Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bilen vägrar starta inga felkoder 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Bilen vägrar starta inga felkoder 9000

    nu har den slutat fungera helt...har vid 3 tillfällen fått igång den på 3 cylindrar för att ca 30 min senare starta utan bekymmer...nu dom sista 2 dagarna så har den plötsligt tvärdött ...typ som att åka in i en vägg sedan bra igen...nu startar den inte alls...motorn går bara runt....misstänker tändkassetten...har jag tur kan jag få låna en i ikväll...
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....

    har testat med en ny tändkassett men det hjälpte inte....beställer hem en vevaxelgivare så kan jag utesluta även det....

    någon med fler ideer....komplett soppa pump (ny för ca 2 år sedan)...inga garntier att det ska vara ok men utgår från det....ska be nån om hjälp för att kolla det...inte allt för duktig på sånt.....
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....

    glömde fråga....exakt vart hittar jag vevaxelgivaren sett framifrån....och är den svår att byta ut??

    gäller en 9000 cse 2.3 1996

    stefan
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....

    Citat Ursprungligen postat av stefanos
    glömde fråga....exakt vart hittar jag vevaxelgivaren sett framifrån....och är den svår att byta ut??

    gäller en 9000 cse 2.3 1996

    stefan
    Samma position som på den 9-5 som beskrivs här: http://twinsaabs.com/9-5_repair/cps/intro.asp?nsteps=2
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....

    det tackar jag för.....skönt med snabb hjälp på en söndag och just som semestern har börjat...ha en trevlig sommar på Er
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....UPPDATERAD

    då har jag testat ny tändkassett från saab samt monterat en NY vevaxelgivare upptäckte också att batteriet var rätt slut då jag efter monteringen av givaren knappt fick 7.7 volt och batteriet sakta dog...tog bort det och tittade ner i cellerna...var bara vatten i en utav dom...4 år gammalt...köpte ett nytt underhållsfritt med xtra power...men nu vill det inte ändå....?????

    bilen tänder till men dör...luktar bensin ....bränsle filter samt komplett tankarmatur 2 år gammalt...någon som vet vad annat det kan vara...

    stefan
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....

    Kan det vara så att något stift lagt av?? bara en tanke...
    Saab 9-3 2,0t -07

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....

    kollade stiften efter start försök...dom var torra...bränsle luktar det...så en kille på saab sa att jag nog skulle ta o byta relä bakom handsfacket...ska ner o hämta 2 st nu...återkommer i fallet
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....

    Tycker det låter som du har problem med spridarna!?
    SAAB #6: 9-5 Aero -01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....

    har nu bytt pump relä samt injection relät....luktar bränsle ...tänder till men dör direkt...känns som immo fel...start spärren som jävlas...2 veckor för att få in den på verkstad...skitkul....blir nog en trevlig reserdels plockar bil av denna...orkar f-n inte bry mig mer nu...tjejen stressar ..barnen skriker...nyss börjat semester vilket skiter sig....

    känns inte som att det är läge för att hålla på med detta nu...har opererat rygg 2 ggr -08 nu för 4 veckor sedan så tappade jag hörseln på höger öra...läkarna vet inte vad det beror på...100% döv över natten...ska in för att magnetröntga för att utesluta tumör i skallen...känns bara som att jag inte har ork att hålla på mer med det här....

    tack alla för hjälpen ialla fall


    stefan
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....

    Citat Ursprungligen postat av stefanos
    har nu bytt pump relä samt injection relät....luktar bränsle ...tänder till men dör direkt...känns som immo fel...start spärren som jävlas...2 veckor för att få in den på verkstad...skitkul....blir nog en trevlig reserdels plockar bil av denna...orkar f-n inte bry mig mer nu...tjejen stressar ..barnen skriker...nyss börjat semester vilket skiter sig....

    känns inte som att det är läge för att hålla på med detta nu...har opererat rygg 2 ggr -08 nu för 4 veckor sedan så tappade jag hörseln på höger öra...läkarna vet inte vad det beror på...100% döv över natten...ska in för att magnetröntga för att utesluta tumör i skallen...känns bara som att jag inte har ork att hålla på mer med det här....

    tack alla för hjälpen ialla fall


    stefan
    Grattis, jag har precis samma fel på min 9-5 för tillfället. Står på en verkstad som stänger för semester på fredag, och alla andra firmor har fullbokat. Givetvis har jag semester, så jag känner igen din frustration.

    Dock en liten ljusglimt, såg att dom hade rullat in bilen i verkstan nu så förhoppningsvis hinner det hända nått. Annars blir det till att åka en slö Vectra 1.8 hela sommaren.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....

    min andra bil just nu är en bubbla ´72 ...nerplockad...ville inte låta gnällig på något vis men allt känns så himla hopplöst...men men...hoppas det löser sig för dig...ha en trevlig sommar

    stefan
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  13. #13
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....

    Har funnits trådar tidigare om bränslepumpar som bytts och som sedan lägger av relativt snart (typ ett par år) efter bytet. Problemet i en del av fallen har varit att bränsleslangarna som har använts till den nya pumpen inte tål bensin utan murknar upp... Blir värre och värre tills bilen inte startar alls längre.
    /Johan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....

    ok...efter mycket om och men----.....har konstaterat efter att "LM" har hoppat in med diverse funderingar kring detta, att bensin pumpen är DÖD...1år 2 månader gammal...hmmm...så nu är en ny beställd som skall sättas i imorgon (torsdag)..
    fungerar det inte då...då ska jag hämta nya spridare.....resten tar jag då....

    stefan
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: bilen vägrar starta INGA felkoder....UPPDATERING

    då funkar bilen igen.....summan av det hela visar sig vara....SUCK ...glapp i relät..eller rättare sagt där relät sitter...efter att ny pump sattes i så gick det ändå inte ..pumpen fick inte ström...byglade direkt i reläts hållare...då tände pumpen till....satte i relät igen ....då tände pumpen till...??? glapp....har nu testat att köra...ok....bilen startar direkt....

    jaja...ny vevaxelgivare samt batteri och komplett bränsle pump...

    någon som har behov av en beg.vevaxelgivare samt bränsle pump???

    PM i så fall.......

    tack till alla som svarat och gett tips o råd....trevlig sommar på er

    stefan
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen vägrar att starta efter tankningen OG9-5
    Av coma76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 19:15
  2. [LÖST] Bilen vägrar starta 9000 -88
    Av guzten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 23:18
  3. [LÖST] Bilen vägrar starta trots starthjälp OG900 -84
    Av Pershav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 13:28
  4. [LÖST] Larmet krånglar, bilen klickar och vägrar starta. 9000 -94
    Av RonnyO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 21:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •