaren
    Av Pumba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-06-20, 12:49
  3. 9-5 med små ryck
    Av tomfor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 12:11
  4. Små ryck 9-5Aero 03a.
    Av uffe olsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 10:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •