Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Extra arbete - "Butikskontrollant"

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Läste i Metro för någon vecka sedan om en tjej/kvinna som vid behov
    tog uppdrag i olika butiker gå runt som anonym och kontrollera hur
    servicen fungerar, om det är trångt, smutsigt mm i butikerna.

    Hittar nu inte tidningen.

    Någon som har sett/läst artikeln och kommer ihåg var hon var anställd
    någonstans?

    Det var inte butikskontrollant hon var för de går runt och tittar om någon
    snattar utan det här var om det var ordning och reda samt att servicen
    fungerade.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Min sambo extraknäckte som det under studierna. Ett sådant företag är concept keeper www.conceptkeeper.se
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Jag själv extraknäcker som kontrollant av diverse slag, kör hemgångs kontroller, service kontroller etc.

    Inget avancerat jobb, men ofta är ronderna utspridda så pass mycket att en hel dag går till spillo fast man kanske bara jobbat 4tim.
    Saablös dåre

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    "Mystery shoppers" kallades de när jag jobbade i butik för en massa år sedan. Man såg dem aldrig, de var riktigt skickliga, men sedan dök det upp en fyrsidig rapport där de fullkomligt dissekerat hela butiken. Väldigt bra som butiksägare lär det vara att använda sig av dessa tjänster.

    _strongman_: Vi hade också så kallade "hemgångskontroller" ibland när vi lämnade butiken som ville kolla IMEI nummer osv på telefoner vi hade så inget stals. Grejen var att karln var så otrevlig att vi till slut vägrade visa telefoner, ryggsäckar osv. Då kunde han ju inte göra någonting, för några befogenheter till tvång hade han ju inte? Vad är meningen då egentligen?

    Sedan att han alltid stod vid samma klockslag gjorde ju det hela lite fånigt också. Om vi nu fick för oss att stjäla något var det ju bara att gå ut en halvtimme tidigare och lämna det i bilen...
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    "Mystery shoppers" kallades de när jag jobbade i butik för en massa år sedan. Man såg dem aldrig, de var riktigt skickliga, men sedan dök det upp en fyrsidig rapport där de fullkomligt dissekerat hela butiken. Väldigt bra som butiksägare lär det vara att använda sig av dessa tjänster.

    _strongman_: Vi hade också så kallade "hemgångskontroller" ibland när vi lämnade butiken som ville kolla IMEI nummer osv på telefoner vi hade så inget stals. Grejen var att karln var så otrevlig att vi till slut vägrade visa telefoner, ryggsäckar osv. Då kunde han ju inte göra någonting, för några befogenheter till tvång hade han ju inte? Vad är meningen då egentligen?

    Sedan att han alltid stod vid samma klockslag gjorde ju det hela lite fånigt också. Om vi nu fick för oss att stjäla något var det ju bara att gå ut en halvtimme tidigare och lämna det i bilen...

    Det stämmer, då vi som står det är enbart civila. Det är bara dumt att vara otrevlig, så jag förstår fullständigt. Man måste hela tiden vara glad, även om personalen är stressad hem etc.
    Det som dock händer ifall personlen vägrar visa upp något är att de blir rapporterade, och kan leda till avsked i VÄRSTA fall. Men då förutsätter jag att kontrollanten har varit trevlig.
    Saablös dåre

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Kan tänka mig att om kontrollanten rapporterar att någon har vägrat kontroll och sedan stölder upptäcks - då är man minst sagt först på misstänktlistan...
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Kan tänka mig att om kontrollanten rapporterar att någon har vägrat kontroll och sedan stölder upptäcks - då är man minst sagt först på misstänktlistan...
    Jag råkade ju ett för ett riktigt pucko vid en hemgångskontroll förra månaden. Vägrade visa upp sin väska pga jag var civilklädd, visa mitt vanliga leg samt kontrollant leg, han ringde även ett kontroll nummer som bevisade att jag var den jag utgav mig att vara.
    Men icke, han vägrade trots hur trevlig jag var. Förklarade läget för han, att han är fri att gå, men jag kommer rapportera händelsen. "Skiter la jag i" var svaret.

    Inget mer med det, 2v senare när jag jobbade som Väktare fick jag en låsöppning i ett p-hus. Gissa vem som stod där I vanliga fall brukar jag låsa upp gratis åt folk, då jag tycker 600kr för att få ut sin bil är overkill, hehe han fick minsann betala.
    Saablös dåre

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Tack för tipsen, ska kolla på conceptkeeper och även googla efter mystery shopper.
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Tack för tipsen, ska kolla på conceptkeeper och även googla efter mystery shopper.
    Du har även kontrollant jobb som innebär att du åker runt överallt i sverige, till ex alla pressbyrån och köper snus, och noterar ifall de tar leg eller inte. Sedan återlämnar du snuset. från kl 07-16. Man åker 2st. Kan nog vara ett roligt extra knäck ett tag.
    Saablös dåre

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Tack för tipsen, ska kolla på conceptkeeper och även googla efter mystery shopper.
    Du har även kontrollant jobb som innebär att du åker runt överallt i sverige, till ex alla pressbyrån och köper snus, och noterar ifall de tar leg eller inte. Sedan återlämnar du snuset. från kl 07-16. Man åker 2st. Kan nog vara ett roligt extra knäck ett tag.
    Är väl knappast något jobb för en som fyllt 40 va? Eller kräver man samtliga snusköpare på legitmation numera?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är väl knappast något jobb för en som fyllt 40 va? Eller kräver man samtliga snusköpare på legitmation numera?
    Det vet man aldrig LM. http://www.bt.se/nyheter/boras/30-ar...ler(706954).gm
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Du har även kontrollant jobb som innebär att du åker runt överallt i sverige, till ex alla pressbyrån och köper snus, och noterar ifall de tar leg eller inte. Sedan återlämnar du snuset. från kl 07-16. Man åker 2st. Kan nog vara ett roligt extra knäck ett tag.
    Är väl knappast något jobb för en som fyllt 40 va? Eller kräver man samtliga snusköpare på legitmation numera?
    Nja, mellan 18-25 är en bra ålder för det knäcket.
    Eller ifall du ser tillräckligt ung ut, sugen LM?
    Saablös dåre

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Nja, mellan 18-25 är en bra ålder för det knäcket.
    Eller ifall du ser tillräckligt ung ut, sugen LM?
    Själv tas jag för 24, tänkte mer på om Loffe fixar det.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Det var läääänge sedan någon tog mig för 24...

    Fast 40 har jag inte passerat
    Till mitt garage: Garaget

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Det var läääänge sedan någon tog mig för 24...

    Fast 40 har jag inte passerat
    Lite hudlotion och smink kanske hjälper?
    Saablös dåre

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Vi får besök av butikskontrollanter någon gång varje månad där jag extrajobbar. Måste berömma dom som jobbar med det för det finns inte en chans att lista ut vem av alla kunder som var kontrollanten.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Vi får besök av butikskontrollanter någon gång varje månad där jag extrajobbar. Måste berömma dom som jobbar med det för det finns inte en chans att lista ut vem av alla kunder som var kontrollanten.
    Hur vet du en att de varit där då? De kanske ligger på badstranden men skriver en rapport att de varit där.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Vi får besök av butikskontrollanter någon gång varje månad där jag extrajobbar. Måste berömma dom som jobbar med det för det finns inte en chans att lista ut vem av alla kunder som var kontrollanten.
    Har man väl lärt sig knepet att se dem är det lätt sedan
    Men visst, vi får faktiskt träning i att bli "osynliga".
    Saablös dåre

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Vi får besök av butikskontrollanter någon gång varje månad där jag extrajobbar. Måste berömma dom som jobbar med det för det finns inte en chans att lista ut vem av alla kunder som var kontrollanten.
    Hur vet du en att de varit där då? De kanske ligger på badstranden men skriver en rapport att de varit där.
    De skriver en rapport och kommenterar varenda manöver som säljaren gjort. Om man har varit säljaren som blivit kontrollerad så lovar jag dig att man vet att de varit på plats...
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Extra arbete - "Butikskontrollant"

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Vi får besök av butikskontrollanter någon gång varje månad där jag extrajobbar. Måste berömma dom som jobbar med det för det finns inte en chans att lista ut vem av alla kunder som var kontrollanten.
    Hur vet du en att de varit där då? De kanske ligger på badstranden men skriver en rapport att de varit där.
    Vi får en utförlig rapport efter ett provköp
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

Liknande ämnen

  1. Extra förstärkta "husvagnsfjädrar" på en Saab 9-5 kombi?
    Av johan666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 17:26
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 19:17
  3. [LÖST] Motorvarvet ner lite extra till ca 700 rpm NG900 Automat
    Av vitalij i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 19:40
  4. Nu har bilen fått lite extra "under huven"
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 10:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •