någon som vet var man skaffar en? letat lite men har ej hittat nån
någon som vet var man skaffar en? letat lite men har ej hittat nån
E30 m20 2,7 600hk E30 s50 1xxxhk Pontiac Firebird formula 400 -71
Lite nyfiken på varför du vill ha detta?
Du menar inte de kopparringarna vissa fräser ned i blocket?
Kolla denna sida, om det är koppar-ringar du är ute efter.
Göran Lövet Lövgren
http://medlem.spray.se/bmw02hemsida/
§6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader
Vill man ha en kopparpackning så är det ju bara att vända sig till någon som kan ex. vattenskära kopparplåt.
Varför man vill ha det brukar ju vara för att det tål höga förbränningstryck, dock så borde man nog byta lite andra delar innan man drar dit en kopparpackning.
GM Racing använde exempelvis kopparpackning och ringar när de tog ut över 1100 hk ur Ecotec motorn.
Man kan ju också använda wills rings för att täta mellan block och topp, dessa tilvlerkas av ex. Busak+Shamban. Dessa har använts på bland annat Cosworths DFV motor.
jo vi vill ha nåt som håller. Sätter ihop en b212 motor lite borrad med wiseco/pauter hårdvara. och korttopp. electromotive sprut. mm
E30 m20 2,7 600hk E30 s50 1xxxhk Pontiac Firebird formula 400 -71
Kör med kopparringar eller pyramidtätning.Ursprungligen postat av Dofilus
Snart kommer nog Edlund och berättar mer
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
www.saabsavior.com har färdiga kopparpackningar att sälja..
kan försäkra att de håller mycket mycket bra då ja själv kör me sådan..
//Johan
Åker numera Nissan men snart Saab igen
Kopparpackning håller säkert för förbränningstrycket, men har sina nackdelar helt klart.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
En kopparpackning, liksom diverse tätningsringar tätar inte för kylvätskan och oljan, så dessa måste tätas med o-ringar av gummi, tätningsmedel eller genom att man använder en del av original packningen beroende på vilken lösning man använt.
En kopparpackning ska användas tillsammans med o-ringar i stål vilka deformerar kopparpackningen. Dessa kan sitta i block, topp eller både och (bland annat Top Fuel kör med det senare). Packningen ska glödgas innan den används.
Från o-ringarnas spår kan man också fräsa ett par kanaler från varje spår som leder ut förbränningsgaserna förbi kylvätskekanalerna så att även om en tätning ger sig så fungerar resten av motorn. Detta användes bland annat av BMW i F1 på 80-talet.