Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Generatorn viner!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    199

    Generatorn viner!

    Efter montering av slutsteg, baslåda och två nya högtalare har generatorn börjat vina under alla farter och även vid stillastående.

    Enligt BRL kan det endast åtgärdas genom att AS1-enheten byts ut mot en eftermaknadsenhet.

    Vad säger forumets elexperter? Kan det hjälpa att byat generator?
    Kan man göra det själv?
    /Alex
    Opel Astra 1.7 CDTi EcoFLEX Sport ST -2011

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Generatorn viner!

    Menar du att det hörs generatorvin i högtalarna?

    Hur har du kopplat ihop huvudenhet och slutsteg? Läst vad Göran Larsson skrivit i ämnet: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml tex
    "Can I add an extra amplifier to my AS2/ES52 audio system? "
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Generatorn viner!

    Länken gäller AS2/AS3.
    AS1 har inte den balanserade signal som ställer till problemen som beskrivs där.

    Om vi pratar om generatorstörningar så hjälper det INTE att byta generator.
    Problemen ligger i hur kablarna är dragna, jordning eller i elektroniken (t.ex. bränd signaljord.)

    Det verkar osannolikt att det skulle vara nödvändigt att byta huvudenhet om den inte är trasig.

    Skulle vara intressant att veta hur det är inkopplat. Jag har aldrig fått klarhet i om AS1 i 9-5 har en lågnivåutgång eller inte.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Generatorn viner!

    Ooops! Läste helfel då jag fick det tydliga AS1 till AS2.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    199

    Re: Generatorn viner!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Menar du att det hörs generatorvin i högtalarna?

    Hur har du kopplat ihop huvudenhet och slutsteg? Läst vad Göran Larsson skrivit i ämnet: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml tex
    "Can I add an extra amplifier to my AS2/ES52 audio system? "
    Jag har inte kopplat något själv. Vinandet kommer inte genom högtalarna, följer varvtalet och kommer även om stereon är avstängd.

    Att byta till eftermarknadsstereo lockar inte då jag inte vill förlora rattknapparna....
    /Alex
    Opel Astra 1.7 CDTi EcoFLEX Sport ST -2011

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Generatorn viner!

    Nej. Men NÅN måste ju ha kopplat. Vore intressant att veta vad denna har gjort/inte gjort.

    Det låter alltså fast stereon är avstängd.
    Finns inte mycket annat än högtalarna som kan vina om det skulle hjälpa att byta stereon.
    Är slutsteget verkligen avstängt när stereon är det? Ryck säkringen till det och kolla om vinandet försvinner med avstängd stereo.
    Har hört om skumma saker som generatorvinande bara en högtalare ligger i uttaget (ej inkopplad) men det är knappast det vanliga...


    Det finns inkopplingsmöjligheter för rattknapparna på en del eftermarknadsstereos. Kör själv en Pioneer på det viset. (Originaladaptern kostar ca 800:-)

    PS.
    Jag förutsätter sen början av tråden att det är din 9-5 i signaturen som vi pratar om.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  7. #7

    Re: Generatorn viner!

    Citat Ursprungligen postat av Alex9-3
    Efter montering av slutsteg, baslåda och två nya högtalare har generatorn börjat vina under alla farter och även vid stillastående.

    Enligt BRL kan det endast åtgärdas genom att AS1-enheten byts ut mot en eftermaknadsenhet.

    Vad säger forumets elexperter? Kan det hjälpa att byat generator?
    Kan man göra det själv?
    Hehe..ja endel på BRL är roliga de. Själv undrar jag vart slutsteget är jordat.
    Till 90% av alla störningar så är det jorden som är problemet. Jaja, man kan få bränd signaljord m.m..men, i grunden är det dålig jord, därav generatorvin.

    Ett annat problem KAN vara att någon del av högtalaranslutningarna ligger mot karossen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    199

    Re: Generatorn viner!

    I vilket fall som helst så har jag helt tappat förtroendet för BRL i Jönköping. Dom är ointresserade av att rätta till problemet medan jag anser att om jag lagt bortåt 10 000:- så ska jag har rätt att kräva ett fungerande system!!!!
    /Alex
    Opel Astra 1.7 CDTi EcoFLEX Sport ST -2011

  9. #9

    Re: Generatorn viner!

    Citat Ursprungligen postat av Alex9-3
    I vilket fall som helst så har jag helt tappat förtroendet för BRL i Jönköping. Dom är ointresserade av att rätta till problemet medan jag anser att om jag lagt bortåt 10 000:- så ska jag har rätt att kräva ett fungerande system!!!!
    Självklart skall de se till att det fungerar till 100%, vilket det idag inte gör.
    Då du verka bo i Jönköping, så skulle jag ev. kunna ta en liten titt på det, om du vill?
    Jag bor på Mariebo i Jönköping, skicka PM om det är intressant.

Liknande ämnen

  1. 9-5 TID viner?
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 18:06
  2. 9-5 Aero -04 viner
    Av Bacon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 22:33
  3. Viner vid laddtryck
    Av Mackan_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •