Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Antennförstärkare?

  1. #1
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Antennförstärkare?

    Om jag kopplar in en antennförstärkare, bör den väl sitta så nära antennen som möjligt?
    Om jag kopplar in den på antennutgången vid antennfoten, kan jag väl tjuva 12v via remotekabeln från stereon till elantennen?
    All makt åt Thengil!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642
    JAJAJA

    Helt korekt alltihopa.

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Spank you!
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642
    Yez plz

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    233
    Alltså det är väl inte remoten som matar el antennen? Remoten skickar väl bara en svag ström så den fattar att den ska slå igång? Samma med slutsteg? Remoten matar ju knappast slutsteget...

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Citat Ursprungligen postat av JohanT
    Alltså det är väl inte remoten som matar el antennen? Remoten skickar väl bara en svag ström så den fattar att den ska slå igång? Samma med slutsteg? Remoten matar ju knappast slutsteget...
    Anten förstärkaren kan man sätta var man vill men är bättre då den sitter nära antennen då den inte blir lika känslig för störningar.

    Remot kabeln ger som sagt bara en signal och inget man ska driva antenn förstärkaren med.
    Sett ett relä så det funkar som på samma sätt som med el antennen och slutsteget så ska det bli fint sen ska du se.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Remot kabeln ger som sagt bara en signal och inget man ska driva antenn förstärkaren med.
    Sett ett relä så det funkar som på samma sätt som med el antennen och slutsteget så ska det bli fint sen ska du se.
    Remotekabeln till elantennen matar ström hela tiden som radion är på. När radion stängs av bryts strömmen till remotekabeln och elantennen åker ner. Man driver inte elantennmotor eller slutsteg via remotekabeln då dessa är ganska stora strömförbrukare, men det är 12v så länge som radion är påslagen.
    Belastningen för en antennförstärkare är så liten att det knappast kan påverka negativt.
    Alternativet är annars att koppla in sig på kabel nr 2 till elantennen, men den är ständig ström, inget jag vill ha antennförstärkaren på...
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Anten förstärkaren kan man sätta var man vill men är bättre då den sitter nära antennen då den inte blir lika känslig för störningar.
    .
    Fel, den ska sitta så nära antenn det bara går för att man ska förstärka en så ren signal som möjligt. Har inget med känslighetetn för störningar att göra.

Liknande ämnen

  1. Antennförstärkare
    Av Klumpen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 23:29
  2. Antennförstärkare i 9-5?
    Av Günter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 03:00
  3. Antennförstärkare
    Av Tko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 21:42
  4. Antennförstärkare 9-5
    Av Karlsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •