Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Topplocksrivning 9000 2.3T -96

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Topplocksrivning 9000 2.3T -96

    Hej!

    Ska byta topplockspackning på min 9000 då den börjat dricka vatten. Tänkte höra om ni kan rekommendera något annat som ska göras när man ändå har toppen av? Andra packningar? (Ventilkåpspackning of course) T. ex. ventiltätningar osv? Några tips när det gäller topplocksnerplockning?

    Vänliga hälsningar
    Jens Nilsson
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: Topplocksrivning 9000 2.3T -96

    Tappa vatten vid kylare eller lossa slangen till ex kärlet
    Övre motor fäste ska bort. Stoppa verktyg till drivremmen och befria den, lossa AC
    Lossa grenrör vid turbo, kabelstamm under plenum och dra ur spridar kontakter genom plenum/insug på andra sidan, tumgångsmotor om du har annars lossar du ”nästan” aldrig plenum,
    Generators övre insex skruv och vrid den bort mot torpedvägen. Häng upp plenum med ståltråd mot vindrutetorkare.
    Lossa alla slangar som går mot toppen, och slutligen nollar du motor och lossar kamkedjespännare.
    Nu lossar du toppen och kamdrev och om ni är två eller tre killar då lyfter ni upp toppen inkl grenrör samt hänger upp kedjan eller låser den.

    PS! kan vara allt ? nått har man glömt säkerligen men du ser bättre på plats än jag från minne.*smilie*

    Lycka till.
    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 913

    Re: Topplocksrivning 9000 2.3T -96

    köpa en sotningssats är nog dessutom det smartaste, då behöver man inte stå utan nån packning om man bara köper de viktigaste.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    983

    Re: Topplocksrivning 9000 2.3T -96

    Citat Ursprungligen postat av jensii
    Hej!

    Ska byta topplockspackning på min 9000 då den börjat dricka vatten. Tänkte höra om ni kan rekommendera något annat som ska göras när man ändå har toppen av? Andra packningar? (Ventilkåpspackning of course) T. ex. ventiltätningar osv? Några tips när det gäller topplocksnerplockning?

    Vänliga hälsningar
    Jens Nilsson

    Ett smart drag när du endå ska lyfta toppen är att byta ventiltätningar! Skadar inte alls, o dom kostar inte en förmögenhet heller! Sedan om du känner någon som slipar in ventiler? Kolla annars med någon mekverkstad som kan göra det svart! Jag har slipat in ventiler åt folk för ca en tusing! Det brukar göra en stor nytta på äldre bilar, framför allt bilar med turbo..

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 813
    Medlem#
    10069

    Re: Topplocksrivning 9000 2.3T -96

    Citat Ursprungligen postat av George
    Tappa vatten vid kylare eller lossa slangen till ex kärlet
    Övre motor fäste ska bort. Stoppa verktyg till drivremmen och befria den, lossa AC
    Lossa grenrör vid turbo, kabelstamm under plenum och dra ur spridar kontakter genom plenum/insug på andra sidan, tumgångsmotor om du har annars lossar du ”nästan” aldrig plenum,
    Generators övre insex skruv och vrid den bort mot torpedvägen. Häng upp plenum med ståltråd mot vindrutetorkare.
    Lossa alla slangar som går mot toppen, och slutligen nollar du motor och lossar kamkedjespännare.
    Nu lossar du toppen och kamdrev och om ni är två eller tre killar då lyfter ni upp toppen inkl grenrör samt hänger upp kedjan eller låser den.

    PS! kan vara allt ? nått har man glömt säkerligen men du ser bättre på plats än jag från minne.*smilie*

    Lycka till.
    Med vänlig hälsning
    George
    fästet som acpumpen sitter på måste bort, inte enbart ac-pumpen annars är det precis som jag gjorde
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •