Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Felsöka laddtryck Saab 900 T8 Special

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Felsöka laddtryck Saab 900 T8 Special

    Hej!

    Börjar med att säga att jag har sökt som attans på forumet och hittat en massa nyttig information, men jag vill gärna fråga en fråga innan jag gör något som kanske kan vara dumt.

    Jag har en tid misstänkt att bilen inte laddar så mycket som den kan / ska göra. Det känns precis som om "proppen går ur" när man gasar på och turbomätaren når aldrig högre än slutet på det gula fältet, sedan är det stopp. Ju mer man gasar destå mer upplever jag att laddtrycket sjunker och ibland faller mätaren till hälften. Detta uppstår även på lägre hastigheter om man lägger i en lägre växel och ger mycket gas. Alltså trycket verkar byggas upp till en viss gräns och sedan tvärstopp. Nu är jag alltså ingen expert på hur det ska vara men detta känns iaf fel. Ska inte mätaren röra sig in på det röda vid högre gaspådrag, t.ex. under en omkörning i ca 110 till 130km /h ? Jag förstår att systemet är byggt för att skydda motorn mot överladd men nu verkar den släppa trycket alldeles för tidigt.

    Luftfilter, stift, kablar, rotor, bränslefilter är bytt då jag först trodde det var ett enklare fel. Dock ingen som helst skillnad.

    Testat att koppla bort strömmen från magnetventilen och då laddar bilen mindre, aldrig mer än hälften av det gula vilket jag förstått är normalt GLT ?

    Testade efter det att rycka bort slangen från wastegate klockan och då laddar bilen som attan. Vågade inte pressa på alltför mkt men turbomätare smög in på det röda vid kraftig acceleration till runt 90km /h

    Vidare går det att röra wastegate armen för hand ca 1cm utan någon större ansträngning och det är här jag börjar bli fundersam. Kan det vara fjädern i klockan som är dålig? I så fall, hur åtgärdar man bäst detta, är det byte som gäller? Funderar nu på att försöka fixa detta genom att skruva in armen lite för att på så sätt göra fjädern lite styvare och kanske få mer ladd? Är dock orolig att jag ska sabba något så det blir för mkt ladd eller att något annat händer.

    Alltså, vad tycker ni är bästa sättet att angripa detta?

    Mycket tacksam för hjälp, brukar alltid finnas hjälpsamma människor här (Saabandan ?)

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    6234

    Re: Felsöka laddtryck Saab 900 T8 Special

    Om jag inte minns fel så är det så att nålen aldrig skall gå in på det röda fältet om bilen är orginal. Det bästa att kolla om du har rätt laddtryck är med en graderad turbotrycksmätare. Minns inte riktigt nu hur högt de skall ladda, men tror 0.8bar som max skall den ladda. Dock osäker just nu.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: Felsöka laddtryck Saab 900 T8 Special

    Intressant information, har själv funderat i dom banorna att mätaren ska hålla sig utanför det röda. Det som gjort mig fundersam är väl just upplevelsen att bilen just tappar all ork när mätaren når sitt max i slutet av det gula. Dessutom så tycker jag wastegate armen är lite för slapp, vad jag förstått ska man behöva ta i rätt rejält för att röra den?

    Fyll gärna på med information ni som kan, hur ska en T8 Special uppföra sig helt omodifierad?

    Ska försöka få tag i en graderad mätare, har ingen sådan för tillfället att mäta med.

    / Johannes

  4. #4

    Re: Felsöka laddtryck Saab 900 T8 Special

    Hej!

    Inte så ofta man är här längre. Jag sitter med en ny hårddisk och sorterar lite och hittade denna simuleringen som jag gjorde för många år sedan:



    Såhär i efterhand ser den röda boxen ut att kunna ge gott och väl 185hk, men det behöver ju inte betyda att simuleringen är felaktig
    Kurvorna stämde ganska bra med mina iakttagelser av de andra boxarna i drift i alla fall.
    En T8 med katalysator är ingen raket, skulle tro att din bil går ungefär som den ska.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

Liknande ämnen

  1. Inget laddtryck Saab 900 T8 Special. Löst problemet.
    Av granberg85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 23:20
  2. Krånglande laddtryck OG900 SPECIAL
    Av Ricky_T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 12:49
  3. Börjar tröttna...Dåligt laddtryck T8 special
    Av Ricky_T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •