Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Nycklar - HJÄLP!

  1. #1

    Nycklar - HJÄLP!

    Jag har en SAAB 93 2.0 från -01... Och har via stöld blivit av med en av nycklarna och via slarv den andra. Vilket innebär att jag har en låst bil på min parkering. Hur ska jag göra? Jag fick höra av bilhandlaren att det skulle kosta 13 papp att byta ut hela låssystemet eller vad det nu kan heta. Jag tycker det låter onödigt eftersom jag har varit hos dem en gång tidigare för att omprogrammera nyckeln..

    Snälla snälla, kan någon hjälpa mig och ge mig råd, finns det inget annat sätt?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Saab kan nog ta fram nya nycklar via chassinumret , du får vända dig till en saabhandlare.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Problematiken är väl inte nycklarnas hårdvara utan att man drällt bort samtliga inkodade larmdosor?
    I sådant fall har jag för mig att det blir fråga om byte av larmstyrdon vilket priset på 13' indikerar.

    Ett begagnat larmstyrdon med tillhörande inkodad fjärrkontroll kanske löser problemet som jag har för mig Pumba beskrivit i någon tråd.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Problematiken är väl inte nycklarnas hårdvara utan att man drällt bort samtliga inkodade larmdosor?
    I sådant fall har jag för mig att det blir fråga om byte av larmstyrdon vilket priset på 13' indikerar.

    Ett begagnat larmstyrdon med tillhörande inkodad fjärrkontroll kanske löser problemet som jag har för mig Pumba beskrivit i någon tråd.
    Precis, köpte ett sådant beg kit till nuvarande bilen för 1250kr - iofs till en 9000, men ändå. Låsenheterna går ju alltid att "plotta" om, eller?

    En gång i tiden brukade ett singel-nyckelblad medfölja.

    /Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Nycklar inklusive programering kostar 1 300kr/st (För en 9-5á)
    Jag vet att en låssmed kan öpnna en SAAB 9-5á utan åverkan på låset.
    En tech II kan man ta med sig till bilen och med denna programera nycklarna.

    Jag skulle tycka att nedan borde fungera:
    Beställ nya nycklar, 2 st. (2 600kr)
    Tajma in leveransdagen med en låssmed
    Låssmed (~1 000kr)
    Tech II (Prata med någon som har en sådan, kanske en mindre lokal
    SAAB-verksad som kommer ut med en sådan samtidigt som låssmeden, (~1 000kr)

    Summa: 4 600kr

    Alternativet till låssmed är att bärga den till en verkstad.
    Några 13 000kr borde det väl inte kosta i alla fall.
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Är det inte så att om man kodar in tex två nya nycklar kodas de gamla borttappade bort? Visst borde det väl vara möjligt att koda ur gamla inkodade nycklar?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Men, rätta mig om jag har fel, om man mekaniskt öppnar bilen med en nybeställd nyckel, utlöses väl inte larmet och bilen är startklar?

    Så det är väl bara fram med ägarbeviset och beställa nyckel av din SAAB ÅF? Omprogrammering borde kunna göras i efterhand när du har tillgång till en Tech2 (dosa som kopplas till bilen under instrumentbrädan).

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Problemet är att om man inte har minst en nyckel så måste man byta styrdon.. Går alltså inte progga in nya nycklar om du inte redan har en.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  9. #9

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Weggen: kan man "säkerhetskopiera" en nyckel?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Problemet är att om man inte har minst en nyckel så måste man byta styrdon.. Går alltså inte progga in nya nycklar om du inte redan har en.
    Japp, Tech II kommer inte åt låssystemet förrän man passerat startspärren. Någonstans i bakhuvet vill jag minnas att jag sett något om att det finns en reservingång för att passera startspärren med bara fjärrkontrollen (grundtanken antagligen att rädda situationen med trasig transponderlänk), men det hjälper knappast om båda försvunnit eller det är en hoppbyggd nyckel vilket jag vill minnas kom just 2001.

    Jag har en stark misstanke att en begagnad TWICE inte enkelt kan övertygas att den sitter i en ny bil, och jag har en stark känsla av att transplantation av alla berörda delar (TWICE, huvudinstrument, motorstyrning och stereo) blir betydligt dyrare än att bita i det sura äpplet och skaffa en ny TWICE. Om man inte har en donatorbil stående, förstås.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Tusen tack! Jag har fått så många tankar nu att jag ska fråga ut handlaren mer noga. Men det de sa när jag ringde dem var att utan någon nyckel alls och bilen är larmad så måste man byta ut den larmenheten. Det var larmenheten som var den dyra delen av kalaset. Den skulle kosta 8900:-, jobbet 2000:- nya nycklar 2000:-.. ungefär i stil med det. Men jag tänker om man kan ta sig in i bilen måste det ju gå att fixa. Eftersom jag faktiskt har larmat om min ena nyckel en gång tidigare hos dem. Detta efter att jag hade inbrott över jul då min första nyckel försvann.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Jag är minsann hyffsat säker på att man kan med lite trix lösa det med beggade prylar.

    Borde finnas TechII folk här på forumet som löser detta.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    till varje bil följer en nyckelkod, som inte skall förvaras i bilen, och med denna kan du beställa nya nycklar hos en auktoriserad saabhandlare och då kommer man in i bilen och kan sedan programmera in dessa.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    till varje bil följer en nyckelkod, som inte skall förvaras i bilen, och med denna kan du beställa nya nycklar hos en auktoriserad saabhandlare och då kommer man in i bilen och kan sedan programmera in dessa.
    Förklara gärna hur detta går till. Att komma in i bilen är väl aldrig något större problem?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    till varje bil följer en nyckelkod, som inte skall förvaras i bilen, och med denna kan du beställa nya nycklar hos en auktoriserad saabhandlare och då kommer man in i bilen och kan sedan programmera in dessa.
    Och detta kan man göra om man tappat samtliga nycklar?
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    det GÅR INTE programera in larmet om du inte har MINST 1 fungerande larmdosa/larmnyckel.

    SJälva mekaniska nyckeln kan du beställa 200st av men kan likväl inte larma av och starta bilen med dessa.
    Det man isf kan göra är ju att skaffa nyckeln för att ta sig in i bilen och på annat vis stänga av larmet för att lätt kunna bärga bort bilen.

    Sen är ju frågan hur skroten ställer sig till det här med nycklar, till ng900/9000 så är det ju separata nycklar, så du köper larmdosa+enhet och sen kan du köpa själva nyckeln och låsen för sig.
    Undra om det samma går att göra när nyckel och larmdosa sitter i 1, det är ju tveksamt till att någon vill köpa låsskistorna till bilen om någon annan nisse springer runt med en nyckel till sitt larm...

    Men som sagt, kolla på skroten, frågan är om inte låsen med skulle behöva bytas, här är ju flertalet nycklar på vift...

    Lika så kan detta med ju vara lärorikt till personer som springer runt och BARA HAR 1 NYCKEL till bilen, hur dum kan man vara,,,,
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Jag har ett liknande problem fast inte riktigt samma omfattning. När jag köpte min 9:5:a -99 var det endast en av larmdosorna som fungerade. Tänkte programera om den andra, men hann aldrig innan den första hamnade i blöt och slutade fungera. Jag kan alltså inte låsa eller låsa upp bilen med dosan (det är väl olarmat då?) men jag kan använda nyckeln till det och har heller inga problem att starta och köra, har haft det så här sen i vintras.

    Nu till frågan, kan jag på något sätt få larmdosorna att fungera utan att kostnaden behöver dra iväg till flera tusentals kronor?

    Och ja, jag har testat att plocka isär larmdosan, gjort rent och bytt batteri, men utan lyckat resultat.
    zoonera (Saab 9-5 SE, 99:a)

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av zoonera
    Jag har ett liknande problem fast inte riktigt samma omfattning. När jag köpte min 9:5:a -99 var det endast en av larmdosorna som fungerade. Tänkte programera om den andra, men hann aldrig innan den första hamnade i blöt och slutade fungera. Jag kan alltså inte låsa eller låsa upp bilen med dosan (det är väl olarmat då?) men jag kan använda nyckeln till det och har heller inga problem att starta och köra, har haft det så här sen i vintras.

    Nu till frågan, kan jag på något sätt få larmdosorna att fungera utan att kostnaden behöver dra iväg till flera tusentals kronor?

    Och ja, jag har testat att plocka isär larmdosan, gjort rent och bytt batteri, men utan lyckat resultat.
    Så länge du kan komma in med Tech2, dvs komma förbi startspärren, är det inga problem att programera om. Det stora problemet kommer om du inte har något som kan komma förbi startspärren. Men det där med en larmdosa som inte fungerade låter inte bra, larmdosorna programmerar inte bort sig spontant så har den upphört att fungera hjälper sannolikt ingen omprogrammering. Däremot så har jag, 2 ggr, råkat ut för att "batong"-fjärren slutar fungera efter batteribyte, och jag har varit tvungen att dra ur några % ur fjärrens nya batteri (så spänningen sjönk till ~3.05V) innan den fungerade igen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Ursäkta att jag lånar tråden lite, men går det att göra nya nycklar till en gammal 9000 ?

    Mvh

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: Nycklar - HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Ursäkta att jag lånar tråden lite, men går det att göra nya nycklar till en gammal 9000 ?

    Mvh
    Japp, men du ska ha låskolvsnummer (sannolikt två bokstäver följt av fyra siffror). Om inte föregående ägare bytt lås utan att meddela Saab (troligen inte så vanligt, men jag gjorde detta trick på min förra bil) så har Saab rätt nummer, men annars kan du skruva loss en dörrcylinder och läsa av, det står instansat.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Byta nycklar?
    Av DumDum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 19:29
  2. Antal nycklar ?
    Av Falcy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 10:38
  3. Hur få ut HU utan nycklar?
    Av chrill3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •