Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Luftfilter og 9-3 aero -02

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162

    Luftfilter og 9-3 aero -02

    Hej!

    Jag funderar på att ge min steg1-trimmade 9-3a lite mer luft genom att ta bort resonansburken. Är det någon som vet hur man få bort den smidigast och ifall jag kommer märka nån skillnad?

    Då ser man juh ifall det ligger löv och skit i vägen någonstans.

    Mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej!

    Jag funderar på att ge min steg1-trimmade 9-3a lite mer luft genom att ta bort resonansburken. Är det någon som vet hur man få bort den smidigast och ifall jag kommer märka nån skillnad?

    Då ser man juh ifall det ligger löv och skit i vägen någonstans.

    Mvh

    Tror inte att det genererar ett bättre luftflöde då det fortfarande är filtret som sätter begränsningarna. Delen innan är bara för att få ner insugsljudet från turbon bl.a..
    Köp ett Openair-Kit eller ett JR-filter om du vill ha mer luft, dock så gör det inte någon större skillnad effektmässigt då turbon genererar lika mycket luft, det som påverkas lite kanske är responsen, men då är det i huvudsak avgassystemet man skall lägga pengar på om man vill märka skillnad! Dock så får du ett sjujävla insugsljud med openair. Kör med det på min Saab. Låter som jag har en tratt och ett ladd på 2 bar!


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Hej

    Tack för svaret!

    Men säg att mitt org luftfilter skulle vara igensatt av smuts, då sköter ändå styrprogrammet det genom att begära mer luft utan jag märker nån skillnad på gången?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 794
    Medlem#
    10069

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Om du tar bort resonasboxen så får du lite bättre spool-up på turbon och skönare ljud

    smidigast är och lossa plasten i hjulhuset annars måste du kapa sönder boxen på plats och det är inte det lättaste

    komplettera det med ett insatsfilter och ett rör som är 15cm så räcker det till 400hk
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Tack Kwansa!

    Röret du pratar om sticker rakt ut från luftfilterburken, sågar man bort det gamla och limmar dit det röret?

    Kommer jag märka nån skillnad med bara steg1 eller är det bara insugsljudet som blir högre?

    Bättre spool-upp är det= högre vridmoment eller bättre gasrespons?

    Mvh

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej

    Tack för svaret!

    Men säg att mitt org luftfilter skulle vara igensatt av smuts, då sköter ändå styrprogrammet det genom att begära mer luft utan jag märker nån skillnad på gången?
    Låt oss simulera att den får dåligt med luft på grund av igensatt filter, då skulle lmm:en känna av det och i samband sänka bränslemängden för att få rätt blandning som sedan lambdan kontrollerar! Ett filter som är smutsigt kan ju inte släppa igenom mer luft bara för att man höjer laddtrycket. Filtret har ju fortfarande en viss kapacitet!

    Jag köpte enbart openairkit för att få mer turboljud. Känner ingen direkt skillnad, men om du har exempelvis steg 1 trim så bör du byta till ett filter med bättre flödeskapacitet såvida inte orginalfilter har kapacitet att släppa igenom tillräckligt med luft. Annars är det risk för att motorstyrningen reagerar och ställer om laddtryck samt bränslemängd!

    Men filter är inte allt! Ett pappfilter har i princip ca:1,3m2 sugyta medans ett openairfilter har kanske 0,5m2 dock betydligt otätare så renar det inte lika mycket! Skulle du göra ett koniskt filter av vanlig papp som vanligtvis är standard så skulle man strypa ut motorn då du har för liten vacumarea med viss flödeskapacitet!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    233

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Jag har Open-air idag men kommer byta tillbaka och bara åka med sportfilter i org burken för att minska risken för skit o smuts. Openair har ju tyvär inga vidare renings egenskaper.
    Saab 9-3 2,0t -07

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Mcgromit
    Jag har Open-air idag men kommer byta tillbaka och bara åka med sportfilter i org burken för att minska risken för skit o smuts. Openair har ju tyvär inga vidare renings egenskaper.
    Exakt! Dock så vet jag inte hur det passar med openair i orginalburkar, jag har min liggandes bakom stötfångaren på min 9-5a hur är det på 9-3?

    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Hej!

    Tack för den utförliga beskrivningen.

    Jag läste i någon annan tråd attbilar med lmm:n begär bara mer luftmassa om det saknas utan att sänka laddtryck(kanske t o m höjer ladd som hjälp) och bränslämängd, och att då luftfilterval hade mindre betydelse, stämmer de?

    Men har turbons och filtrets kapacitet utnyttjats nära max som det ofta har vid ett steg 1 så finns kanske inte de marginalerna som det finns orginal, att turbon pumpar 0,1 bar mer för att få fram luft eller att luftfiltret lite överdimensionerat, tänker jag rätt?

    Sen hade jag svårt att få av locket från burken, finns det några knep där?
    Mvh

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Hej!

    Vilken skillnad det blev efter jag rengjort luftfiltret

    Kommer direkt å laddar bättre!

    Det röret innan lmm:n har jag sett folk byter, vad hjälper de till?

    Mvh

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 794
    Medlem#
    10069

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Tack Kwansa!

    Röret du pratar om sticker rakt ut från luftfilterburken, sågar man bort det gamla och limmar dit det röret?

    Kommer jag märka nån skillnad med bara steg1 eller är det bara insugsljudet som blir högre?

    Bättre spool-upp är det= högre vridmoment eller bättre gasrespons?

    Mvh
    på 9-3 01-02 sticker det inte raktfram, det går nedåt.
    http://www1.garaget.org/gallery/arch...155_xa7t3g.jpg
    det högre hålen kommer röret från luftboxen, från vänstra hålet fortsätter det en slang upp i skärmen.
    http://www1.garaget.org/gallery/arch...168_00jrr5.jpg
    resonasboxen står likadant som den sitter på bilen
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Kan inte resonansburken strypa luften likt ett smutsigt luftfilter, det kan ju inte bli sämre av att ta bort den.

    Kan man inte kapa röret innan din blåa damask innan kröken och sätta dit nåt trattformat som sväljer mycket luft?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 794
    Medlem#
    10069

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Kan inte resonansburken strypa luften likt ett smutsigt luftfilter, det kan ju inte bli sämre av att ta bort den.

    Kan man inte kapa röret innan din blåa damask innan kröken och sätta dit nåt trattformat som sväljer mycket luft?
    kan nog funkar, men röret från luftboxen och resonasboxen är istoppade i varran så det går och ta isär välldigt lätt... sen sitter det där rätt skyddat så jag hade skippat tratten.

    jag har ett 30cm rör som går nedanför fronten...det det ska snart kapas av 8-10cm annars förblir min bil en damsugare :P
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Tack för hjälpen men jag kör nog som jag gjort

  15. #15

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Tog bort resonansburken, eller "komagen" som den även kallas, på min M02.

    Prestanda mässig hände ingen men ljudet blev en aning dovare vid gas vill jag minnas - om än marginellt.

    Tog bort innerskärmen - höger framhjul för att komma åt lättare.

    Burken ersattes av en böjbar aluminiumslang som man hade förr på förgasarbilar - gick sedan på röret som går ut i innerskärmen.
    Passade även på att plocka bort en skiljevägg som sitter monterad längs uppe i innerskärmen för att öka ljudupplevelsen inne i kupén.

    Sen rekommenderas att du kör med orginal pappersfilter som lär räcka ÄVEN till en steg 1 trimmad bil...

    Lycka till och återkom gärna med resultatet...
    / Skåne Jonta

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    På ng900/og 9-3 sliter man bort resonansburken och ersätter inloppsröret med ett 3" basreflexrör, naturligtvis kör man fortfarande med originalfiltret, då detta räcker för 300hk+


    H/David

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 794
    Medlem#
    10069

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    På ng900/og 9-3 sliter man bort resonansburken och ersätter inloppsröret med ett 3" basreflexrör, naturligtvis kör man fortfarande med originalfiltret, då detta räcker för 300hk+


    H/David
    t7 motorerna har lite grövre rör in i filterboxen än t5-bilarna, så har jag iaf uppfattat det sen har inte ng900/9-3 T5 någon resonasbox?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Hej igen!

    Nu fick ni upp mitt intresse igen.

    Om jag sliter bort allt ändå och ersätter med basreflexröret, kommer jag få bättre prestanda då?

    Det röret som går ut från luftfilterburken måste vara 3 tum orginal, kan jag bara kapa det 20cm framför burken och sätta en tratt, eller hur gör man?

    Om jag nu kapar det kan juh "komagen" sitta kvar.

    Har någon bilder på basreflexrör monterat skulle det vara kanon.

    Mvh

  19. #19
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Vilken skillnad det blev efter jag rengjort luftfiltret
    Vad är det för filter du rengjort??

    Är det ett originalfilter du "rengjort" så säger jag att det är bullshit! Dom fina partiklar som sätter igen ett filter är inte direkt lätta att få bort, ett luftfilter är ju så pass billigt att det byter man, inte rengör då det är lönlöst!

    Är det ett öppet filter är det en annan sak!

    Sen är det så att motorn får inte MER luft med ett rent eller öppet filter då motorn tar vad den behöver, om det inte är jävligt igensatt eller du har en motor som kräver mer än ett original klarar av så det är omöjligt för motorn att suga det den vill ha, utan den får luft lättare... men inte mer!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966

    Re: Luftfilter og 9-3 aero -02

    Nej T5 har ingen resonansbox.

    Röret till luftburken sågar du ur och trär in ett basreflexrör och tätat med silicon eller liknande.

    Har bilderna hemma, men om du söker lite här bör du finna bilder på mitt bygge.

    *edit* Hittade

    viewtopic.php?f=3&t=158002&hilit=basreflexr%C3%B6r

Liknande ämnen

  1. Luftfilter 9-5 aero -05
    Av Ztajner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 01:30
  2. Hur byta luftfilter 9-5 aero -01
    Av mysk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 13:18
  3. Luftfilter på 9-3 SS Aero -04
    Av Mattssi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 12:31
  4. Dubbla luftfilter 9-3 aero -01??
    Av -Ncs- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 13:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •