Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Hjälp med TV-val

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Hjälp med TV-val

    Hej hej.

    Vi ser rätt mycket på film, och funderar på om man skall köpa en sån här platt-tv.
    Vi har ingen tv-antenn eller något sådant och kommer förmodligen aldrig skaffa tv. Vi vill ha en ny tv (Eller bildkärm kanske man kallar den då om man inte använder den för att ta emot tv-sändningar?)

    Det vi skulle använda den till är:
    *Se på film via DVD-spelaren.
    *titta på foton från datorn
    *välja låtar och sånt från datorn

    I framtiden kanske:
    Spela film från Popcorn/dator el. motsv.
    Spela TV-spel om vi får tid. (Har PS2 så det kanske inte kräver så bra TV...)
    Spela spel från datorn.

    Jag har googlat och läst på forum om olika tv:ar:
    Det verkar som att bilden kan vara långsam eller hacka när det rör sig snabbt i filmer, fel färger, man ser dubbelt/suddigt om man inte tittar rakt framifrån... ...Det låter ju som att de gamla bildrörstv:na är bättre då?!
    Är det så?
    Tycker ni som har det att det är bättre med platt-tv?

    Nu har jag en Philips 28'' färg-tv. utan fjärrkontroll, men det gör inte så mycket.
    Blir filmupplevelsen mycket bättre med en platt-tv? Och i så fall; vad skall man satsa på?
    *Plasma? (suddigt att visa kort från datorn? (kanske bättre än tjock-tv ändå?)
    *LCD?
    *Projektor? (tror inte jag gillar projccerad bild riktigt)

    Märks det stor skillnad på HD-Ready och full-HD? Märks kanske bara om man har HD-filmer?
    Vill man ha Widescreen eller 4:3?

    Ursäkta för en lång fråga. Jag är inte så insatt som kanske märks.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    58
    Medlem#
    7463

    Re: Hjälp med TV-val

    Om du har möjlighet att mörklägga i filmvisningsrummet så rekommenderar jag projektor. Har själv endast projektor som jag kör både film och TV på. Det ger en helt annan upplevelse än en skärm pga storleken. Projektorn kör jag direkt på väggen och storleken på bilden är runt 80". Rekommenderar ett besök i forumet på MinHembio.com där finns det massor att hämta om alla sorters projektorer och skärmar.
    Saab 9-3 1.8t BioPower SC Vector -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Hjälp med TV-val

    Plasma? (suddigt att visa kort från datorn? (kanske bättre än tjock-tv ändå?)
    Ja bilderna på min panasonic plasma är absolut inte suddiga. Jo en hel del är suddiga eller felaktiga, men då är det jag som fotat åt helvete

    Projektor kan aldrig ersätta en TV enligt mig, men den ger överlägset bäst filmkänsla/upplevelse. Saknar min gamla LG JT92:a (gav bort till grabben), tror nog att det blir en projektor inom snar framtid.

    Plasma eller LCD frågan är väl alltid ett hett ämne, råder dig att kolla in olika apparater i butiker eller andras hem. Framtiden stavas säkert LCD eller LED eller SED eller nått annat fränt, men det är vad du gillar som gäller.

    Porse hänvisar till ett mycket bra forum, är själv medlem där.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 071

    Re: Hjälp med TV-val

    Jag köpte en Samsung 40" LCD HD-ready i Mars för 8700kr, mitt bästa köp någonsin!!
    Jag har aldrig tittat på vanlig tv med den, utan använder den som dataskärm och kollar på filmer via datorn och lirar ibland lite Xbox.

    Jag är så jäkla nöjd med allt med den egentligen, den blir inte varm, drar inte särskilt mycket ström, reflekterar inte solljus som plasma lätt gör och har en snygg design enligt mig.

    Jag valde HD-Ready framför Full HD, då jag ej tittar på några HD kanaler eller HD filmer över huvudtaget, min vän däremot köpte Full HD versionen. Och när han tittar på vanliga kanaler såsom 1,2,3,4,5,6 på boxer är det sämre bild på hans än min

    Samsung le40a466 heter min TV, och jag är än idag sjukt nöjd

    Kanske hjälpte dig något

    EDIT: Såg att den nu var 200kr dyrare på elgiganten, sånt gillar vi
    Saablös dåre

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    156

    Re: Hjälp med TV-val

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Jag köpte en Samsung 40" LCD HD-ready i Mars för 8700kr, mitt bästa köp någonsin!!
    Jag har aldrig tittat på vanlig tv med den, utan använder den som dataskärm och kollar på filmer via datorn och lirar ibland lite Xbox.

    Jag är så jäkla nöjd med allt med den egentligen, den blir inte varm, drar inte särskilt mycket ström, reflekterar inte solljus som plasma lätt gör och har en snygg design enligt mig.

    Jag valde HD-Ready framför Full HD, då jag ej tittar på några HD kanaler eller HD filmer över huvudtaget, min vän däremot köpte Full HD versionen. Och när han tittar på vanliga kanaler såsom 1,2,3,4,5,6 på boxer är det sämre bild på hans än min

    Samsung le40a466 heter min TV, och jag är än idag sjukt nöjd

    Kanske hjälpte dig något

    EDIT: Såg att den nu var 200kr dyrare på elgiganten, sånt gillar vi
    Samsung i tha shiat...

    ska du köpa en LCD-tv satsa på Samsung... har själv en 46" full-HD och är sjukt nöjd... svärtan är otroligt bra och skarp bild.

    /Myggan
    "There Is Nothing More dangerous Than A Wounded Mosquito."
    SAAB 9-3sc -07 Maptun Steg 3

  6. #6
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 668

    Re: Hjälp med TV-val

    Köp en panasonic plasma så blir du nöjd.

    har inte sett nån LCD som jag gillar.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 071

    Re: Hjälp med TV-val

    Citat Ursprungligen postat av tact
    Köp en panasonic plasma så blir du nöjd.

    har inte sett nån LCD som jag gillar.
    Konstigt, vi är ju 2st som är sjukt nöjda med våra Samsung LCD
    Sen tycker jag det reflekteras för mkt i plasma, därför köpte jag en LCD.
    Saablös dåre

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Hjälp med TV-val

    Okej, Samsung låter ju vettigt.
    Panasonic... gör dom bara plasma?

    Och ni tycker alltså att det är så pass mycket bättre bild än en tjock-tv att det är värt det?

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 984

    Re: Hjälp med TV-val

    Citat Ursprungligen postat av tact
    Köp en panasonic plasma så blir du nöjd.


    Är grymt nöjd med min PZ85.... det enda jag ångrar är att jag bara köpte en 42" istället för en 46" men det är ju inte tv'ns fel!

    Har polare som har LCD & jag gillar helt klart bilden mer på min plasma, men det är ju väldigt individuellt så man måste helt enkelt jämföra själv, det svåra med att jämföra olika apparater i butikerna är ju att när man sen kollar hemma är det ju två helt skilda ting, då dom olika miljöerna skiljer avsevärt!

    Som redan nämnts är http://www.minhembio.com kanon om man vill få lite olika råd, precis på samma sätt som man får råd angående sin saab här, är själv medlem där!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Hjälp med TV-val

    Har hört att panasonic plasma ska vara riktigt bra, det som är fördelen med en plasma är att bilden är snabbare i den, mörka snabba filmer (som tex underworld) kan bilden släpa efter i även i de dyrare LCD apparaterna och jag som är kräsen på spel vill inte heller att tex när du vänder dig 90 grader i ett mörk rum så får man vänta 1 sec på att rummet ska hinna ifatt.
    Tycker att plasma skulle vara självklara valet för mig, men ska man koppla ihop med dator eller liknande så skulle jag köra på lcd.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 071

    Re: Hjälp med TV-val

    Citat Ursprungligen postat av potatis
    Har hört att panasonic plasma ska vara riktigt bra, det som är fördelen med en plasma är att bilden är snabbare i den, mörka snabba filmer (som tex underworld) kan bilden släpa efter i även i de dyrare LCD apparaterna och jag som är kräsen på spel vill inte heller att tex när du vänder dig 90 grader i ett mörk rum så får man vänta 1 sec på att rummet ska hinna ifatt.
    Tycker att plasma skulle vara självklara valet för mig, men ska man koppla ihop med dator eller liknande så skulle jag köra på lcd.
    Jag har inte upplevt något med att bilden skulle släpa efter, dock så är ju 95% av tiden enbart som en data skärm. Tv spel brukar inte bli så ofta.
    Saablös dåre

  12. #12
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 668

    Re: Hjälp med TV-val

    bilden fladdrar ju som fasen på LCD, även dom som kostar 2x xxx:- . inte ens LED som kommit ut har vart bra och dom är inte direkt billiga.

    en vettig plasma ger mest bang-for-the-buck

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    17

    Re: Hjälp med TV-val

    Jag och min sambo glor också mycket på film, vi ser kanske 4-5 dvd-filmer i veckan. Jag tänkte köpa Blu-ray-spelare så småningom, men den jag vill ha är lite dyr, så den kunde jag inte köpa samtidigt som jag köpte tvn i julas.
    TVn är nämligen en Pioneer Kuro PDP-LX5090H, som kostade 22500 på Mediamarkt, efter ett prisras utan dess like (i början av december kostade den 32000). Det är alltså plasma-tv:arnas Rolls-Royce, det är osannolikt bra bild på den även om man bara ser på film som dvd-spelaren "skalar upp" till 1080p.
    Och att ha en 50-tummare som bildkälla i en i övrigt hyfsad hemmabioanläggning är inte fü skam. Jag valde plasma eftersom det enligt utsago, och enligt vad jag kunde se själv hemma hos kompisar och i butikerna, är bäst om man mest ser på film. Ser man mest på TV så är det LCD som gäller. Minns inte detaljerna, men det var kontentan i alla fall.
    Saab 9-3 2,0t -99

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 071

    Re: Hjälp med TV-val

    Citat Ursprungligen postat av tact
    bilden fladdrar ju som fasen på LCD, även dom som kostar 2x xxx:- . inte ens LED som kommit ut har vart bra och dom är inte direkt billiga.

    en vettig plasma ger mest bang-for-the-buck
    Hur menar du med fladdrar?
    Tänkte ifall det är något symptom för äldre modeller utav LCD eller slitage grej.
    Saablös dåre

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 925

    Re: Hjälp med TV-val

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av tact
    Köp en panasonic plasma så blir du nöjd.

    har inte sett nån LCD som jag gillar.
    Konstigt, vi är ju 2st som är sjukt nöjda med våra Samsung LCD
    Sen tycker jag det reflekteras för mkt i plasma, därför köpte jag en LCD.
    Här är en till som är nöjd med sin Samsung LCD. Har en LE40A656 och bättre bild har jag sällan skådat. Mina föräldrars tre år gamla Pannaplasma har inte en chans i bildkvalité.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Hjälp med TV-val

    Ja detta verkar som vanligt spåra ur, därför är det viktigt att själv kolla in olika apparater och bilda sig en egen uppfattning. Har själv en Panasonic PZ80 och är helnöjd med den.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 272

    Re: Hjälp med TV-val

    Såna här trådar brukar alltid sluta med att en massa personer som för en tid sen lagt stora summor på en plasma-tv nu ska försvara dessa inköp.

    Men faktum är ju ändå att plasma som teknik är på väg bort. Hifi-klubben för att ta ett exempel tar inte längre hem plasmor.

    Köper man en LCD-tv av känt fabrikat för ca 8000kr är jag ganska övertygad om att man får väldigt bra bild som funkar i de vanligaste situationerna. För 3år sen kanske det var annolrunda och då kunde man säkert motivera inköp av plasmaskärmar.

  18. #18
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 668

    Re: Hjälp med TV-val

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av tact
    bilden fladdrar ju som fasen på LCD, även dom som kostar 2x xxx:- . inte ens LED som kommit ut har vart bra och dom är inte direkt billiga.

    en vettig plasma ger mest bang-for-the-buck
    Hur menar du med fladdrar?
    Tänkte ifall det är något symptom för äldre modeller utav LCD eller slitage grej.

    uppkommer oftas då kameran panorera ex. vid visning av sport. men förkommer ju i alla sändningar (kanske inte när dom visar väder ).

    känns som att tv:n inte hinner uppdatera bilden.

  19. #19
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 984

    Re: Hjälp med TV-val

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    För 3år sen kanske det var annolrunda och då kunde man säkert motivera inköp av plasmaskärmar.
    Jag köpte min PZ85 i November förra året, & alla som gärna ville tycka åt mig sa att klart du ska köpa en LCD... Plasma är ju helt ute! Har inget emot LCD alls, men eftersom jag mest ser film när det är mörkt i rummet där en bra Plasma kan briljera med sin svärta fick det bli en sån! Gav 13k & tycker det var billigt för den tv'n så jag tycker att jag kan motivera mitt inköp, jag tycker den gav bäst bild för vad jag var ute efter & priset jag ville betala helt enkelt! Dagens LCD återger också bra svärta, inget snack om saken! Men det är ju som så mycket annat en smaksak. Men att säga att man inte kan motivera ett köp av en Plasma tycker jag är helt fel, det är ju upp till var & en!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Hjälp med TV-val

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Såna här trådar brukar alltid sluta med att en massa personer som för en tid sen lagt stora summor på en plasma-tv nu ska försvara dessa inköp.

    Men faktum är ju ändå att plasma som teknik är på väg bort. Hifi-klubben för att ta ett exempel tar inte längre hem plasmor.

    Köper man en LCD-tv av känt fabrikat för ca 8000kr är jag ganska övertygad om att man får väldigt bra bild som funkar i de vanligaste situationerna. För 3år sen kanske det var annolrunda och då kunde man säkert motivera inköp av plasmaskärmar.

    Kompisen köpte en LCD i våras och är nöjd med tv'n i sig, men grymt missnöjd när han kikar på bland annat mörka filmer, han tycker att uppstarten är seg och när han spelar nattbanorna på GT4 så hänger inte den med riktigt i svängarna.

    Har för mig att det var en sånhär han handlade: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444127

    Men som sagt till vanligt bruk att bara sappa runt bland kanaler och inte allt för mörka och snabba filmer så är han riktigt nöjd med skärpan och färgerna i apparaten.
    Men det är pågrund av de problem som han har med sin (och andra med LCD som jag pratat med detta om, blir kanske snart nytt tv-köp) som skulle motivera mig att välja en plasma istället (då jag spelar rätt mycket tv-spel bland annat).
    De har sagt i snart 3 år att tekniken är förlegad och att det inte kommer finnas kvar men något bra måste de gjort med apparaterna eftersom de fortfarande finns på marknaden.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •