Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ny koppling slirar. 9000 -97

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    86

    Ny koppling slirar. 9000 -97

    Har en 9000 2,3ltt -97 som jag har chippat med maptune steg 1.
    Körde runt med de och allt funkade som de skulle. men en dag ville inte fjädrarna sitta kvar i lamellplattan.
    eftersom jag var tvungen att ha bilen så köppte jag: Aero lamell & tryckplatta, nya cylindrar och ny slang.

    När allt detta var monterat började den slira istället.

    Någon som vet vad de kan vara?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    459

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    Hmms... Låter riktigt konstigt!
    Har du varit noga med att inte få olja på nya lamellen?
    SAAB 9-3 Aero -01

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 731

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Hmms... Låter riktigt konstigt!
    Har du varit noga med att inte få olja på nya lamellen?
    Eller "svett" som Rickard råkade ut för för en herrans massa år sedan?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    459

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Hmms... Låter riktigt konstigt!
    Har du varit noga med att inte få olja på nya lamellen?
    Eller "svett" som Rickard råkade ut för för en herrans massa år sedan?
    Ja, precis..!
    SAAB 9-3 Aero -01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    86

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    Hadde ett lekage på ventilkåpan när jag moterade de första gången. men de är tättat och jag har rivit ner och rengjort allt. Men de funkar ändå inte.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    459

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    Troligtvis så är kopplingen förstörd! Den suger åt sig oljan och det är omöjligt att få det rent? Rätt mig någon om jag har fel.
    SAAB 9-3 Aero -01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    86

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    ok men de är ny lamell skiva som gäller då?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 047

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Troligtvis så är kopplingen förstörd! Den suger åt sig oljan och det är omöjligt att få det rent? Rätt mig någon om jag har fel.
    Beror på mängden, kompisen bytte nyligen koppling på sin 9k Aero.
    Den slirade pga en väldigt liten mängd olja hamnade imellan, men inte numera. Så antagligen har oljan "dunstat" eller något i den stilen.
    Saablös dåre

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 894

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    ja men hur i hela friden bär man sig åt för att få så pass mycket olja på lamellen under monteringen att den ska slira enkom av detta? Även om vevaxelboxen läcker olja så är det bakom svänghjulet och skulle växellådan läcka så skulel det väl märkas under?
    Det borde var anåt annat fel, det är inte så att det går att vända lamellen fel? Det kan ju vara så precis att den går att få dit men att något tar emot på baksidan.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    86

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    Under första monteringen var allt rent. hadde dock problem med läkande ventilkåpa och de är ju väldigt lite av den oljan som kan ha kommit inanför mellan växellådan och motorn. dock läckte den nya huvudkopplings cylinder och jag fick lufta många gånger innan speedparts skickade ut en ny. så nästan större mängd bromsvätska som kan ha kommit in?

    Plockat ner allt igen och rengjort med BRAKLEEN. monterat ihop allt igen utan särskilt mycke skillnad.

    Lamellen får inte plats att vändas fel.

    Min farfar berättade att han monterat en koppling som var spärrad i solfjädern och fått göra om de hela.
    Någon som vart uter för detta?
    Men jag tycker rörelsen är stor nog, de är precis så den når styrstiften innan man drar bulltarna.

    om de är så att man måste ha ny lamell. vad klarar Sinterlamell/Carbonlamell för vrid?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    86

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    glömt nämna att de blir värre ju varmare bilen är

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    459

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    Hmm... Mycket märkligt!
    Troligtvis så har lamellen sugit åt sig utav olja eller bromsvätskan.
    Det du skulle kunna pröva är att hälla lite Coca Cola på lamellen och kolla ifall det fungerar. (Sök runt lite på nätet)

    En sinter lamell från SPEC eller SpeedParts håller för strax över 500 Nm med org. tryckplatta.
    SAAB 9-3 Aero -01

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    86

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    kört runt med den som den vart och slirat.... Detta i väntan på att ekonomin ska klara köpa nya grejer. (vart arbetslös)

    igår så dammsög jag invändigt i bilen och upptäckte då massa olja på golvet på förarsidan....

    av någon märklig annledning hadde plast nipeln i huvudkopplings cylindern gått av.

    Bytte då den. sen för luftningen gjorde jag ett lock med däckventil i. (fuskade och tryckte genom luft nipplen förra gången) men när man trycker detta håll går de verkligen skit sakta att lufta. så jag börjar misstänka att hela problemet ligger i en defekt kopplingsslang. att den blir som en stryp/back-ventil och då skulle ju slirningen kunna bero på att den släpper av kopplingen för sakta.....
    Ångrar verkligen att jag köppte allt nytt.... De var ju bara en ny lamell jag behövde igenterligen....

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 731

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    Försök att byta slangen om du misstänker denna. Kostar några hundralappar men är snabbt bytt och om du kör med slirande koppling är ju risken att det krävs en ny sådan vilket ju blir mångdubbelt dyrare förutom att det är drygt att byta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    86

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    Jag har ju orginal slangen kvar. så jag ska nog prova med den. kopplingen har jag ju redan dömt ut eftersom de som tidigare nämts i tråden vart olja på lammellerna. under tiden blir de en lång kaffe paus så jag kan få lite kopplings verkan innan jag kör och hämtar den andra slangen.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    86

    Re: Ny koppling slirar. 9000 -97

    De var inte slangen heller.....

Liknande ämnen

  1. Slirar min koppling? 9-3ss
    Av realtid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 00:15
  2. Koppling slirar på 5:an!
    Av tompathepilot i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 21:44
  3. Slirar min koppling?
    Av dedu i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 19:56
  4. ny koppling slirar
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •