Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Köpråd 9000CSE -92

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    19

    Köpråd 9000CSE -92

    Hej!
    Jag har fått erbjudandet att köpa en Saab 9000CSE från 92 för endast 3000kr.
    Den har gått 24 000 mil.
    Ägaren vet tyvärr inte vilken motor det är som sitter i den.

    Det som inte funkar är ACn (jo dyrt att fixa, vet inte om jag kommer göra det), samt att fläktremmen (hade förresten inte dessa bilar elektrisk fläkt? Menade kanske generatorremmen?) gnisslade lite när man startade bilen. Den är nybytt men kanske för löst spänd..?

    Vad jag reagerar mest på att kamkedjan inte har blivit bytt under bilens livslängd. Den kanske ger upp snart?

    Och jo just det, den är fulltankad, vilken väl i sig är en stor del i bilens värde

    Vad tror ni, är den ett bra köp? Vilka modellrelaterade problem finns från den här tiden, förutom då att kamkedjan väl är ett problem på sikt?
    SAAB 9000CS I16 CC65D -92. Den är röd.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Köpråd 9000CSE -92

    Finns mängder med trådar att söka efter.

    För bara 3000kr tycker jag man inte kan ha allt för stora krav, mer än att bilen klarar stå på alla 4

    Ang remmen så sitter det en Multirem på 9000, vilket driver allt.
    Generator, AC, Vattenpump etc, sitter till vänster i motorrummet (passagerarsidan) Han kanske enbart bytte remen och ej löphjulet, det kan vara dålig och göra så att det gnisslar. OBS! Det finns en enda vänster gängad mutter på hela bilen, och den sitter just där.

    Kamkedjan i sig är inga bekymmer på 9000 om servicen skötts, min kedja klarade 32000mil innan den blev dålig.

    Ta reg nr på bilen och gå in på www.vv.se och där inne kan du ta reda på exakt vilken motor och effekt bilen har.

    Annars är det vanliga man kollar på gamla bilar, går den som den skall, fungerar växellådan, bromsar etc.

    Och du, P-bromsen fungerar aldrig på 9000 haha. Ett tips, sök på insex p-broms 9000 och du har en hel natts klagande att läsa..

    Lycka till !
    Saablös dåre

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Köpråd 9000CSE -92

    Har själv en 92:a som gått ungefär lika långt. Köpte den vid 19 600. Fått byta bränslepump, drivrem/hjul/spännare och vattenpump. Med lite tur kan sådant vara bytt på din. Eller så har den hållit och snart kommer dessa saker...

    Men dessa saker är mer att betrakta som underhåll. kanske viktigare att växellåda/ koppling är bra. Här pratar vi reparationer som börjar vid ca 6'.....

    Förresten fanns det ingen CSE av 1992 års modell. De mer välutrustade hette CS GLE ( ett arv från 900-tiden)
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Köpråd 9000CSE -92

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Och du, P-bromsen fungerar aldrig på 9000 haha. Ett tips, sök på insex p-broms 9000 och du har en hel natts klagande att läsa..

    Lycka till !
    Vart har du fått detta ifrån?
    Har aldrig varit med om en 9000 som P-bromsen inte fungerat på, tycker att deras p-broms system var överdjävulskt bra som gick direkt på skivorna bak.
    Däremot så har jag aldrig varit med om en 9-5 som inte haft taskig p-broms.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Köpråd 9000CSE -92

    Citat Ursprungligen postat av potatis
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Och du, P-bromsen fungerar aldrig på 9000 haha. Ett tips, sök på insex p-broms 9000 och du har en hel natts klagande att läsa..

    Lycka till !
    Vart har du fått detta ifrån?
    Har aldrig varit med om en 9000 som P-bromsen inte fungerat på, tycker att deras p-broms system var överdjävulskt bra som gick direkt på skivorna bak.
    Däremot så har jag aldrig varit med om en 9-5 som inte haft taskig p-broms.
    Skojar du? Rena skräpet, hur känslig som helst att man måste justera in insex skruven ordentligt.
    Min hade ny vajer och backar, men var inte helt 100 justerad. Tog piss.
    Kollegans 9000 funkar inte heller, inlämnad 2ggr på verkstad för problemet. Men dyker upp snart igen.
    Saablös dåre

  6. #6
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447

    Re: Köpråd 9000CSE -92

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av potatis

    Vart har du fått detta ifrån?
    Har aldrig varit med om en 9000 som P-bromsen inte fungerat på, tycker att deras p-broms system var överdjävulskt bra som gick direkt på skivorna bak.
    Däremot så har jag aldrig varit med om en 9-5 som inte haft taskig p-broms.
    Skojar du? Rena skräpet, hur känslig som helst att man måste justera in insex skruven ordentligt.
    Min hade ny vajer och backar, men var inte helt 100 justerad. Tog piss.
    Kollegans 9000 funkar inte heller, inlämnad 2ggr på verkstad för problemet. Men dyker upp snart igen.
    Jag har då haft bra handbroms på alla mina fem 9000, kanske bara tur?
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676

    Re: Köpråd 9000CSE -92

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av potatis

    Vart har du fått detta ifrån?
    Har aldrig varit med om en 9000 som P-bromsen inte fungerat på, tycker att deras p-broms system var överdjävulskt bra som gick direkt på skivorna bak.
    Däremot så har jag aldrig varit med om en 9-5 som inte haft taskig p-broms.
    Skojar du? Rena skräpet, hur känslig som helst att man måste justera in insex skruven ordentligt.
    Min hade ny vajer och backar, men var inte helt 100 justerad. Tog piss.
    Kollegans 9000 funkar inte heller, inlämnad 2ggr på verkstad för problemet. Men dyker upp snart igen.
    Helt oförstående till ovanstående, måste vara ena riktiga klåpare på verkstaden kanske. Jag böt (jaja, klaga inte på ordvalet!) bromsskivor och KLOTSAR på min cde -95 för 3 år sedan, hb funkar oklanderligt ännu.

    Så här gick jag tillväga:
    1) Kolla att hävarmarna inte kärvar 2) vrid insexan precis så att den låser skivan, vrid tillbaka ett kvarts varv/till att skivan löper fritt. 3) Ställ in hävarmssspelet max 1 mm på vanligt vis. 4) Hissa upp bilen , dra spaken 1 hack. Ska fortfarande löpa lätt. Dra ett till , nu ska motstånd kännas. ett hack till, nu ska det vara svårt att vrida hjulet. Justera så att motståndet känns lika på båda sidor. OBS! Detta förutsätter "oskeva" bromsskivor. Lycka till!

    Min gamla 900 -87, DEN var dryg att ställa in, trots nya ok.

    9-5 är ju rena ketchupeffekten; tvärtar på ytterligare ett hack. OG 9-3, NG 900 är ju inga höjdare. NG 9-3 ingen erfarenhet av; någon som kan utveckla?

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Köpråd 9000CSE -92

    Prima handbroms på min 9k här med. Däremot 900...
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020

    Re: Köpråd 9000CSE -92

    Citat Ursprungligen postat av mazurka
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Skojar du? Rena skräpet, hur känslig som helst att man måste justera in insex skruven ordentligt.
    Min hade ny vajer och backar, men var inte helt 100 justerad. Tog piss.
    Kollegans 9000 funkar inte heller, inlämnad 2ggr på verkstad för problemet. Men dyker upp snart igen.
    Jag har då haft bra handbroms på alla mina fem 9000, kanske bara tur?
    Håller inte heller med, och med så måga 9k bilar jag har/haft så är bara vajern hel och oken justerad så fungerar de hur bra som helst, till nästa gång man måste byta belägg.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    19

    Re: Köpråd 9000CSE -92

    Nåja, handbromsen fungerar oklanderligt så det är inget bekymmer!
    Däremot är gnällandet från remmen vid start ett större problem. Men det är troligen drivhjulet som behöver bytas då?

    Är detta dyrt och kan jag göra det själv?
    SAAB 9000CS I16 CC65D -92. Den är röd.

Liknande ämnen

  1. Huvudstålkastare 9000cse
    Av CosmicBlue i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 21:13
  2. köpråd: 9000CSE Jubileum 97-98
    Av Saaben i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 20:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •