Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 Aero 07 går konstigt!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    12

    9-5 Aero 07 går konstigt!

    Hej alla på STCS! Är en nybliven Saab ägare så jag har inte blivit så insatt ännu! Nu till problemet, har nyss köpt en 9-5 aero 07a som efter en tid började gå lite konstigt, den hoppar liksom till, gör små ryck när man kör sakta. det känns allra mest när man ligger runt 1500 varv på tvåans växel, men inget på 1500 varv på tex fyrans växel. Har även hänt att den gör sådana små hopp när den står på tomgång och även när man gasar upp den runt 1500 varv i friläge. man ser på varv räknaren hur den hoppar upp och ner. symptomen kommer bara när man har kört en stund, alltså inte när den är kall. Annars när man gasar på så går den som den ska, man känner inget i alla fall. Bilen ska vara helt original och den har gått 7400 mil. Det är otroligt irriterande när bilen liksom hoppar fram. Tacksam för svar om någon kan veta vad det kan va!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 803
    Medlem#
    5228

    Re: 9-5 Aero 07 går konstigt!

    Börja med att kolla det "vanliga" såsom tändstift, annan tändkasett ifall du kan låna, vakuum slangar mm. Kan även vara vevaxelgivaren som börjar ge med sej.

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    12

    Re: 9-5 Aero 07 går konstigt!

    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Börja med att kolla det "vanliga" såsom tändstift, annan tändkasett ifall du kan låna, vakuum slangar mm. Kan även vara vevaxelgivaren som börjar ge med sej.

    /F
    Tack för tipsen! ska kolla om det finns en kasett som jag kan låna. Är det olika kasetter för årsmodell eller spelar det ingen roll. som jag skrev så kan jag inte så mycket om Saab än! Hur kollar man enklast vakumslangarna, får man byta ut en efter en? Samma med vevaxel givaren hur vet man om den e paj? Ska man göra en felkods test?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    12

    Re: 9-5 Aero 07 går konstigt!

    Har hittat felet! Det var tydligen spjällhuset som började ge upp.Började med att testa en annan tändkasett men det hjälpte inte. Men med nytt spjällhus så går den bra. Tack så mycket för svaret!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    885

    Re: 9-5 Aero 07 går konstigt!

    Hej!

    Garanti?

    Mvh
    Thomas
    9-5 2,3t SC Biopower -09

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 803
    Medlem#
    5228

    Re: 9-5 Aero 07 går konstigt!

    Låter snarare som att o-ringer som sitter under spjällhuset har börjat ge sej och at det rättade till sej med ett annat spjällhus där en hel o-ring satt kvar. fast ja kan ha fel. detta problem har iaf ja vart med om tidigare.

    /*F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: 9-5 Aero 07 går konstigt!

    Hade exakt samma felsymptom på min 9-3 Aero 01. Rengjord potentiometerbana i spjällhuset löste problemet.

    Min gick också lustigt på farthållaren då jag hade felet. Farten svajade up och ner c:a +/- 5 km/h.

    VH

    /Johan

Liknande ämnen

  1. Konstigt ljud i 9-3 Aero -05
    Av robman1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-30, 16:13
  2. 9-5 aero automat som låter konstigt
    Av mathias.w i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 14:20
  3. Konstigt fel på koppling 9-5 Aero
    Av Chaoz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 08:55
  4. konstigt fel 93 aero 01
    Av rallywille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •