Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: magnet i oljefiltret

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    magnet i oljefiltret

    Detta läste jag för ett tag sen och såg bilder på, hur jäkla mycket metallspån som fastnar på magneten efter 1000mil, såg ut som en luddig igelkott.

    Frågan är nu hur stor magneten ska vara för att inte hindra flödet, och inte heller åka runt i motorn.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: magnet i oljefiltret

    enklare vor väl om man monterade en stark magnet utanpå filtret istället....Borde ju funka bra så länge det inte handlar om insatsfilter som det är på 9-3SS/SC.

    Ska finnas magnetiska oljepluggar också.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: magnet i oljefiltret

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    enklare vor väl om man monterade en stark magnet utanpå filtret istället....Borde ju funka bra så länge det inte handlar om insatsfilter som det är på 9-3SS/SC.

    Ska finnas magnetiska oljepluggar också.
    Ja det kanske funkar lika bra det, vart köper man ruskigt starka magneter då :P
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: magnet i oljefiltret

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Detta läste jag för ett tag sen och såg bilder på, hur jäkla mycket metallspån som fastnar på magneten efter 1000mil, såg ut som en luddig igelkott.
    Hur mycket lagermetall är magnetiskt i en bilmotor? Att man har megnetpluggar i en flygmotor är ju för att det finns magnetiska lagermetaller men det har man ju vad jag vet inte i en bilmotor. Om det skulle gå så långt att en vevaxel, kamaxel, turboaxel eller oljepump börjar spåna så är en magnet den sämsta lösningen.

    Kanske skulle man kunna tänka sig en MP (magnetplugg) till oljeplugg som man kollar om kam/balansaxeltransmisson börjar spåna. Men det känns också vanskligt. Det man gör på flygmotorer är att man har MP på oljeruteren ifrån lagerstället man vill övervaka för att veta vilket lager som lämnat spåna. Jag tror det kan vara svårt att ha MP som oljeplugg för att övervaka en bilmotor då spånorna borda lättare hamna i oljefiltret än de skulle göra på bottenpluggen.

    Slakta hellre oljefiltret och undersök filterelementet vid oljebytena i stället.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: magnet i oljefiltret

    Tja!

    Kanske kan vara något

    http://www.coolstuff.se/Supermagneter

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: magnet i oljefiltret

    Kom på att jag kanske skulle säga att man kollar magnetpluggarna på en flygmotor väldigt ofta. Den magnetplugg som sitter vid oljetankens påfyllning ifrån lagerställenas returer kollas varje gång motorn stoppas om det inte finns spåndetektor som känner av om det fastnat en spåna på magnetpluggen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: magnet i oljefiltret

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Tja!

    Kanske kan vara något

    http://www.coolstuff.se/Supermagneter

    Mvh
    Svingrymma, nåt o leka med
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: magnet i oljefiltret

    jag har en magnetisk oljeplugg monterad i tråget på min 9-5'a, sattes dit vid förra oljebytet. Ska se hur den ser ut när jag byter nästa gång
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: magnet i oljefiltret

    Just kedjetransmissionen på Saabfyrorna lämnar säkert ifrån sig en och annan magnetisk metallspåna!
    Jag tror absolut att det är en bra idé, speciellt med tanke på kostnaden för en magnet på oljefiltret.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: magnet i oljefiltret

    ni skulle sett min växellådsplugg dom är magnetiska på og900an, svamp-effekt!

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: magnet i oljefiltret

    Finns redan magneter designade just för detta ändamål.
    Fick se en demo av detta hos AWR i Alfta för nåt år sedan, och det var helt sjukt vad mycket metallspån magneterna fångade på enbart några kilometers körning. AWR var återförsäljare för denna typ av magneter, kommer inte ihåg vad dom hette men AWR (www.awr.nu) svarar säkert gärna på frågor.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: magnet i oljefiltret

    Hej !

    Min åsikt är att magneter o vanliga bilmotorer är inte nå't livsnödvändigt. Det information de kan ge är om det finns partiklar som är magnetiska i oljan.
    Som påpekat ovan så har vi inga magnetiska metaller i gangen på Saabmotorerna, det kan som oxo påpekats kanske skvallra lite om vad som händer med kedjetransmissionen.

    I vilket fall som helst så fångas partiklarna i oljefiltret, möjligtvis kanske oljepumpen blir något lite skonad om man har en helvetesmagnet i sumpen.
    Slutsats, magneter ger inte motorn nå't ökat skydd. Växellådor är en annan sak.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: magnet i oljefiltret

    Intressant ämne,
    Man kan undra om magnetiska partiklar är mindre i storlek än vanliga dammpartiklar , (samma partiklar som vi andas) och om dom passerar filtret o hindrat.
    De var inte längesen som Saab ändrade storlek på oljefilter till den mindre, exakt då vi skaffat våra första Saab 9000 , de var år 2005.
    Håller med Dr. Boost och JK Nilsson och jag själv skulle kunna tänka mig att ha större filter eller kanske två st. filter vilken kräver ny konstruktion av filter anslutning,
    någon slags adapter.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: magnet i oljefiltret

    Hej !

    Nu skall vi ju inte överdriva filtreringen av oljan, det tjänar liksom knappast något till. Nyttan i förhållande till kostnaden blir liten och ibland helt obetydlig.
    DOCK, o detta bör ju kommas ihåg, det är inte fel att fiiltrera oljan mycket väl, rent tekniskt sett. Det gäller alltså att hitta den graden av filtrering man behöver för sin motor under dess arbetsförhållande.

    Skall man fiiltrera oljan i sin bilmotorn mycket väl, så kanske man skall fundera på att skaffa ett bypassfilter från en stor dieselmotor. De brukar filtrera ned till "äckligt små partiklar" och rymmer mycket olja. Frågan är väl kanske om det inte är bättre att satsa sina pengar på tätare oljebyte? Eller båda delarna, superjättebästa filtret, superjättebästa oljan och byta filter o olja jätteofta!
    Till ingan annan nytta än ren terapi!?

    Jag byter olja på tok för ofta, men det är mest som terapi...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: magnet i oljefiltret

    Personligen förstår jag ju inte till vilken SKADA en magnet skulle göra?

    Jag menar. Det är ju ungefär samma resonemang med att byta olja var 1000 mil istället för var 1250 eller 1500 mil. Det är säkert ingen skillnad. Motorn kommer inte att rasa på nått av de intervallen, men varför inte byta vid 1000 mil och varför inte sätta dit en magnet?

    Det kan ju knappast vara en dålig idé om vi säger så.

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Finns redan magneter designade just för detta ändamål.
    Fick se en demo av detta hos AWR i Alfta för nåt år sedan, och det var helt sjukt vad mycket metallspån magneterna fångade på enbart några kilometers körning. AWR var återförsäljare för denna typ av magneter, kommer inte ihåg vad dom hette men AWR (http://www.awr.nu) svarar säkert gärna på frågor.
    "Filtermag" heter dom och finns i olika utföranden.

    t ex finns mer info på:
    http://www.a-filter.se/menu,4596,4082,page,4082.html

    Jag köpte ett av just AWR och det sitter på min bil. Jag vet inte om det gör någon nytta, men särskilt dyrt var det ju inte så jag kör både med livrem och hänglsen och byter olja var 1000,e mil och har magnet även fast biljäkeln är gammal och skröpplig.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: magnet i oljefiltret

    Hej !

    Du har nog helt rätt, någon skada lär den knappast göra!
    Men, på hemsidan för filtermagneterna står det rätt mycket BS...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. magnet ventil
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 17:29
  2. Magnet ventil, fel på turbo??
    Av Rallyy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •