Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Hej!

    Tycker att ac:n kyler, men inte så mycket som jag förväntat mig. Finns det några riktmärken att gå efter, tex att temperaturen skall vara ett visst antal grader under utetemperaturen eller liknande?

    Har bokat en tid för felsökning och eventuell påfyllning, skulle kosta ca 2300:- såvida det inte är något annat som är trasigt. Är detta ett rimligt pris? Tycker själv det är lite i överkant.

    Jag är även lite fundersam på om min ACC-enhet är riktigt som den ska. När jag ställer temperaturen på lägsta, LO. Så drar den igång värmebakrutan, stänger av ac(ECON) m.m. Har någon ett tips på vad som kan orsaka detta?

    Tacksam för hjälp!

    Bilen i signaturen är det som gäller!

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    På jobbet brukar vi räkna att det ska ligga kring 5+ grader från utblåsen när man har max kyla på. Plus minus några grader.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    OJ, så kallt.. Då är ju min absolut inte som den ska. Har inte mätt upp min, men skulle gissa på strax under 20 grader när det är närmare 30 ute.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Töreboda Skaraborg
    Inlägg
    10

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Enligt uppgifter från Ac-handböcker och baserat på mina erfarenheter , ska utblåslufter ligga omkring 15-20 grader under inluft..

    Detta stämmer ju om man står i ett garage med ca 20grader, då bör man ha omkring 5 grader inluft temp!
    Dock ska man ta hänsyn till om mätningen sker med öppen huv, då motorvärmen gör att inluft temp är betydligt högre.

    Xlarge

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Angående priset så tycker jag nog det låter som ett ganska vettigt pris för att läcksöka/provtrycka systemet och fylla det.

    2300kr för att ha ett system som kyler i många år känns ju inte så farligt tycker jag.

    Gav runt 1800kr 2004 när jag renoverade mitt och det funkar kanon änn.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Tack för alla svaren! Ska ut och kolla temperaturen om ett tag!

    Ingen som har någon idé om vad som orsakar att ACC-enheten flippar ur vid lägsta temperatur?

    Eller om vi vänder på det, vad brukar den ställa in/visa på displayen när man sätter temperaturen på det lägsta?

    Kollade med en firma till här i Linköping, de var billigare (ca 1800:- ) men hade ingen tid i veckan, så då får det kosta några hundra extra så det blir gjort innan sommaren är över

  7. #7

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    På min så står det "cold" sen så går acc på lägsta tempen hela tiden och 2 blippar under max fläkhastighet. ändrar jag upp tempen ett steg så blir det 15 grader och så går det på auto och kyler ner till 15, fast min kyler inte lika bra som en volvos ac gör


    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Tack för alla svaren! Ska ut och kolla temperaturen om ett tag!

    Ingen som har någon idé om vad som orsakar att ACC-enheten flippar ur vid lägsta temperatur?

    Eller om vi vänder på det, vad brukar den ställa in/visa på displayen när man sätter temperaturen på det lägsta?

    Kollade med en firma till här i Linköping, de var billigare (ca 1800:- ) men hade ingen tid i veckan, så då får det kosta några hundra extra så det blir gjort innan sommaren är över
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av neonodia
    På min så står det "cold" sen så går acc på lägsta tempen hela tiden och 2 blippar under max fläkhastighet. ändrar jag upp tempen ett steg så blir det 15 grader och så går det på auto och kyler ner till 15, fast min kyler inte lika bra som en volvos ac gör
    Att Volvos skulle kyla mer är jag tveksam till. Däremot har nog Volvo generellt mer luftfördelning på ventilationsmunstyckena än Saab har. Något som upplevs som bättre kylning till en början, men när man fått ner tempen lite så blir det istället för bra och man upplever det som dragit eller svårt att hålla tempen nere utan att det drar iskallt på en.
    Saabs fördelning är helt klart att föredra i det långa loppet.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    135

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Hej!

    Tycker att ac:n kyler, men inte så mycket som jag förväntat mig. Finns det några riktmärken att gå efter, tex att temperaturen skall vara ett visst antal grader under utetemperaturen eller liknande?

    Har bokat en tid för felsökning och eventuell påfyllning, skulle kosta ca 2300:- såvida det inte är något annat som är trasigt. Är detta ett rimligt pris? Tycker själv det är lite i överkant.

    Jag är även lite fundersam på om min ACC-enhet är riktigt som den ska. När jag ställer temperaturen på lägsta, LO. Så drar den igång värmebakrutan, stänger av ac(ECON) m.m. Har någon ett tips på vad som kan orsaka detta?

    Tacksam för hjälp!

    Bilen i signaturen är det som gäller!
    Min ac gör som din om jag sänker den till lägsta. Har en saab 9-5 -99 2.3t
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Min ac gör som din om jag sänker den till lägsta. Har en saab 9-5 -99 2.3t
    Fungerar kylningen i din bil då?


    Jag var ute och mätte lite förut, men hade nog en för dålig termometer. Skall prova imorgon med en annan. Blev dock ganska övertygad att det som max är några grader den sänker temperaturen.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    426

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Har fått prisuppgift på 950 kr för att fylla systemet hos mina lokala kylfirma. Bör ha i åtanke att det går åt mera köldmedium i en 9000 (som jag har) än en 9-5. 900-950 gram i en 9000 och 700-750 gram i en 9-5.

    Hur lång tid ska man behöva vänta för att få ner tempraturen till 5 grader i utblåset?

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av H20
    Har fått prisuppgift på 950 kr för att fylla systemet hos mina lokala kylfirma. Bör ha i åtanke att det går åt mera köldmedium i en 9000 (som jag har) än en 9-5. 900-950 gram i en 9000 och 700-750 gram i en 9-5.
    Fyllningen är ju bara halva jobbet, så vitt jag vet är kylfirman tvungen att läcksöka innan de får fylla på något.
    Poängen med att fylla försvinner ju om man inte kontrollerar efter läckor innan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    135

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Min ac gör som din om jag sänker den till lägsta. Har en saab 9-5 -99 2.3t
    Fungerar kylningen i din bil då?


    Jag var ute och mätte lite förut, men hade nog en för dålig termometer. Skall prova imorgon med en annan. Blev dock ganska övertygad att det som max är några grader den sänker temperaturen.
    Ja den funkar när motor blivit varm funkar den bra. Körde 28mil idag det var 32 grader ute och efter 10 mil så frös man så den skulle kunna vara bättre. Tar lite för lång tid att få det iskallt i bilen men det duger bättre än inget
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  14. #14
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    På toyoter så mäter vi luften vid utblåsen i kupen och de ska vara ca 8 grader när man står inne på verkstaden.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Nån som har samma problem som jag att acc går nu i recirkulationsläge efter någon minut.. Tycker även en kyler dåligt och låter lite om kompressorn!
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    ACC brukar ju ställa om till recirkulation ett tag för att kyla ner luften i kupén snabbare om det är väldigt varmt. Lättare att kyla ner redan kyld luft så att säga.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    sen så kan man uppleva olika märken olika beroende på hur intelligenta systemen är. Har en relativt ny bil nu och den har sensorer i utblåsena och håller en viss temp. En äldre bil jag hade förut hade bara en allmän tempsensor för kupen och den matade på rejält med kyla under nerkylningen av kupen. Den effekten får jag aldrig i nybilen fast allt är som det ska. Var till och med in på verkstad under garantiperioden för jag tyckte den kylde så dåligt men den höll sig enl spec på +3 grader i utblåsen.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    fick ner min 11 grader och recirkulation igång och stilla stående och 25 grader ute. jag även fyllt min och dom har kollat men dom hittade inget då. men dom tro det va förångaren tro jag den heter inne i bilen som läcker och det kostar 10 tusen och laga om det nu är det. men vad tycker ni 11 grader för mycket?konstigt nog blir det varmare om man stänger av recirkulation funktionen . men som sagt så stod jag stilla me kankse ha me det att göra.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    ACC brukar ju ställa om till recirkulation ett tag för att kyla ner luften i kupén snabbare om det är väldigt varmt. Lättare att kyla ner redan kyld luft så att säga.
    Verkar ju som det är en givare eller dåligt med koldmedia..
    Jag har bytt innertempgivaren vid backspegeln och solsemeorn i panelen.. Men ingen skillnad.. Finns det nån speciell givare för yttertemp till Acc??
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  20. #20

    Re: Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5

    Har ni kollat att era kondensorer är skräpfria och att fläkten varvar upp på högvarv i mer eller mindre långa perioder när det är riktigt varmt ute - en kondensor som ligger på 70 - 80 grader pga. skit/dålig fläkt kyler betydlig sämre på evaporatorsidan än en som håller sig runt 45 - 60 grader - högfartsläget brukar gå igång vid ca 65 grader kondenstemperatur och släpper igen vid 50 grader, men kan varierar lite mellan bilmodeller.

    ---

    var har ni för kylnissar egentligen - riva i evaporator är det sista man gör och när alla andra alternativ är uttömda - och läcker det gas där så bör det ha hittats med deras gasdetektorer redan innan de fyllde upp övh....

    Även om evaporaton skulle läcka en smula så påverkar det inte kylverkan i stort förrän kylmediemängden går under en viss nivå. - kolla istället att spjällmotorer och spjäll verkligen fungerar och tätar så att inte kalluften blandas upp med hetluft från värmepaketet innan det går ut i ventilerna...

    ---

    Till slut: kompressorerna och evaporatorn har bara en viss kylkapacitet och när man nått den så blir utblåsluften varmare ju högre fart man kör ventilationsfläkten, och kylkapaciteten är heller inte max när motorn går på tomgång.

    Det gör om insugen luft är väldigt het > 27-30 grader (lätt hänt om man står med motorhuven öppen och varmkörd motor - mycket varmluft kommer då i insuget för ventilationen) och fläkten är på max så hinner inte evaporatorn att kyla alltihop till 5 grader utan sänker bara ett visst antal grader - om man är i det läget så märks det bl.a att tjocka AC-röret från torpedväggen inte är speciellt kall (rusar man motorn kan den bli kallare) då all flytande R134a hinner koka upp fullständigt och kalla gasen dessutom hinner värmas upp fullt av inkommande lufttemperatur innan den når utgången på evaporatorn.

    Skall man ha kallare ventilation i det här läget med het insugningsluft så får man minska på luftflödet och/eller använda recirkulation så att systemet suger in kallare luft.

Liknande ämnen

  1. Vilken kvalitet kan man förvänta sig av polyurethanbussninga
    Av Rodder76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 12:41
  2. Krockad bil, vad ska man förvänta sig?
    Av Wicke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 13:08
  3. Vad förvänta sig av Powerflex i framvagn, 9-5?
    Av Wigglo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 21:37
  4. förvänta sig av maptun steg 4
    Av 5xaero i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 23:00
  5. kyla IC
    Av costello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 12:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •