Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bränslenålen på reserven hela tiden

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Bränslenålen på reserven hela tiden

    Saab 9-5, 98-års modell. Bränslenålen visar på reserven hela tiden.

    Jag har nu haft min bil inne för service och bett mekanikern kolla bränslepumpen. Nålen visar ju på reserven hela tiden. Mekanikern hittade inget synligt fel på bränslepumpen. Han provade dock aldrig den nya ersättningspumpen Speedparts skickat mig. Tidigare har samma mekaniker sagt att det inte är fel på själva instrumentpanelen (genom att göra en mätning av nån eleffekt som jag inte fattar) och sagt att det är fel på pumpen och det var därför Speedparts skickade mig en ersättnings. Nu vet jag varken ut eller in. Det enda jag förstår är att bränslenålen visar på reserven hela tiden och att problemet verkar olösligt.

    Vad göra? Kan man vara säker på att det inte är fel på bränslepumpen bara av att titta på den? Ska jag skicka tillbaka den nya ersättningspumpen till Speedparts fastän problemet inte är löst?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Hej!

    Har jag förstått det rätt om du redan har monterat en pumparmatur från Speedparts och då uppkom problemet? Eller har det kommit fram ändå?

    Det kan vara rätt vanligt att armen/bläcket förlorar kontakten med nivågivaren vilket ger dig liknande symptom.

    Har du redan bytt armatur kan det bero på att själva nivågivaren är av annan typ, lättast är då att löda över orginal till den nya armaturen.

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    För ett år sedan bytte jag till Speedparts kompletta bränslepump. Den fungerade helt perfekt i cirka 6-8 månader. Sedan hände följande. När jag tankade fullt och vred om tändningen gick bränslenålen väldigt SAKTA upp till cirka 2/3. Det kunde dröja en dag innan den visade max (eller nästan max eftersom jag då kört några mil). Till slut visade den på reserven hela tiden. Den visar inte fullständigt slut på soppa utan den visar på ungefär halva reserven.

    Jag är oerhört tacksam för minsta lilla tips för jag har ingen att vända mig till längre - vad göra när mekanikern själv inte kan fixa det????

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Speedparts tillämpar väl 1 års garanti på sina produkter?

    Citat Ursprungligen postat av SPeedparts
    Garanti i praktiken
    Vi lämnar ett års garanti på alla produkter, dock ej slitagedelar och tävlingsprodukter.

    Garantitiden räknas från ursprungligt inköpsdatum, då gäller följande:
    Garantin gäller om någon vara trots normal användning/montering skulle gå sönder. Vid material eller tillverkningsfel, reparerar eller byter vi varan.
    Garantin omfattar inte:
    – Kostnader för montering/demontering av felaktig vara.
    – Kostnader för reparation vid annan verkstad.
    – Resekostnader.
    – Eventuella följdskador orsakade av den felaktiga varan.
    – Rena slitagedelar och förbrukningsvaror som t ex bromsbelägg, glödlampor mm.
    Eller har det gått över 1 år?

    Hur som helst är det inte själva bränslepumpen det är fel på utan möjligen tankgivaren som också sitter i armaturen.

    Syns ganska tydligt i Plupp:s FAQ-tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=228670

    särskilt här: http://www.geting.se/viewimage.php?i...028-bpump1.jpg där flottören syns som en svart "kloss" som via en grov ståltråd är förbunden men nivågivaren på toppen av armaturen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Jag reklamerade pumpen inom ett år och har fått en ny pump (nr2) av Speedparts, med instruktion att skicka tillbaka den första pumpen (nr1) för att Speedparts vill kunna undersöka vad det är för fel på den.

    Men är det verkligen fel på armaturen i nr1? Inte enligt min mekaniker som "haft den uppe och tittat på den". Men kan man verkligen SE det. Vore det inte bäst att bytt till nr2 när han ändå hade nr 1 uppe? Men som han sa, jag byter inte en fungerande pump.

    Bränslenålen reser sig från noll till halva reserven när man vrider på tändningen. Är det en indikator på att felet säkert finns i armaturen?

    Jag var inne på Saab i Kalmar men de vägrade låta mig prata med en mekaniker. Vill du ha hjälp får du boka en tid för felsökning var deras budskap, något som jag hört till leda. Ska man inte kunna få prata med någon som kan?

    Om det inte är fel på pumpen/armaturen i nr1, var är det fel då?

    Vad ska jag göra?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Förstår fortfarande inte om HELA ARMATUREN byttes för ett år sedan eller om det enbart var den lösa bränslepumpen?

    Att okulärt SE om tankgivaren är hel eller ej låter sig nog möjligen göras om den är stendöd dvs avbrott i resistansbanor eller kablage men samtidigt låter det som att mekanikern även felsökt genom att mäta?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Komplett pump med armatur bytt vid det tillfälle när original byttes mot Speedparts nr 1. Efter 6-8 månader med Speedparts nr1 visar plötsligt bränslemätaren på reserven HELA tiden. Jag åker till min mekaniker som säger att det antingen är fel på Speedparts nr1 eller något annat fel. Han mäter något elektriskt. Han säger att det är fel på Speedparts nr1. Jag reklamerar och Speedparts skickar mig ny komplett pump med armatur = nr2. Detta var i november. Jag har inte haft tid att ta tag i detta förrän nu då jag lämnar bilen till mekanikern för att han ska se om det är fel på Speedparts nr1. Jag bifogar Speedparts nr2 till honom. Han berättar efteråt att han har haft nr1 uppe men konstaterat att det inte är fel på den genom att titta på den. Han har vid detta tillfälle inte utfört några mätningar. Hur fan kan han se att den fungerar bara av att titta på den? Kunde han inte ha bytt till nr2 när jag ändå hade skickat med den?

    Det är bakgrunden. Kan du berätta för mig vad som kan vara felet? Alla möjliga orsaker med rimlighet??

    1) Armaturen - verkar troligast eller? Men inte enligt synkontrollen hos min mekaniker.
    2) Ja, vad annars? Knappast fel på själva nålen för den orkar ju i vart fall upp till att indikera reserven och den oranga reserven-lampan lyser.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    1) Armaturen - verkar troligast eller? Men inte enligt synkontrollen hos min mekaniker.
    2) Ja, vad annars? Knappast fel på själva nålen för den orkar ju i vart fall upp till att indikera reserven och den oranga reserven-lampan lyser.
    Den brukar oftast gå upp en liten bit även när mätaren inte fungerar. Nålen i sig kan ligga i kontakt med mätpanelen och se ut att fungera utan att göra det.

    Smidigast är ju att byta hela armaturen ifall du har fått en ny, gör du snabbt själv.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Säkert smidigast att byta till den nya kompletta pump+armatur jag fått från Speedparts. Jag har dock inte verktyg att göra detta själv. Jag gruvar mig dock för att byta ifall det inte hjälper och ja vad händer då, eller vad gör jag då?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    119

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Du behöver väl inte några speciellea verktug för att byta armaturen?

    Enkelt sätt att prova om den funkar är ju att ta upp den ur tanken och föra "flytdelen" upp och ner samt se till att den gör komtakt mot bläcket hela vägen. Kolla samtidigt på mätaren hur den rör sig.
    Saab 9-5 2,0t SE -98 Steg 1 SÅLD
    Saab 9-5 2,3t sc -06 Steg 1
    Saab 9-5 2,3t sc -04 Steg 1

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Skall vara något lämpligt att lossa "stora ringen" med då men om den varit loss så sent som för ett år sedan borde det gå relativt lätt med handtagsändarna på en stor polygrip eller tillsågad brädbit.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Allra enklaste sättet för att se om den gamla givaren är trasig måste väl ändå vara att ta den NYA armaturen komplett med pump och fästa el-kontakt-donet i den nya pumpen, vrida tändningen så att el går till nya pumpen och sedan på den nya pumpen föra "flytdelen" upp och ner och samtidigt kolla på bränslemätaren om den rör sig. Då behöver jag ju inte ens lossa locket till bensintanken.

    Eller är jag helt ute och cyklar???

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    Allra enklaste sättet för att se om den gamla givaren är trasig måste väl ändå vara att ta den NYA armaturen komplett med pump och fästa el-kontakt-donet i den nya pumpen, vrida tändningen så att el går till nya pumpen och sedan på den nya pumpen föra "flytdelen" upp och ner och samtidigt kolla på bränslemätaren om den rör sig. Då behöver jag ju inte ens lossa locket till bensintanken.

    Eller är jag helt ute och cyklar???
    Låter som en alldeles ypperlig idé.
    Kom ihåg att den signalen är väldigt dämpad så förvänta dig inga snabba rörelser på mätaren. Har dessutom för mig att den läser in signalen på nytt dvs odämpad vid tändningspåslag så att börja med flottören högt upp är nog lämpligt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Testade Speedparts nr2 (d v s den nya armaturen komplett med pump) på det sättet som jag föreslog igår. Med flottören högst upp visar tankmätaren full tank, med flottören längst ned visar tankmätaren tom tank, med flottören halvvägs upp visar tankmätaren halv tank. Jag drar härmed slutsatsen att det är fel på den armatur komplett med pump som sitter i bilen (d v s Speedparts nr1). Är det en rimlig slutsats att dra?

    Har jag genom denna testmetod revolutionerat felsökningsmetoderna eftersom ingen tidigare föreslagit denna metod? Min mekaniker hade den nya pumpen en halvmeter bredvid sig men provade den inte eftersom det inte syntes några fel på den gamla när han halade upp den.

    Det borde vara grönt att ringa Saab och beställa tid för byte nu då?

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Bränslenålen på reserven hela tiden

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Låter som en alldeles ypperlig idé.
    Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur det är, men går inte även pumpen igång vid denna typ av övning vilket skulle resultera i att den får pumpa en mängd luft?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Larmet går hela tiden 9-5
    Av Angelica89 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-17, 16:40
  2. Går en ac kompressor hela tiden?
    Av Stranna i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 10:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •