Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Svårt att höra sång i musik

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    937

    Svårt att höra sång i musik

    Har svårt att höra sången i musiken i bilen.
    Har original as3 stereo och högtalare förutom dom i instrumentpanelen som är utbytta till rockfords p132c 3,5" koaxialer (http://www.rockfordfosgate.com/products ... ries_id=33). Sen en 12" baslåda är det i skuffen.
    Ljudet som det är nu är svårt att få till bra, antingen känns det som att basen tar överhand eller så blir ljudet alldeles för ljust och skrikigt.

    Vill ha bra ljud så man oxå hör bra vad dom sjunger.

    Nån som har nåt förslag på hur jag ska göra för att få sången tydligare?

  2. #2
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356

    Re: Svårt att höra sång i musik

    Jag skulle tro att, eftersom dom nya högtalarna är mer tungdrivna än orginal, så skulle du behöva lite förstärkning i mellanregistret. Går det inte att skruva upp den på org. stereon?
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  3. #3

    Re: Svårt att höra sång i musik

    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Jag skulle tro att, eftersom dom nya högtalarna är mer tungdrivna än orginal, så skulle du behöva lite förstärkning i mellanregistret. Går det inte att skruva upp den på org. stereon?
    Stämmer nog ganska bra det du säger. Om det är AS2 så vet jag att det inte går att ändra någon inställning, med AS3 vet jag inte?

  4. #4

    Re: Svårt att höra sång i musik

    slinker in och ställer en fråga till trådskaparan. stor skillnad på dina högtalare mot original? har också AS3-paketet. Vill byta ut instrumentbrädans prylar...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    937

    Re: Svårt att höra sång i musik

    Citat Ursprungligen postat av AndreasC
    slinker in och ställer en fråga till trådskaparan. stor skillnad på dina högtalare mot original? har också AS3-paketet. Vill byta ut instrumentbrädans prylar...
    Jo visst blev det skillnad helt klart, men jag blev iaf inte nöjd med hur sången fattas.

    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Jag skulle tro att, eftersom dom nya högtalarna är mer tungdrivna än orginal, så skulle du behöva lite förstärkning i mellanregistret. Går det inte att skruva upp den på org. stereon?
    Nej det går inte att skruva upp bara mellanregistret.
    Finns bara bas, diskant, fade och balans.

  6. #6

    Re: Svårt att höra sång i musik

    En lite fråga till. Hur länge har du spelat med dina högtalare? För är dem helt nya kan de uppfattas som lite svaga och rent av låta dåligt. Är dem inte inspelade så kan detta vara en orsak oxå. Vänta tills du spelat in dem lite mera (längre) och hör om de släpper lite i ljudet.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    937

    Re: Svårt att höra sång i musik

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    En lite fråga till. Hur länge har du spelat med dina högtalare? För är dem helt nya kan de uppfattas som lite svaga och rent av låta dåligt. Är dem inte inspelade så kan detta vara en orsak oxå. Vänta tills du spelat in dem lite mera (längre) och hör om de släpper lite i ljudet.
    Har ingen aning om hur länge det är iaf över ett år sen.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Svårt att höra sång i musik

    eftersom du har en baslåda, så skulle jag nog sattsat på att byta högtalarna i dörrarna till något annat.

    Så gjorde jag i min ng900, ut med as3 grejerna och in med ett par mellanregister och dela dem HP så du avlastar basen på dem och låter baslådan göra jobbet.

    När jag bytte bara dem i brädan så tyckte jag med de var svåra att få bra ihop med resten.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9

    Re: Svårt att höra sång i musik

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    En lite fråga till. Hur länge har du spelat med dina högtalare? För är dem helt nya kan de uppfattas som lite svaga och rent av låta dåligt. Är dem inte inspelade så kan detta vara en orsak oxå. Vänta tills du spelat in dem lite mera (längre) och hör om de släpper lite i ljudet.
    Har ingen aning om hur länge det är iaf över ett år sen.
    Hehe, då bör de vara inspelade om du har spelat med dem så länge. Men en sak till, har du kollat så du inte har fasvänt fel? alltså kopplat + och - olika på dem?

Liknande ämnen

  1. Världens skönaste säng...
    Av Blodpudding i forum Tidsfördriv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 03:21
  2. Ny säng!? Köpråd
    Av Magnus84 i forum Off Topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 20:11
  3. Sång framifrån och spricka i bakre kofångarn.
    Av byggarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 01:30
  4. Kan de här fel höra ihop?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 08:58
  5. höra turbon snurra?
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •