Jag fick tips av en bekant som visste av en 9-3 2,2 TID -99
Vad är det för bil igentligen? eller snarare motorn?
Hör aldrig att nån nämner nåt om den eller så..
Är den så kass?? :P
Har svaga minnen av att de ska va skit eller nåt???
nån som vet nåt?
Jag fick tips av en bekant som visste av en 9-3 2,2 TID -99
Vad är det för bil igentligen? eller snarare motorn?
Hör aldrig att nån nämner nåt om den eller så..
Är den så kass?? :P
Har svaga minnen av att de ska va skit eller nåt???
nån som vet nåt?
Passat TDI Variant 1,9 140hk -99
9-3 Coupé aut 2,0T 185hk med steg 1 -99 Såld
9000 CSE 2,0t 150hk -95 Såld
Säker på att han inte menade 9-3 2.2 TID '09?
NG9-3 -09 är bara 1,9 och en modern maskin från Fiat.Ursprungligen postat av NickeBagarn
En OG9-3 fanns som 2,2 TID. Var väl samma ursprung som 9-5 3,0 TID, alltså från Isuzu. Lite gammaldags dieselsnurra. 2,2 hade väl inte samma bekymmer som 3,0 vad gällde ventilfoder. Med 115hk torde det inte vara en common rail maskin.
2,2 heter D223L enligt Bollmans viewtopic.php?f=30&t=157351
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Gör sitt jobb, ingen racer men hlet ok prestanda vs bränsleförbrukning.
//MH
Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
2 st og900 cab
Driftsäker relativt snål men ingen raket. Detta är ingen common-rail.
V70 D5 AWD snål och stark
9-3 1.9TID Vector SportCombi
9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2
Ja huvudsaken den är driftsäker och relativt snål,Ursprungligen postat av aeromagnus
Jag räknade på det och behövde köra 1100mil för att gå jämnt upp ungefär som det är just idag.
Känns som siffrorna på dieseln är närmare sanning dessutom vardagskörningen.
dieseln: 0,5 0,62 0,83.
Bensin: 0,63 0,85 12,1.
Bensinare känns som det är lätt att det drar iväg med bränsleförbrukningen blandat.
0,85 så är de lugn körning och en hel del landsvägkörning av tidigare erfarenhet.
Men då är den eviga frågan, hur kommer bensin och dieselpriserna vara framöver och skatterna i jämförelse med varann
Passat TDI Variant 1,9 140hk -99
9-3 Coupé aut 2,0T 185hk med steg 1 -99 Såld
9000 CSE 2,0t 150hk -95 Såld
kör en 2,2a-04, snart gått 24000mil, inga större bekymmer. Kanske inte så bränslesnål, men kör man lagligt så ligger man kring 0,6. Har visseligen 6växlad låda. Positivt med 2,2an är kamkedja istället för rem. Långa serviceintevaller 3000mil, dyr olja men lättsamt. Är väldigt nöjd med min. Men nästa saab blir 1,9tid 150hk, eller ännu hellre ttid Behöver komma fram snabbare
Bytte ifrån min 9-5 aero till V70D5 aut. Jag ligger på ca 0,6l/mil mestadels landsväg. Med aeron låga jag på 0,85l/mil landsväg. Så common-rail dieslarna är ju lite snålare. Jag tyckte dock att motorn är seg och surrig. Den knattrar ordentligt. Det är väl egentligen det enda negativa med denna motorn.
V70 D5 AWD snål och stark
9-3 1.9TID Vector SportCombi
9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2
Hej! Vill vera lite om Saabs 2.2tid motorer som sitter i og 9-3. Är de bra motorer? Är de Saabs egna?
Nej, det är en Opelmotor och ganska omodern jämfört med dom senare 1.9-motorerna.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Men e de dåliga motorer som du menar då?
Kunskapen om 2.2TiD (a.k.a. Y22DTH på opelspråk) är ganska dålig här på forumet då det är få som här som äger en 2.2TiD-bil så jag tror det är svårt att få ett bra svar mer än att de inte är saab-designade motorer.
2.2TiD såldes ju under en tid (1998-2005) där dieselbilar fortfarande var ganska ovanliga i Sverige. Motorn tillhör ju gamla skolans dieslar innan common-rail insprutning, partikelfilter o.s.v. så den är ganska törstig (och därför med mycket hög skatt) relativt modernare dieselmotorer typ 1.9TTiD (som i grunden är en fiat-motor).
Frågan är väl vem som idag vill köpa en dieselbil som drar 0.7L/mil och med en skatt på 6000-7000kr/år (beroende på bilmodell, den finns ju i både og9-3, og9-5 och ng9-3) oavsett hur bra/dålig motorn är?
Senast redigerat av jellybear den 2015-10-01 klockan 12:48.
tycker jag sett många gamla saab dieslar på blocket med trasig bränslepump. vet inte om det är för att de är dåliga eller så dyra att byta så att folk försöker sälja bilen istället för att laga...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20