Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Semseterlön

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Semseterlön

    Tjenare!

    På mitt taxi har jag behovsanställning med timlön. Jag sa i början till han att jag kan ta semesterlönen vid semestern och inte varje månad.

    Nu när det känns som om denna åkare börjar ha ont om stålers och börjar falla fråga jag om han kan betala semesterlön varje månad istället för varje år.

    Eftersom jag sagt varje år så trodde han det var svårt att ändra tillbaka, han skulle kolla med sin revisor. Har inte fått något svar än.

    Någon som har koll på detta?

    MVH Michael

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Semseterlön

    Kan revisorn räkna % så borde han nog fixa det. Inga problem alltså. Semesterlönen är 12% av den intjänade lönen.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Semseterlön

    Hur menar du egentligen?

    Menar du att du vill ha ut den intjänade semesterlönen i takt med att den tjänas in månadsvis inklusive semestertillägget (0.8%), normalt ca 2 dagar/månad baserat på heltid?
    Eller är det enbart semestertillägget om 0.8% du är ute efter?

    Jag TROR att man per definition enbart har rätt att få ut detta i samband med att man tar ut semester, om man har mer sparat än tillåtet när semesteråret upphör eller om kvarstående finns när anställningen upphör men är långt ifrån säker.
    Däremot är jag tämligen säker på att ex sparad, intjänad semester INTE omfattas av den staliga lönegarantin så konkar arbetsgivaren riskerar man att gå miste om sådant.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Semseterlön

    0,8% gäller endast om det finns kollektivavtal. För att få fram värdet av semesterersättning samt semesterdag räknar man med 5,4% x månadslönen. Lagen säger 12 % av den anställdes under intjänandeårets förfallna lön i anställningen.

    Vid konkurs omfattar lönegarantin semesterdagar intjänade under innevarande samt närmast föregående intjänande år. Enligt lagen får du spara 5 dagar per år så i en konkurs får du ersättning för 5 sparade semesterdagar.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Semseterlön

    Jag vill helt enkel bara ändra från att få semester ers. utbetalad i en summa vid semester varje år till att det kommer med varje månad istället.

    Då jag inte vet hur det går för han och vill inte stå där utan cash om man konkar.

    Enligt han så var det svårt att ändra på.

    Är alla med LM

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Semseterlön

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Då jag inte vet hur det går för han och vill inte stå där utan cash om man konkar.
    Du behöver inte oroa dig.
    Skulle han gå i konkurs fungerar den statliga lönegarantin utmärkt.
    Jag kör själv åt ett taxibolag, dock endast färdtjänst åt kommunen via mobitex. Så jag kör inte "vanlig" taxi direkt men principen är samma

    I november gick bolaget i konkurs. Och pengar från Länsstyrelsen inkl. semester pengar var inga problem alls! Fungerar bättre än A-kassan.

    Kör du på provision, ren timpeng eller månadslön?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Semseterlön

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Då jag inte vet hur det går för han och vill inte stå där utan cash om man konkar.
    Kör du på provision, ren timpeng eller månadslön?
    Kör på ren provision och garantilön när det blir illa.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Semseterlön

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Citat Ursprungligen postat av Falcy

    Kör du på provision, ren timpeng eller månadslön?
    Kör på ren provision och garantilön när det blir illa.
    Ok, samma här. Var bara nyfiken. Det spelar ingen roll för din fråga. Länsstyrelsen fungerar om din åkare skulle konka oavsett löneform.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    H-borg
    Inlägg
    36

    Re: Semseterlön

    Jag är också behovsanställd inom taxi och jag får ut min semesterersättning (13%) varje månad, så det borde inte vara något problem
    Cadillac Seville STS
    www.garaget.org/?car=77129

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: Semseterlön

    Nu har jag kollat lite med en annan åkare i taxi thn.

    Att han inte kan betala ut semester ersättningen varje månad pga att jag har sagt helår är bara BS. Han är enskild firma och jag är tim/behovsanställd så jag ska ha semesterlön varje månad.

    Igår fråga jag han om % i semester ersättning och den är 12% sa han. När jag prata med en annan åkare var den helt plötsligt 13%

    Känns som han försöker lura mig. Sedan Söndag till torsdag när man har schemalagd natt till kl 6 på morgonen gäller 105kr timmen i garantilön när man kommer under provisionen. Dom ska räknas för sig. Det har jag inte hört något om.

    Nu är det lönen (igår) 26:e för att det är helg 27:e. Det har inte kommit lön än. Och det är 3:e lönen i rad som blir försenad.

    Börjar bli lite små förbannad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •