Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 2,2TiD OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    222

    2,2TiD OG9-3

    Jag fick tips av en bekant som visste av en 9-3 2,2 TID -99
    Vad är det för bil igentligen? eller snarare motorn?
    Hör aldrig att nån nämner nåt om den eller så..
    Är den så kass?? :P
    Har svaga minnen av att de ska va skit eller nåt???
    nån som vet nåt?
    Passat TDI Variant 1,9 140hk -99
    9-3 Coupé aut 2,0T 185hk med steg 1 -99 Såld
    9000 CSE 2,0t 150hk -95 Såld

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: 2,2TID

    Säker på att han inte menade 9-3 2.2 TID '09?

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 171

    Re: 2,2TID

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Säker på att han inte menade 9-3 2.2 TID '09?
    NG9-3 -09 är bara 1,9 och en modern maskin från Fiat.

    En OG9-3 fanns som 2,2 TID. Var väl samma ursprung som 9-5 3,0 TID, alltså från Isuzu. Lite gammaldags dieselsnurra. 2,2 hade väl inte samma bekymmer som 3,0 vad gällde ventilfoder. Med 115hk torde det inte vara en common rail maskin.

    2,2 heter D223L enligt Bollmans viewtopic.php?f=30&t=157351

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 389
    Medlem#
    3020

    Re: 2,2TID

    Gör sitt jobb, ingen racer men hlet ok prestanda vs bränsleförbrukning.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454

    Re: 2,2TID

    Driftsäker relativt snål men ingen raket. Detta är ingen common-rail.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    222

    Re: 2,2TID

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Driftsäker relativt snål men ingen raket. Detta är ingen common-rail.
    Ja huvudsaken den är driftsäker och relativt snål,
    Jag räknade på det och behövde köra 1100mil för att gå jämnt upp ungefär som det är just idag.

    Känns som siffrorna på dieseln är närmare sanning dessutom vardagskörningen.
    dieseln: 0,5 0,62 0,83.
    Bensin: 0,63 0,85 12,1.

    Bensinare känns som det är lätt att det drar iväg med bränsleförbrukningen blandat.
    0,85 så är de lugn körning och en hel del landsvägkörning av tidigare erfarenhet.

    Men då är den eviga frågan, hur kommer bensin och dieselpriserna vara framöver och skatterna i jämförelse med varann
    Passat TDI Variant 1,9 140hk -99
    9-3 Coupé aut 2,0T 185hk med steg 1 -99 Såld
    9000 CSE 2,0t 150hk -95 Såld

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    13

    Re: 2,2TID

    kör en 2,2a-04, snart gått 24000mil, inga större bekymmer. Kanske inte så bränslesnål, men kör man lagligt så ligger man kring 0,6. Har visseligen 6växlad låda. Positivt med 2,2an är kamkedja istället för rem. Långa serviceintevaller 3000mil, dyr olja men lättsamt. Är väldigt nöjd med min. Men nästa saab blir 1,9tid 150hk, eller ännu hellre ttid Behöver komma fram snabbare

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454

    Re: 2,2TID

    Bytte ifrån min 9-5 aero till V70D5 aut. Jag ligger på ca 0,6l/mil mestadels landsväg. Med aeron låga jag på 0,85l/mil landsväg. Så common-rail dieslarna är ju lite snålare. Jag tyckte dock att motorn är seg och surrig. Den knattrar ordentligt. Det är väl egentligen det enda negativa med denna motorn.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    46
    Medlem#
    -

    Saab og9-3 2.2tid

    Hej! Vill vera lite om Saabs 2.2tid motorer som sitter i og 9-3. Är de bra motorer? Är de Saabs egna?

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458
    Nej, det är en Opelmotor och ganska omodern jämfört med dom senare 1.9-motorerna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    46
    Medlem#
    -
    Men e de dåliga motorer som du menar då?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 445
    Medlem#
    11937
    Kunskapen om 2.2TiD (a.k.a. Y22DTH på opelspråk) är ganska dålig här på forumet då det är få som här som äger en 2.2TiD-bil så jag tror det är svårt att få ett bra svar mer än att de inte är saab-designade motorer.

    2.2TiD såldes ju under en tid (1998-2005) där dieselbilar fortfarande var ganska ovanliga i Sverige. Motorn tillhör ju gamla skolans dieslar innan common-rail insprutning, partikelfilter o.s.v. så den är ganska törstig (och därför med mycket hög skatt) relativt modernare dieselmotorer typ 1.9TTiD (som i grunden är en fiat-motor).

    Frågan är väl vem som idag vill köpa en dieselbil som drar 0.7L/mil och med en skatt på 6000-7000kr/år (beroende på bilmodell, den finns ju i både og9-3, og9-5 och ng9-3) oavsett hur bra/dålig motorn är?
    Senast redigerat av jellybear den 2015-10-01 klockan 12:48.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 132
    tycker jag sett många gamla saab dieslar på blocket med trasig bränslepump. vet inte om det är för att de är dåliga eller så dyra att byta så att folk försöker sälja bilen istället för att laga...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 489
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    tycker jag sett många gamla saab dieslar på blocket med trasig bränslepump. vet inte om det är för att de är dåliga eller så dyra att byta så att folk försöker sälja bilen istället för att laga...
    Pumparna är tydligen väldigt dyra! Såpass att det inte är värt det på såpass gamla bilar med den höga skatt det är på dom.
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. 9-5 2,2tid vs 9-5 1,9tid
    Av breakdown89 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-01-15, 22:50
  2. [LÖST] Slö och svartryker NG9-3 2,2TiD
    Av Thomas1979 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •