Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 100

Ämne: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Hej, här är ännu en nykomling med bekymmer. Ett inte allt för högljutt (ca 3 sek långt)vinande tjut, totalt bortfall av kraft, sedan blinkade oljtryckslampan till varefter motorn stannade. Gick sedan att starta motorn, den gick ju inte allt för väl....men det lät inte särskilt illa, tjock vit rök ur avgasröret. Jaha, turboras tänkte jag. Jag bor i Sala men var vid tillfället i Örebro. BIVA i Örebro säger att det är 'totalt motorras'... Undersökningskostnaden som ledde fram till detta resultat vart endast 364 kr. Vad hinner en märkesverkstad göra för 364 kr? Bör man ifrågasätta resultatet? Finns det någon i närheten av Sala som ni med större erfarenhet kan kan rekomendera. Hade inne bilen på Björkmans i Avesta ca 80 mil innan det hände, bytte vevhusventilation, kasett och vevaxelgivaren. Bilen har gått 24 000 mil, automatlåda, ej chipad.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Jag tycker du ska be om en närmare diagnos än "totalt motorras". En såpass stor verkstad som BIVA bör kunna ge ett bättre svar.

    Vit rök brukar väl vara när vatten letar sig in i förbränningen. Trasig topplockspackning brukar ge vit rök. En rasad turbo brukar ge blå rök = olja i förbränningen.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  3. #3
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 450
    Medlem#
    6988

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Vit rök kan visst vara turbon, min rök vitt när den gav upp förra sommaren.

    Symptomen går mot turboras enl mig.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Söker fortfarande efter nån som kan hjälpa mej med att kolla vad som egentligen är fel på motorn. Om det nu blir så att ex. Bildelsbasen får tillhandahålla en bättre beg motor, ska jag då hålla mej till en motor från -01 eller bör jag byta upp mej när det gäller årsmod. Läste nån tråd om 'olika kvalitet' beroende på årsmod. men kan ju inte hitta den tråden nu när jag behöver den...
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Nej, det där låter inte som turboras utan snarare något som gått sönder inne i motorn. Exakt vad är svårt att säga förrän man tar isär den.

    Turboras brukar resultera i blårök men ger i övrigt inga större negativa följder förutom eventuellt bortfall av kraft vid last och missljud, inte de symtom du beskriver.

    M04 och senare har nytt motorblock för modifierad vevhusventilation, blir man tvungen att byta motorn är det inte fel att satsa på en sådan.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    kolla om det glittrar i oljan, brukar göra det när lagren brunnit upp.
    annars komptest.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Bränd olja ryker blått i mindre mängder. Blåser man tex kolvringar så blir det tjock vit rök då oljan förbränns i större mängd.
    Att vit rök BARA är vatten är fel.

    Huruvida det är turboras eller annat vågar jag inte gissa mig till, men självklart ska du förvänta dig en specifikation på VAD det är som rasat. Kolvar? Kolvringar? Stakar? Lager? Turbo? och så vidare...

    Lycka till.
    Mvh Johan

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Huruvida det är turboras eller annat vågar jag inte gissa mig till, men självklart ska du förvänta dig en specifikation på VAD det är som rasat. Kolvar? Kolvringar? Stakar? Lager? Turbo? och så vidare...

    Lycka till.
    Mvh Johan
    Självklart kan man förvänta sig en specification på VAD som har rasat om man är beredd att betala för det.

    Skulle du vilja stå för en felsökning som innebär att man måste plocka ner motorn och isär med den för att kunna ge ett korrekt svar.

    Håller i övrigt med SaabJohan att det inte låter som ett turboras.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Huruvida det är turboras eller annat vågar jag inte gissa mig till, men självklart ska du förvänta dig en specifikation på VAD det är som rasat. Kolvar? Kolvringar? Stakar? Lager? Turbo? och så vidare...

    Lycka till.
    Mvh Johan
    Självklart kan man förvänta sig en specification på VAD som har rasat om man är beredd att betala för det.

    Skulle du vilja stå för en felsökning som innebär att man måste plocka ner motorn och isär med den för att kunna ge ett korrekt svar.

    Håller i övrigt med SaabJohan att det inte låter som ett turboras.

    "Självklart" är ju inte jag enkelspårig i mitt tankesätt som en strömbrytare.
    "Självklart" förutsätter jag att TS och andra berörda har ett eget huvud med eget sunt förnuft.

    För er som förstår ovanstående kanske det framgår att man kan begära en fingervisning av en verkstad på vad som är fel, dvs i vilken region.
    Verkstaden borde åtminstone öppna motorhuven och ta sig en titt, och även här "självklart" att kunden har begärt en grundligare undersökning, annars kan man inte förvänta sig mer exakta svar.
    En hel del fel kan man upptäcka genom okulär besiktning av motorn.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp


    "Självklart" är ju inte jag enkelspårig i mitt tankesätt som en strömbrytare.
    "Självklart" förutsätter jag att TS och andra berörda har ett eget huvud med eget sunt förnuft.

    För er som förstår ovanstående kanske det framgår att man kan begära en fingervisning av en verkstad på vad som är fel, dvs i vilken region.
    Verkstaden borde åtminstone öppna motorhuven och ta sig en titt, och även här "självklart" att kunden har begärt en grundligare undersökning, annars kan man inte förvänta sig mer exakta svar.
    En hel del fel kan man upptäcka genom okulär besiktning av motorn.
    Men hur ska man avgöra ifall det är stakar, kolvringar, kolvar, lager eller turbo som har rasat utan en grundligare felsökning?

    Jag vet om maskiner som enbart balansaxelkedjan har gått av på och slagit sönder oljekanaler vilket man inte ens märker genom att lyfta av topplocket. Du behöver inte ens se uppifrån ifall du har blåst en kolv.

    Min tanke är att verkstaden har gjort en snabb bedömning och kommit fram till att kostnaden för vidare felsökning blir hög och väntar således på att kunden antingen begär det eller går på deras "gissning".

    Vad är det som säger att verkstaden inte har lyft på huven och kollat? Hur tycker du man skulle ha gått tillväga?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp


    "Självklart" är ju inte jag enkelspårig i mitt tankesätt som en strömbrytare.
    "Självklart" förutsätter jag att TS och andra berörda har ett eget huvud med eget sunt förnuft.

    För er som förstår ovanstående kanske det framgår att man kan begära en fingervisning av en verkstad på vad som är fel, dvs i vilken region.
    Verkstaden borde åtminstone öppna motorhuven och ta sig en titt, och även här "självklart" att kunden har begärt en grundligare undersökning, annars kan man inte förvänta sig mer exakta svar.
    En hel del fel kan man upptäcka genom okulär besiktning av motorn.
    Men hur ska man avgöra ifall det är stakar, kolvringar, kolvar, lager eller turbo som har rasat utan en grundligare felsökning?

    Jag vet om maskiner som enbart balansaxelkedjan har gått av på och slagit sönder oljekanaler vilket man inte ens märker genom att lyfta av topplocket. Du behöver inte ens se uppifrån ifall du har blåst en kolv.

    Min tanke är att verkstaden har gjort en snabb bedömning och kommit fram till att kostnaden för vidare felsökning blir hög och väntar således på att kunden antingen begär det eller går på deras "gissning".

    Vad är det som säger att verkstaden inte har lyft på huven och kollat? Hur tycker du man skulle ha gått tillväga?

    Du förstod inte min poäng va?
    Är det så att kunden (TS i detta fall) tycker att det är ett alldeles för luddigt svar så får ju kunden i så fall punga ut med pengarna för att få veta vad som gått åt skogen. Betalar man 364:- kan man knappast förvänta sig en total genomgång med röntgade maskindelar.
    Exempel som jag talar om (stakar, kolvringar, kolvar, lager eller turbo) är ju sådant som kan ha gått sönder. Det är ju alltid upp till kunden att fatta ett beslut om huruvida man vill ta reda på precis vad som gått sönder.

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    BIVA i Örebro säger att det är 'totalt motorras'... Undersökningskostnaden som ledde fram till detta resultat vart endast 364 kr. Vad hinner en märkesverkstad göra för 364 kr? Bör man ifrågasätta resultatet? Finns det någon i närheten av Sala som ni med större erfarenhet kan kan rekomendera.
    Har vi läst samma inlägg?
    TS frågar om man bör ifrågasätta resultatet. Svaret är i så fall: Hur mycket pengar vill du lägga ut på felsökning?
    Det här med sunt förnuft är festligt, för jag tror nog precis att det är DET som verkstaden/mekanikern i fråga faktiskt har haft. En snabb titt, konstaterande att det är något generalknas som kommer kosta hiskeliga summor och avbryter innan det börjar kosta en massa pengar. I detta läget så måste ju kunden själv fatta beslutet om han vill ta reda på om det då är "stakar, kolvringar, kolvar, lager eller turbo" som rasat.

    Jag brukar utgå ifrån att människor har en viss gnutta av sunt förnuft och förstå en del "självklara" saker.
    Jag vet inte, det kanske är fel av mig.
    Ska vi leva efter devisen "Alla människor är dumma i huvudet, tills motsatsen är bevisad"?




    (Och ja, jag tror att mekanikern har öppnat motorhuven, men det kanske var fel av mig att tro att folk skulle förstå det. Eftersom 364:- är en extremt liten summa i sammanhanget kan man nästan tro att det var kostanden för att putta in bilen i hallen, nöta på verkstadsgolvet och sedan putta ut den igen)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Gääääsp..... nu har man då vaknat efter nattskiftet.... Tack till alla för er 'input'. Så här var det ju.....tyckte mitt första inlägg vart långt nog så jag tog inte med hela historien. Verkstaden skulle kolla varför min bil stannat, och sedan höra av sej. När de sedan ringde och meddelade att motorn havererat, inte kunde repareras och behövde bytas utgick jag från att det genomförts en ordentlig undersökning. Man erbjöd sej också att ombesörja detta byte, för en kostnad av 30.000 till 40.000 kr. Det var då jag sa att jag kommer med en kärra och hämtar bilen.... Jag ringde sedan 10-12 ggr om dan för att få reda på vad undersökningen kostat, men fick bara höra ett oändligt antal piano-melodier i väntan på att nån skulle svara. Hade jag fått svar av nån, och fått reda på undersökningskostnaden hade jag ju ifrågasatt vad som igentligen blivit gjort. Men nu spelar det ingen roll längre, mina böner har blivit hörda och på måndag kommer kompetens att 'lyfta på locket' för en närmare undersökning.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Gääääsp..... nu har man då vaknat efter nattskiftet.... Tack till alla för er 'input'. Så här var det ju.....tyckte mitt första inlägg vart långt nog så jag tog inte med hela historien. Verkstaden skulle kolla varför min bil stannat, och sedan höra av sej. När de sedan ringde och meddelade att motorn havererat, inte kunde repareras och behövde bytas utgick jag från att det genomförts en ordentlig undersökning. Man erbjöd sej också att ombesörja detta byte, för en kostnad av 30.000 till 40.000 kr. Det var då jag sa att jag kommer med en kärra och hämtar bilen.... Jag ringde sedan 10-12 ggr om dan för att få reda på vad undersökningen kostat, men fick bara höra ett oändligt antal piano-melodier i väntan på att nån skulle svara. Hade jag fått svar av nån, och fått reda på undersökningskostnaden hade jag ju ifrågasatt vad som igentligen blivit gjort. Men nu spelar det ingen roll längre, mina böner har blivit hörda och på måndag kommer kompetens att 'lyfta på locket' för en närmare undersökning.

    Där ser man.
    Hoppas felet går att avhjälpa utan allt för stora kostnader.
    Berätta gärna vad du/ni hittar sen.

    Mvh Johan

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    får väl lägga ett gissning på transmissionskedjorna som gett upp...

    30-40 000 för att stoppa i en utbytesmotor låter ganska sjukt dyrt eftersom man knappast skulle skaffa fram en motor som gått 1500mil eller så.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Ännu en fråga! Kan ju inte bara sitta och vänta på att få bilen kollad, utan kollar ju lite efter motorer utifall det skulle vara så att den är skrot. Ser en tillsalu annons här på hemsidan: en 9-3 2.0T aero-motor. Kan man stoppa i en sån i min 9-5:a med 150 hk styrbox? Ska man isåfall köpa den med eller utan turbon? Varför jag är intresserad? Sthlm ligger nära Sala...och priset verkar vettigt(i min begränsade lilla värld iaf).../Miche
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Ännu en fråga! Kan ju inte bara sitta och vänta på att få bilen kollad, utan kollar ju lite efter motorer utifall det skulle vara så att den är skrot. Ser en tillsalu annons här på hemsidan: en 9-3 2.0T aero-motor. Kan man stoppa i en sån i min 9-5:a med 150 hk styrbox? Ska man isåfall köpa den med eller utan turbon? Varför jag är intresserad? Sthlm ligger nära Sala...och priset verkar vettigt(i min begränsade lilla värld iaf).../Miche

    Motorn i 9-3 Aero är ungefär samma spec som min uppgraderade 2.0 9-5 motor. I stora drag så är det turbo och spridare som skiljer.
    Det går inte så bra att köra den 9-3 motorn med 150hk styrbox från en 9-5'a.
    Kan garantera dig att programvaran till din motor är inte ditt största problem. Fixar du en motor som passar i din bil så är vi många här som kan ordna en fungerande styrbox åt dig. Bara hör av dig om du behöver assistance.

    Mvh Johan

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp

    Motorn i 9-3 Aero är ungefär samma spec som min uppgraderade 2.0 9-5 motor. I stora drag så är det turbo och spridare som skiljer.
    Nu har du nog missat lite i fördelarna med en B205R-maskin!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp

    Motorn i 9-3 Aero är ungefär samma spec som min uppgraderade 2.0 9-5 motor. I stora drag så är det turbo och spridare som skiljer.
    Nu har du nog missat lite i fördelarna med en B205R-maskin!
    Tänker du på något annat än det som anges här Sebastian: http://forum.saabturboclub.com/viewt...469724#p469724 ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tänker du på något annat än det som anges här Sebastian: http://forum.saabturboclub.com/viewt...469724#p469724 ?
    Nix!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp

    Motorn i 9-3 Aero är ungefär samma spec som min uppgraderade 2.0 9-5 motor. I stora drag så är det turbo och spridare som skiljer.
    Nu har du nog missat lite i fördelarna med en B205R-maskin!



    Jag vet inte om du missat en del ord i mitt inlägg...?
    Jag provar att markera dem i rött så de kanske blir tydligare?





Liknande ämnen

  1. Motorras!
    Av TurTure i forum Region Syd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-20, 00:38
  2. [LÖST] Plötsligt stort oljeläckage, Motorras? OG9-5
    Av Pedda.p i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 09:30
  3. Motorras OG9-5 Aero Nordic steg3
    Av ouch i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 13:41
  4. Ev motorras på G?
    Av dean i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 19:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •