Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: vevaxeltätning och täning

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790

    vevaxeltätning och täning

    gyr gör amn fö attbyta pakboxen på vevaxeln mo remskivn utan att ha sönder något på änklaste sät ?


    kan kan justera täningen genom att flytta bländarskivan på rämsikvan

    bilen en en saab 9000 2,3 91:a
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: vevaxeltätning och täning

    Citat Ursprungligen postat av gascan
    gyr gör amn fö attbyta pakboxen på vevaxeln mo remskivn utan att ha sönder något på änklaste sät ?


    kan kan justera täningen genom att flytta bländarskivan på rämsikvan

    bilen en en saab 9000 2,3 91:a

    Om man inte har ett smidigt specialverktyg för att bända eller rycka ut P-boxar med, så finns det ett annat knep.

    För det första så ska man undvika att försöka peta med en mejsel mellan alugodset och P-boxen, då det lätt kan ge reåor som kan orsaka läkage sen.

    Jag brukar ta och borra ett litet hål ca 2-3 mm mitt i P-boxen försiktigt, bara så man precis kommer igenom plåten innanför gummeringen. Sen tar man och drar i en plåtskruv ca 5-7 mm och så att skallen är ca 10-20 mm utanför P-boxen. Sen tar man ett lämpligt mellanlägg och lägger mot transkåpan nära packboxen och tar en mejsel och krokar under skruvskallen och bryter ut P-boxen.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    tack för de vet du hur de e mde bländarskivan då?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860

    Re: vevaxeltätning och täning

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Jag brukar ta och borra ett litet hål ca 2-3 mm mitt i P-boxen försiktigt, bara så man precis kommer igenom plåten innanför gummeringen. Sen tar man och drar i en plåtskruv ca 5-7 mm och så att skallen är ca 10-20 mm utanför P-boxen. Sen tar man ett lämpligt mellanlägg och lägger mot transkåpan nära packboxen och tar en mejsel och krokar under skruvskallen och bryter ut P-boxen.


    MVH Tony
    Hej Tony.

    Detta tips har jag faktiskt också utövat, problemen har dock varit att tätningen har suttit så pass hårt att jag ryckt sönder själva hålet om man säger och skruven åkt med ut.

    Så istället så har jag böjt till två plåtbitar som jag stuckit in och dragit ut packboxen med.


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: vevaxeltätning och täning

    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Jag brukar ta och borra ett litet hål ca 2-3 mm mitt i P-boxen försiktigt, bara så man precis kommer igenom plåten innanför gummeringen. Sen tar man och drar i en plåtskruv ca 5-7 mm och så att skallen är ca 10-20 mm utanför P-boxen. Sen tar man ett lämpligt mellanlägg och lägger mot transkåpan nära packboxen och tar en mejsel och krokar under skruvskallen och bryter ut P-boxen.


    MVH Tony
    Hej Tony.

    Detta tips har jag faktiskt också utövat, problemen har dock varit att tätningen har suttit så pass hårt att jag ryckt sönder själva hålet om man säger och skruven åkt med ut.

    Så istället så har jag böjt till två plåtbitar som jag stuckit in och dragit ut packboxen med.


    Mvh Tomas.

    Visst det finns många knep att testa. Själv så brukar skruvtrixet funka fint, särskilt om man knackar lite runt om på P-boxen så den släpper, innan man försöker dra den utåt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    tack för de vet du hur de e mde bländarskivan då?

    Bländarskivan.....?


    Om det är den som sitter innanför remskivan på EZK-systemen? Ja då sitter den skruvad på insidan av remskivan och följer med den ut. Själva läsaren sitter skruvad på locket till oljepumpen så de har inget med denna packbox att göra.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    de va 2 skilda fråger jag undrar om man aknändra täningen genom att flytta skivan på remjulet
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    de va 2 skilda fråger jag undrar om man aknändra täningen genom att flytta skivan på remjulet
    Nja, det är ju inte så man ska ändra tändningen, även om det kanske kan gå att trixa på det sättet om man verkligen envisas.

    Men denna bländarskiva har ju som enda uppgift att visa vevaxelns läge, själva tändningsregleringen är det styrboxen som gör, genom att använda signal om vevaxelposition varvtal spjälläge insugstryck insugstemp m.m. Därför känns det inte som jag vill rekommendera att man fipplar utan speciella kunskaper med en av de väsentligaste givarna för att detta skall funka korrekt.

    Då är det bättre att antingen justera tändningen i styrboxen om man har de möjligheterna, eller om inte, att man monterar ett eftermarknadssystem med både tändning och bränsle att leka med.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    va u så att jag hade flytat skivan frn ett rämskiva till en annan och fik den anse en grad fel .. undrade oma jg skulel få en grad för tidig elelr sen täning .. ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    upp
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

Liknande ämnen

  1. SMT eller annat sprut/täning ?
    Av Johmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 23:02
  2. vevaxeltätning..läckage.....
    Av death-syndicate i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 21:33
  3. Byte vevaxeltätning 9k 2,0 '90?
    Av johamn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •