Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab og9-3 tempmätare och ACC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    42

    Saab og9-3 tempmätare och ACC

    Hejsan


    Min og9-3s temperaturmätaren fungerar inte 90% av tiden, problem är att den bara lägger sig i botten och emellanåt går den upp i några sekunder/max någon minut sen ner igen, någon ide om hur man kan åtgärda det?

    Andra problemet:
    ACCn verkar inte fungera, fläkten ligger på max och även på 15-16 grader så skickar den bara in varm luft. En sak jag råkade göra var att knäcka av en bit av kupeluftsensorn, en bit som ser ut som en del av ett kretskort med typ en resistor/spole på(kupeluftsensorn väsnades nåt så fruktansvärt den morgonen så fick bli nyckeln in i hålet) Någon ide om hur man kan åtgärda detta?


    Tack på förhand
    Nick

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Saab og9-3 tempmätare och ACC

    Hej

    Citat Ursprungligen postat av Niick
    Min og9-3s temperaturmätaren fungerar inte 90% av tiden, problem är att den bara lägger sig i botten och emellanåt går den upp i några sekunder/max någon minut sen ner igen, någon ide om hur man kan åtgärda det?
    Låter som antingen trasig tempgivare eller termostat.

    Citat Ursprungligen postat av Niick
    Andra problemet:
    ACCn verkar inte fungera, fläkten ligger på max och även på 15-16 grader så skickar den bara in varm luft. En sak jag råkade göra var att knäcka av en bit av kupeluftsensorn, en bit som ser ut som en del av ett kretskort med typ en resistor/spole på(kupeluftsensorn väsnades nåt så fruktansvärt den morgonen så fick bli nyckeln in i hålet) Någon ide om hur man kan åtgärda detta?
    Pja.. Första rådet är väl att byta ut din trasiga kupeluftsensor till en hel?

    Utan den vet ju inte ACC;n hur varmt det är i kupén. Och just den lilla resistorn är en mycket viktig del i konstruktionen som mäter temperaturen så det är väl steg 1.

    För övrigt kan jag till nästa gång givaren väsnas tipsa om FAQ-tråden som behandlar just väsnande kupetempsensor och hur man får tyst på dom, åtminstonde temporärt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    42

    Re: Saab og9-3 tempmätare och ACC

    Tack för hjälpen! ska kolla upp det

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Hej

    Citat Ursprungligen postat av Niick
    Min og9-3s temperaturmätaren fungerar inte 90% av tiden, problem är att den bara lägger sig i botten och emellanåt går den upp i några sekunder/max någon minut sen ner igen, någon ide om hur man kan åtgärda det?
    Låter som antingen trasig tempgivare eller termostat.

    Citat Ursprungligen postat av Niick
    Andra problemet:
    ACCn verkar inte fungera, fläkten ligger på max och även på 15-16 grader så skickar den bara in varm luft. En sak jag råkade göra var att knäcka av en bit av kupeluftsensorn, en bit som ser ut som en del av ett kretskort med typ en resistor/spole på(kupeluftsensorn väsnades nåt så fruktansvärt den morgonen så fick bli nyckeln in i hålet) Någon ide om hur man kan åtgärda detta?
    Pja.. Första rådet är väl att byta ut din trasiga kupeluftsensor till en hel?

    Utan den vet ju inte ACC;n hur varmt det är i kupén. Och just den lilla resistorn är en mycket viktig del i konstruktionen som mäter temperaturen så det är väl steg 1.

    För övrigt kan jag till nästa gång givaren väsnas tipsa om FAQ-tråden som behandlar just väsnande kupetempsensor och hur man får tyst på dom, åtminstonde temporärt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    42

    Re: Saab og9-3 tempmätare och ACC

    Läste i den andras tråd om ACC att man kollar felkod genom att hålla inne auto + off, testade det och då blinkade det 22 sedan 02 hela tiden, vad betyder?

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Saab og9-3 tempmätare och ACC

    Citat Ursprungligen postat av Niick
    Läste i den andras tråd om ACC att man kollar felkod genom att hålla inne auto + off, testade det och då blinkade det 22 sedan 02 hela tiden, vad betyder?
    pjaa.. 22 vet jag inte..

    Mig veteligen så ska ACC,n på 9-3 inte visa felkoderna utan bara visa antalet fel, lika som på ng900. Det är på äldre (80-tals och kanske början på -90) ACC-enheter på Saab 9000 samt på Saab 9-5 som det går att läsa ut felkoder direkt.

    2,an bör däremot stå för antalet fel. Att du har två fel kan mycket väl ha med tempgivaren att göra.

    För att läsa ut felkoderna behövs en felkodsläsare eller tech-2. Men jag kan ha fel.

    Hur som helst så kalibrerar "Auto" och "Off" systemet samt letar efter elfel i systemet. T ex felande luftblandningsspjäll, tempgivare, etc.

    Är det fel på hårdvaran (t ex läckage eller trasig ACC kompressor) så kommer det inte att synas med en feltest.


    Hur som helst, vill du få igång systemet så att den ställer in temperaturen automatiskt så behövs en givare som läser av innetempen (naturligtvis).

    Om du kan laga den förstörda tempsensorn eller om du skaffar en annan...

    Utan den är det som sagt kört att få automatiken att funka.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Saab og9-3 tempmätare och ACC

    "Moderatorfight"?

    Jag säger mot Kongo och påstår att kalibreringsmetoden och felkoderna är desamma i OG-9-3 som 9-5: http://www.saab9-5.com/faq_acc.htm

    Som synes betyder kod 2: "Bryt för sjutton inte sönder kupétempsensorn, då går det inte att reglera temperaturen något vidare"


    Flyttar dessutom tråden till "Ljud och elektricitet"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    42

    Re: Saab og9-3 tempmätare och ACC

    hehe tack, det verkar i så fall som dom felkoderna stämmer, för lufttempsensorn fungerar ju inte och sen att mjukvaran inte fungerar kan säkert stämma också, får kolla upp det däraa jaaaaaaa. Svettigt att sätta sig i en bil som stått i solen hela dagen , med skinnklädsel och utan fungerande acc efter jobb när man redan är svettig. Aja, tack så mycket!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Saab og9-3 tempmätare och ACC

    Min yttertempmätare visar konstant +50 grader, vad är ddet för typ av mätare? Är det en PT 100 givare eller?
    Vill ta och byta min då den antar jag spelar in på tempraturen i cupèn, min blåser nämligen kallt som attans just nu!
    Har ACC!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Saab og9-3 tempmätare och ACC

    Har sökt men inte hittat något bra svar på min fråga!
    Är där ingen som kan säga hur den fungerar!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Saab og9-3 tempmätare och ACC

    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Har sökt men inte hittat något bra svar på min fråga!
    Är där ingen som kan säga hur den fungerar!
    Jag skulle tro att de flesta som byter den vänder sig nog inte i första hand till Elfa och löder och joxar i den gamla utan vänder sig till typ skroten, SDCC eller Saab och fixar en helt ny eller bättre begagnad. Skulle tro det är därför som det är tunnt med svar på din fråga hittills.

    Kan du inte öppna den då och se vad som sitter inuti? Kanske står märkt på mätmojängen om det är en PT100 eller vad det nu är.

    Spelar ju ingen roll om du kör med den bortkopplad menar jag.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11

    Re: Saab og9-3 tempmätare och ACC

    Lånar denna tråden, Jag har en saab 95 combi 01:a och dom senaste dagarna så har det blivit varmare i sthlm, började sakta med några +grader och nu är det hela 42+ c ute. Detta resulterar ju i att jag måste ha min acc på high för att få värme annars blåser det kallt. Jag har testat att dra ut minus poolen för att återställa men det resulterade endast i att jag va tvungen att ställa om klockan och datumet igen, Men lika jävla varmt är det ute. Finns det något tips om hur jag åtgärdar detta problem? Eller är det bara att byta ut yttertempmätaren? Vart sitter denna någonstans ?
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Saab og9-3 tempmätare och ACC

    Citat Ursprungligen postat av neonodia
    Finns det något tips om hur jag åtgärdar detta problem? Eller är det bara att byta ut yttertempmätaren? Vart sitter denna någonstans ?
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...842812#p842812
    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Hade samma fel. En ny givare till 9-5 gick på 139 pix.
    Man tar bort grillen och sen skruvar lös vänster signalhorn så får man in armen och kan få tag i givaren. Man trycker ut snäppfästena från utsidan och byter sen givaren.
    Givaren monteras med sladdfästet pekandes uppåt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13

    Re: Saab og9-3 tempmätare och ACC

    Grymt tack
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

Liknande ämnen

  1. Tempmätare felar, Saab 9000 2.3t
    Av johannes2k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 15:54
  2. Tempmätare död? Saab 900 2,0t -97
    Av emwroba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 15:43
  3. Tempmätare saab 9-5 2.0t
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 21:18
  4. Fråga ang tempmätare på Saab 9-5 -06
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •