Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Problem med tändspolar NG9-3 B284

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Problem med tändspolar NG9-3 B284

    Hur många har fått byta tändspolar på sina 9-3 V6?
    Enligt uppgift har SAAB sedan en tid bytt leverantör av tändspolar, efter att en del trimmade bilar ex. Hirsch, BSR fått problem.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 187
    Medlem#
    4714
    Vi har inte bytt men våran är ju original...

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Har inte behövt byta än, kör med Maptun steg1.

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Jag har inte bytt och har inga indikationer gällande misständning, men min bil smårycker faktiskt. Speciellt vid kall motor och försiktig stadskörning.
    Detta har varit så sedan jag köpte bilen. Trimningen förändrade inget.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Min är original och går precis så bra som den bara kan.

    Låter lite märkligt att Saab skulle byta leverantör av den anledningen du skriver. Om de nu skulle ha bytt leverantör så borde det vara för att de hittat en billigare, GM tvingat dom, alternativt att vanliga otrimmade bilar skulle ha bekymmer. Fast det är klart, om det är så att Hirsch sagt ifrån så kanske det ligger något i det ändå.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag har inte bytt och har inga indikationer gällande misständning, men min bil smårycker faktiskt. Speciellt vid kall motor och försiktig stadskörning.
    Detta har varit så sedan jag köpte bilen. Trimningen förändrade inget.
    Min bil går jämnare ni vid kallstart och rycker mindre i stadskörning. Nya spolar och stift gjorde gott! Min bil har gått ca 1000 mil efter Hirsch trimmningen.

  7. #7
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Vad går en sån operation på?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Enligt min ÅF som bytte spolarna skulle priset varit 2700 SEK / spole x 6 + nya tändstift. Förstår att SAAB inte har råd att gå ut med servicemeddelande......
    Men hur många Hirsch 9-3 V6 finns det i Sverige 5-6 st??? Borde vara en liten kostnad att bara byta dem utan diskussioner.

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Märkte du någon prestandaskillnad? Min bil hade nämligen inte riktigt den effekten original som Saab utlovade och jag har länge funderat över orsaken. Byte av stift gjorde ingen som helst skillnad.

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Nu har jag inte fått min bil än så har inte hunnit kika , hur jobbigt är det att på stift på V6an?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Teknikern på BIVA sade att det var lite lurig med de två innersta stiften. Kräver att man lossar lite grejer för att komma åt!
    Antar att det är en V6?? Kolla med säljaren om du kan få de nya tändspolarna.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    74
    Bör väl gå på nybilsgarantin om bilen inte är äldre än 3 år förmodar jag.
    Eller ?

    Har själv vid ett tillfälle haft problem att motorn kändes som den inte gick på alla cylindrar. Efter stopp/start 2 gånger kom den igång, kan dock inte säga helt säkert att det berodde på tändspolarna men verkstan trodde det i alla fall och dom sa att det är/varit problem på V6:orna. Trimmad eller inte trimmad.

    //A
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  13. #13
    Tjena, min v6 aero har betett sig lite lustigt ett par gånger. Chipade bilen med BSR PPC och efter ca 1 månad så började den tappa ladd ibland, Vid fullt gaspådrag så tappade den laddet totalt och motorn gick jättesöligt.. något säkerthets läge eller något förmodligen.. sen efter man hade startat om bilen så va allt frid och fröjd igen. Samt att Check Engine Lampan lös, Fick en felkod hos verkstan att det va för "Högt Laddtryck".

    Detta kan inte ha något med tändspolarna att göra?

    detta va för ca 2 veckor sedan och ja blev så le på att och tänkte att nu tar ja bort chipet, Men la istället om programvaran och började tanka 98. Och har nu kört 2 veckor utan att det har hänt någontingen?


    Vad kan detta bero på?


    tacksam för svar


    mvh niclas

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    74
    Hej,

    Inte en aning vad det kan bero på.
    Har kört med min V6 och BSR Steg 1 nu i precis 1 år och har inte haft något problem ( förutom 1 gång som jag nämnde i mitt förra inlägg ) och är kanonnöjd. Tankat 98 sedan dag 1 trimmet var installerat.

    Om det händer igen bör du nog pröva att ladda in orginal prog o köra ett tag. Ring även BSR, dom hjälper alltid till bra tycker jag.
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Enligt min ÅF som bytte spolarna skulle priset varit 2700 SEK / spole x 6 + nya tändstift. Förstår att SAAB inte har råd att gå ut med servicemeddelande......
    Vilka priser! Plötsligt blev en tändkassett väldigt prisvärd, då får man ju i alla fall fyra spolar för en lägre summa än vad en spole till V6an kostar.

    MVH

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Hur ter sig dessa ryck? Under låg/mellan/höglast? Jag har en original turbo x automat, och jag tycker att den känns lite konstig precis efter växling vid fullgas, med lite avgassmällar och ngt småryck, men i övrigt går den fint...

    Hade ju tänkt stoppa i ny sw snart, och är kanske bra om man får bukt med ett ev. problem innan trimning... Vet man om spolarna måste bytas i och med produktionsdatum el dylikt på bilen?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Saab kan se när den är tillverkad. Problem uppstår på bilar som har den felaktiga tändspolen. Efter ett visst ch nummer har alla v6 de nya spolarna.
    Ryckigheten var främst vid gaspådrag....

  18. #18
    Har kört med Hirsch motoruppgradering i 15 månader eller 1800 mil. Har inte märkt något vid gaspådrag förutom ett par avgassmällar i sommras.
    9-3 TURBO X Hirsch SC -08

  19. #19
    Vid vilket chassienr (alternativt år) introducerades de nya tändspolarna? Vem tillverkar de nya tändspolarna?

  20. #20
    Om man har en orginal V6:a kan tändspolarna ta stryk på vissa bilar men det är mer vanligt på trimmade motorer. Jag har själv haft problem med flera tändspolar som gav upp när min Vectra OPC 2.8T fick lite mer effekt.
    Lösningen blev dom nya "uppgraderade" tändspolarna från Bosch och ändring av tändstiftsgapet.
    Efter det har det varit noll problem med misständningar och annat otrevligt.

    Dom "uppgraderade" tändspolarna är som sagt av fabrikatet Bosch och jag tror artikelnr. är 0221604112.

Liknande ämnen

  1. Felkoder på samtliga tändspolar Vectra OPC Z28NET (B284)
    Av Vauxhallkillen i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-08-06, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •