Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Strulig ACC 0g9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Strulig ACC 0g9-3

    Jag har lite skumma fel på ACC:n.
    Har sökt runt på forument men inte fått någon klarhet i det alls.
    I förra veckan funkade den perfekt, bra kyla hela tiden.
    Igår när jag körde från jobbet blev den bara fesljummen, kallare än uteluften men inte kall. Testade att slå på och stänga av några gånger vilket bara resulterade i att det inte kom någon kyla öht. Höll på en bra stund och slog på och av utan resultat. Testade även att kalibrera om den men det hjälpte inte heller.
    Stannade för att göra ett ärende och när jag körde iväg igen så var luften sådär fesljummen igen, pyttelite kyla alltså men långt ifrån bra.
    Kikade på tomgången när jag slog på och av och den hoppar till så det tyder väl på att kompressorn blir inkopplad och utesluter väl då magnetkopplingen? Om magnetkopplingen vore kass skulle det väl inte komma någon kyla alls?
    Tempsensorn är precis nyligen rengjord och uppsmord.
    Med tanke på att det var så bra kyla i den förra veckan så borde det knappast vara brist på köldmedium i den?

    Tacksam för svar på vad jag skall börja felsöka.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    235

    Re: Strulig ACC 0g9-3

    Har du kollat om du får några felkoder på ACC enheten?? Man ska hålla in 2st knappar samtidigt med bilen igång.. kommer bannemig inte på vilka det är men det ska vara Vänster knapp högst upp och höger knapp längst ner... står still vilka knappar det är... Då ska den iallfall gå igenom systemet och du får upp 0 om den inte hittar fel eller så kommer det upp felkoder

    EDIT: genom att pressa "auto" + "off"
    Saab 9-3 2,0t -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Strulig ACC 0g9-3

    Har testat det.
    Inga felkoder.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    235

    Re: Strulig ACC 0g9-3

    är det slut på köldmedel?? Är nog bara åka in hos någon som kan kolla det...
    Saab 9-3 2,0t -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Strulig ACC 0g9-3

    Citat Ursprungligen postat av Mcgromit
    är det slut på köldmedel?? Är nog bara åka in hos någon som kan kolla det...
    Jag börjar misstänka det.
    Idag kylde den fast dåligt. Börjar tro att jag har inbillat mig att den kylde bra förut, kan nog ha varit att det inte var så varmt ute då men det är det nu.
    Får kolla upp det. Bilen är ändå 7år gammal så det har säkert läckt lite med tiden.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    235

    Re: Strulig ACC 0g9-3

    Citat Ursprungligen postat av gilgo
    Citat Ursprungligen postat av Mcgromit
    är det slut på köldmedel?? Är nog bara åka in hos någon som kan kolla det...
    Jag börjar misstänka det.
    Idag kylde den fast dåligt. Börjar tro att jag har inbillat mig att den kylde bra förut, kan nog ha varit att det inte var så varmt ute då men det är det nu.
    Får kolla upp det. Bilen är ändå 7år gammal så det har säkert läckt lite med tiden.
    Har haft min inlämnad 2ggr och fått diverse delar utbytta i AC systemet, så chansen är stor att något har gett upp...
    Saab 9-3 2,0t -07

  7. #7

    Re: Strulig ACC 0g9-3

    Tror att du har samma fel som jag...

    Är precis på gång och ska byta magnetkopplingen på min 9-3 -99.
    http://www.avantia.com/ac_sida_produkte ... kt_id=3318

    När bilen är kall fungerar AC:n utmärkt men när det blir för varmt kommer det ingen kall luft längre. Då kan man lätt se att den yttersta skivan på kompressorn inte snurrar längre. Läste på en engelsk sida http://www.saab9000.com/procedures/vent ... clutch.php om 9000kompressorn att det är pga den höga temperaturen som resistansen i magneten ökar vilket medför att kopplingen inte orkar dra ihop.

    Kan jag utesluta att det är något annat än bara kopplingen?

    Systemet påfyllt med ny gas för 1 vecka sen och problemet kvarstår.

    Går kopplingen att byta på plats eller måste hela kompressorn monteras ner? Ganska trångt att komma åt med avdragare mm.

    Vilka verktyg behövs?

    Tacksam för svar!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Strulig ACC 0g9-3

    Citat Ursprungligen postat av gurra2fast
    Tror att du har samma fel som jag...

    Är precis på gång och ska byta magnetkopplingen på min 9-3 -99.
    http://www.avantia.com/ac_sida_produkte ... kt_id=3318

    När bilen är kall fungerar AC:n utmärkt men när det blir för varmt kommer det ingen kall luft längre. Då kan man lätt se att den yttersta skivan på kompressorn inte snurrar längre. Läste på en engelsk sida http://www.saab9000.com/procedures/vent ... clutch.php om 9000kompressorn att det är pga den höga temperaturen som resistansen i magneten ökar vilket medför att kopplingen inte orkar dra ihop.

    Kan jag utesluta att det är något annat än bara kopplingen?

    Systemet påfyllt med ny gas för 1 vecka sen och problemet kvarstår.

    Går kopplingen att byta på plats eller måste hela kompressorn monteras ner? Ganska trångt att komma åt med avdragare mm.

    Vilka verktyg behövs?

    Tacksam för svar!
    Min funkar sålänge man inte stänger av / sätter på ACC:n under körning.
    Du kan schimsa om magnetkopplingen, det sitter visst små schims som man kan ta väck om gapet är för stort. Vad jag fattat det som så behöver man inte ta ner så mycket alls för att göra den operationen och det är gratis.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

Liknande ämnen

  1. Strulig instrumentbelysning
    Av Pjson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 01:36
  2. Strulig 9-3 aero
    Av Aero_988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 11:20
  3. Tradera, någon som haft en strulig affär?
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •