Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Chippning av min 9000?

  1. #1

    Chippning av min 9000?

    Hejsan! Jag har en Saab 9000 CS 2,3T -92 med TCS och APC.. Problemet är att jag hittar inga firmor som chiptrimmar med denna kombinationen. Var hittar jag firmor som gör det? Om dom ska chiptrimma en -92 så står det "INGEN TCS" stort å fint, då undrar jag mest vad orsaken är till detta och varför dom kan chiptrimma -94 > med TCS.

    Dessutom har jag ett störande problem, min 9000 laddar någonstans runt 1,2 bar, men ibland vid fulla gaspådrag "spikar" turbon.. Kan det vara APC:n som spökar ? Dessutom kan jag inte gasa fullt innan 3000 varv, gör jag det bluddrar den bara upp till 3000 rpm och sen kommer trycket, har en känsla av att det kan vara en sensor på svänghjulet men är inte helt säker..

    Några råd eller tips kanske ?

    Tackar för svar!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: Chippning av min 9000?

    Mats på forumet chippar väl lite äldre 9000. sök på matschip
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Chippning av min 9000?

    "Chipmats" är den enda som jag vet gör chip till dessa. Någon nämnde att SQR numera Trollspeed hade chip till dessa gamla bilar men det är inget de skyltar med på hemsidan utan man får ringa och fråga. Om de hade till TCS-bilar vet jag inte.

    Citat Ursprungligen postat av Slanerislana
    Dessutom har jag ett störande problem, min 9000 laddar någonstans runt 1,2 bar, men ibland vid fulla gaspådrag "spikar" turbon.. Kan det vara APC:n som spökar ? Dessutom kan jag inte gasa fullt innan 3000 varv, gör jag det bluddrar den bara upp till 3000 rpm och sen kommer trycket, har en känsla av att det kan vara en sensor på svänghjulet men är inte helt säker..
    Börja med att stoppa i nya NGK BCPR7ES-11 hjälper inte detta provbyt med en fungerande DI-kassett.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Södermalm
    Inlägg
    186

    Re: Chippning av min 9000?

    Testa och maila/ring till någon chip firma och fråga varför så får du ett svar.
    Saab 9-5 2,3T Biopower Anniversery 07
    http://www.garaget.org/rhson
    Saab 9000 2,3T...96...
    Saab 90 2,0...86...

  5. #5

    Re: Chippning av min 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    "Chipmats" är den enda som jag vet gör chip till dessa. Någon nämnde att SQR numera Trollspeed hade chip till dessa gamla bilar men det är inget de skyltar med på hemsidan utan man får ringa och fråga. Om de hade till TCS-bilar vet jag inte.

    Citat Ursprungligen postat av Slanerislana
    Dessutom har jag ett störande problem, min 9000 laddar någonstans runt 1,2 bar, men ibland vid fulla gaspådrag "spikar" turbon.. Kan det vara APC:n som spökar ? Dessutom kan jag inte gasa fullt innan 3000 varv, gör jag det bluddrar den bara upp till 3000 rpm och sen kommer trycket, har en känsla av att det kan vara en sensor på svänghjulet men är inte helt säker..
    Börja med att stoppa i nya NGK BCPR7ES-11 hjälper inte detta provbyt med en fungerande DI-kassett.
    Tackar och bugar för svar Får ta mig en titt på det när jag kommer hem!

    Dessutom är jag en novis när det gäller detta! Så ursäkta mig hemskt mycket, men vad exakt är DI ? :P

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Chippning av min 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Slanerislana
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    "Chipmats" är den enda som jag vet gör chip till dessa. Någon nämnde att SQR numera Trollspeed hade chip till dessa gamla bilar men det är inget de skyltar med på hemsidan utan man får ringa och fråga. Om de hade till TCS-bilar vet jag inte.


    Börja med att stoppa i nya NGK BCPR7ES-11 hjälper inte detta provbyt med en fungerande DI-kassett.


    Tackar och bugar för svar Får ta mig en titt på det när jag kommer hem!

    Dessutom är jag en novis när det gäller detta! Så ursäkta mig hemskt mycket, men vad exakt är DI ? :P

    Direkt Ignition! Tändkassesten som sitter mellan kammarna! I direkt asnlutning till stiften!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7

    Re: Chippning av min 9000?

    Tack så mycket Ringde Speedparts och frågade vad det var som gjorde att dom inte chippar bilar med TCS innan -94, och det är tydligen eftersom TCS systemet innan -94 är något otroligt känsligt. Antingen så funkar det perfekt, eller så kommer det bara strula hela tiden, även när man bytat tillbaka till sitt gamla chip.. Så det var inte att rekommendera tyckte han iaf. Tackar för alla svar! Skriver här om jag får löst problemet på bilen

Liknande ämnen

  1. Tips inför chippning av 9000
    Av loadmaster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-12, 14:25
  2. Chippning av 2,3T
    Av kruhse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 17:08
  3. Chippning 9000 CSE 2,3t -97
    Av Dodgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 20:13
  4. chippning saab 9000 aero
    Av Tompa__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 15:11
  5. chippning
    Av fredrikk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •