Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Frågor om Saab 9-5 Griffin

  1. #1

    Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Hej!

    Börjar med att be om ursäkt om detta varit uppe på tapeten förut. Jag hittar tyvärr inte den infon jag vill via sökning, utan bara precis det jag inte vill veta.

    Funderar på att köpa en Saab 9-5 Griffin och överlag verkar folk väldigt positiva till V6:orna, så länge underhållet är bra givetvis. Ni får gärna ge lite egna synpunkter på 9-5 Griffin årsmodell kring 99-00. Alltid kul att höra.

    * I övrigt vill jag veta om denna årgång Griffin förekom i två motoralternativ. Att det finns en 3,0 liters är givet, men det verkar som om det finns en 2,3 liters också, eller är jag fel ute? Skillnader i så fall? Läste att Opel står bakom Saabs motorer på 2,5 liter volym och uppåt. Är 2,3an Saab i grund och botten då (om den finns)? Är det någon effektskilland? Vill veta vilken jag ska satsa på, och i så fall varför.

    * Hur ofta ska man byta kamrem med tillbehör (och cirka pris)?

    * Finns 9-5 griffin bara i silver? Jag har förstått det så?

    Mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    727

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    finns i fler färger
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Tack för svaret!

    Jag tror jag läste på forumet att den bara förekom i silver, men då var det förmodligen fel. Trodde ett tag att dem få man hittade i andra färger bara var omlackade.

    Hoppas någon kan fylla på svar på det andra också!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Ett lite tips i jakten på info.
    Årsm -09 finns åter Griffin att köpa..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 038

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Då vill jag passa på att fråga finns Griffin med 4 cylindrig motor?
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 171

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Då vill jag passa på att fråga finns Griffin med 4 cylindrig motor?
    Bara som M-09 ännu

    De äldre Griffin var alla med V6

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Citat Ursprungligen postat av Much Too Young
    Tack för svaret!

    Jag tror jag läste på forumet att den bara förekom i silver, men då var det förmodligen fel. Trodde ett tag att dem få man hittade i andra färger bara var omlackade.

    Hoppas någon kan fylla på svar på det andra också!
    Griffin m99-00 fanns i alla färger.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    845

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Vi hade en 9-5 Griffin -99, var hos oss sen ny.

    Var en del problem med den. Motorpackningar byttes i någon återkallelse kampanj och en... eh... vad dom nu heter... tändkassett? brann upp.

    Inga problem med bilen utöver vad som brukar dyka upp på bilar.

    Den är ganska törstig, drack ungefär 20% mer än vad vår nuvarande 260 hästars 2.3 liters Aero med automat gör!

    Se upp lite vad gäller Griffin från 99, vissa av dessa bilar har inte "all" utrustning, exempelvis saknades det värme i baksätet på vår.

    Trevlig bil annars, en riktigt skön glidare som låter betydligt trevligare än fyrorna.

    Servicen var väl lite dyrare och jag tror att andrahandsvärdet är lågt i och med att Svensson helst vill ha Aero med fyran. Trimpotentialen är inte alls lika stor som på Aeron.

    Ledsen för detta hemskt röriga inlägget, men jag är hungrig nu!!!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    615

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    http://www.blocket.se/hela_sverige/bila ... 1&w=3&sp=1

    Är väl inte allt för många som kör den här inne.

    Törstig. Sämre motor än SAAB´s egna. Automat. Svårare att trimma
    Sedan verkar den dyrare i inköp med.
    Utrustnings väg är det ju inget att klaga på.

    Leta efter en fullutrustad Aero istället.

    MVH

  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    5129

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    9-5órna har väl inte kamrem utan dom har väl kedja?
    Till mitt garage: Garaget

  11. #11

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Tack för era svar.

    Loffe: 9-5 har kedja normalt, men griffin-modellens motor har rem.

    Bacon: Nä det stämmer nog att inte så många kör den här, därför är det nog också svårt att ge en bild på hur bra eller dålig motorn är. Det finns några stycken när man läser som ger samma bild som du. Sämre motor, men utan några egentliga argument för varför. Okej att den har rem, men bortsett från det så tycker jag folk överlag skriver att det är en mycket stabilare motor. Att den inte går att trimma ser jag inte som ett argument för att den skulle vara sämre - för det bryr jag mig inte om. Att den är törstigare är väl ett OK argument, men det är man ju med på. När jag på Saab-språk snackar bättre/sämre motor tänker jag mer på kvalitén på motorn, eller hållbarheten. Det är ju det som är intressant när det handlar om Saab. Alla motorer håller ju inte nämligen

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    615

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    9-5órna har väl inte kamrem utan dom har väl kedja?
    Saabs 4:or ha kjeda inte 6:an

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    615

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Citat Ursprungligen postat av Much Too Young
    Tack för era svar.

    Loffe: 9-5 har kedja normalt, men griffin-modellens motor har rem.

    Bacon: Nä det stämmer nog att inte så många kör den här, därför är det nog också svårt att ge en bild på hur bra eller dålig motorn är. Det finns några stycken när man läser som ger samma bild som du. Sämre motor, men utan några egentliga argument för varför. Okej att den har rem, men bortsett från det så tycker jag folk överlag skriver att det är en mycket stabilare motor. Att den inte går att trimma ser jag inte som ett argument för att den skulle vara sämre - för det bryr jag mig inte om. Att den är törstigare är väl ett OK argument, men det är man ju med på. När jag på Saab-språk snackar bättre/sämre motor tänker jag mer på kvalitén på motorn, eller hållbarheten. Det är ju det som är intressant när det handlar om Saab. Alla motorer håller ju inte nämligen
    Det ligger ju lite vad du säger. Kunskapen är lite mindre om just den motorn här på forumet. Klart att alla motorer kan krångla. Men 6:an är nog både dyrare att laga i reservdelar och säkerligen krångligare.
    Sen är det ju inte en SAAB motor i den. Typ Opel (tror jag)

    Varför snöat in på just en Griffin ?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    440

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Kanske är han trött på motorras? Det är få motorer som uppvisar så mycket problem som Saabs T7 motorer. Att sexan är en Opelmotor är snarast att se som en fördel och fyrcylindriga motorer hör inte hemma i bilar som aspirerar på någon slags exklusivitetsambitioner.

    *duckar för responsen från trimsugna Saabfantaser*
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  15. #15

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Andreas & Bacon:

    Precis, det är faktiskt så att jag har en 9-5 4 cyl 2,0 idag. Motorn har börjat läcka olja från toppackningen så den är i princip körd. Jag bedömer det inte värt att fixa motorn bara för att om några tusen mil till drabbas av samma sak eller nån oil-sludge eller nåt. Motorn är välservad och sådär, men har gått 24500 mil. Vad gäller 99 års modell som jag har så är det knappast lönt att ge sig på att fixa den tyvärr. Växellådan för oväsen också så man vet inte när det är dags för den dyra reparationen heller.

    Därför har jag snöat in på Griffin. Har alltid tyckt den är tuff, men nu får man ju en extra anledning att inte välja en Saab-motor igen (inte från dessa cirka millenium-årgångarna i alla fall). Jag är dock fullt medveten om att bilen säkert är lite dyrare och krångligare i reparationer.

    Vet någon av er om det någonsin fanns en 2,3 V6 Griffin-motor eller alla var 3,0 till 9-5. Många bilfirmor har jag sett listar vissa 9-5 som 2,3 V6 Griffin, men jag trodde bara det fanns en 3,0. Jag vet att 9000 fanns 2,3, men inte att 9-5 skulle finnas. Nån som kan ge klarhet?

  16. #16
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Citat Ursprungligen postat av Much Too Young
    Vet någon av er om det någonsin fanns en 2,3 V6 Griffin-motor eller alla var 3,0 till 9-5. Många bilfirmor har jag sett listar vissa 9-5 som 2,3 V6 Griffin, men jag trodde bara det fanns en 3,0. Jag vet att 9000 fanns 2,3, men inte att 9-5 skulle finnas. Nån som kan ge klarhet?
    Nej det har inte funnits någon 2,3 v6 i 9-5, inte heller någon 9000 med 2,3 v6.
    Fanns en 2,5 v6 i ng900 dock.

    V6 är det bästa

  17. #17

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Okej jag tror absolut du har rätt Bilfirmorna måste fått fel för sig, av nån anledning.

    Det som spädde på ens tveksamhet av om det fanns eller inte, är att vägverket listar vissa Griffin som "9-5 Griffin V6 3,0" medan andra (tex den som enligt bilfirman var 2,3) listas endast "9-5 Griffin". Men jag antar att vägverket inte är helt enhetliga med hur dem benämner modeller i fordonsregistret.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 287

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Då jag haft en griffin -99 måste jag säga att det är en av de bilarna jag trivts absolut bäst med. Utrustningsmässigt är de som sagt fullmatade (min hade alla optioner tillgänliga under MY99 inkl värme i baksäte, vilket innebär med dagens mått mätt att den endast saknade avbländbar backspegel som kom först MY2000).

    Bilen var i familjen sen ny, och gick relativt problemfritt. Var med om 2 punkteringar (kan man ju inte skylla på saab direkt), byte av motorstyrenhet (första bilen som den pajade på, blev sedermera en recall av detta som jag förstod det) med resultat att bilen dog i en korsning och inte gick att starta, samt att tempgivaren gick sönder --> motorn gick lite vääääl varm tyvär (inget fel som kan härledas till just V6an).

    Soppaförbrukningen är lite högre än motsvarande 2,3t Aero, men å andra sidan får man njuta av 6ans ljud, och skönt bottenvrid. Ha i åtanke att man ska gämföra denna med en Aero från -00-01 som har samma tomatlåda, dvs 4 växlar, och den är inte heller den snålaste direkt (eller mest driftsäkra för den delen heller). Har man inga monstertankar om att trimma, utan kan nöja sig i härraden 200-250hk så faller min röst definitivt på V6an framför Aero:n... Dock skulle jag personligen välja en Aero idag då mina effektönskemål ligger på närmare det dubbla mot V6ans originaleffekt :S
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  19. #19
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    710

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Har en.

    B308E heter GM's 3-liters V6'a som SAAB satte på en assymetrisk lättrycksturbo i och modifierade kylvattenflöde och diverse annat. I USA sitter motorn bla. i Chevrolet Catera från tidigt 2000-tal.

    SAAB hade et h-e när man skulle introducera den: Frässpån från tillverkningen hamnade i kylvattenkanalerna. Antingen rasade motorn strax utanför fabriken eller så var det en motor utan flisor och då höll den...

    Motorn har *inga* problem med oil-sludge men det finns några andra saker att se upp med:

    * Kamremmen skall bytas tillsammans med hjul och spännarmekanism! Det har hänt att hjulen spricker. Det finns en orginalsats från SAAB och en från Opel. Hjulen skall ingå i bägge.

    * Det finns en kylvatten-oljekylare som är nedsäkt i "skrevet" mellan cylinderbankarna. Tidiga motorer har en av "icke"-rostfritt stål. När den går sönder blir det gegga i expansionskärlet och/eller i motoroljan. DYRT!!! Någon gång (vet inte när) blev den av rostfritt utförande och problemen försvann.

    * Termostaten sitter attans dumt till. Man måste lyfta insuget för att komma åt. Inte svårt sommartid utomhus. Plågsamt vintertid utomhus.

    * SAAB's fyror sliter kamkedja när dom sitter ihop med en automatlåda pga avsaknad av svänghjul (accellerationer och retardationer under motorvarvet). Detta slitage har inte V6'an, men å andra sidan skall kamremmen bytas med vissa intervall.

    Även denna motor använder DI-kasetter och dom är lika otursdrabbade som de för de 4-cylindriga modellerna.

    Bränsleförbrukning på landsväg ligger kanske en halv till en deciliter högre/mil än för en 4-cylindrig Aero, men i stadstrafik vill den ha mer. Motorljudet är morrande trevligt. Bottendraget i (S)-läge klart bra.

    Och så ett avslutande tips: OM katalysatorn behöver bytas någon gång: Köp INTE! en pirat där eftermarknadsgrejorna har en rak "T"-koppling vid knutpunkten mellan motorhalvorna. SAAB's orginal har ett "Y" vilket gör att lambdasonderna inte får kocko med jämna mellanrum...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  20. #20
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 500
    Medlem#
    8163

    Re: Frågor om Saab 9-5 Griffin

    Citat Ursprungligen postat av Much Too Young
    Det som spädde på ens tveksamhet av om det fanns eller inte, är att vägverket listar vissa Griffin som "9-5 Griffin V6 3,0" medan andra (tex den som enligt bilfirman var 2,3) listas endast "9-5 Griffin". Men jag antar att vägverket inte är helt enhetliga med hur dem benämner modeller i fordonsregistret.
    Kan bero på om vissa är importerade, det verkar som om vv inte ger importerade exakt samma namn som svensksålda... Dock står alltid motorvolymen på sidan.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Köp av Saab 9-5 Griffin 99-01
    Av little_e i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 12:52
  2. Saab 9000 Griffin -94
    Av Boostaholic i forum International SAAB related talk
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 21:59
  3. SAAB Griffin
    Av suburban i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •