Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Oberäkneligt larmbekymmer 900 -98

  1. #1

    Oberäkneligt larmbekymmer 900 -98

    Har länge funnit lösningar på små problem jag haft genom att kika här i forumet. Det är först nu jag inte kan finna att problemet avhandlats tidigare och har därför registrerat mig och startat ett tråd med förhoppningen att få ett tips eller två.

    Jag har en Saab 900 se 2,0T -98.

    Problemet är:

    När jag låser bilen med larmdosan indikerar indikatorn, centralt i vindrutan, att något är fel på larmet genom att blinka i intervaller istället för att ge ifrån sig ett fast sken. Felets art är oklart. Larmet "fungerar" och larmar när man öppnar bilen med nyckel utan larmdosa.

    Mitt problem är dock att larmet under helt oregelbundna omständigheter felaktigt går igång om jag valt att låsa bilen med larmdosan. Bilen börjar alltså blinka och tuta utan anledning. Men inte varje gång, i vissa fall kort efter låsning, i vissa fall många timmar eller dagar efter låsning.

    Jag har ingen lust att gå upp natt efter natt för att återställa den larmande bilen.

    Väljer jag att låsa bilen med nyckeln, vrider ett kvarts varv, så aktiveras inte larmet och ni kan tycka att mitt problem är väck. Men om jag låser bilen från förardörren fungerar inte alltid centrallåset. Ibland går alla dörrar i lås, ibland bara just förardörren.

    Jag undrar alltså primärt om det finns en lösning som gör att mitt larm börjar fungera felfritt igen, som det ju faktiskt gjort under många år.

    Sekundärt undrar jag om larmet går att inaktivera så att jag kan låsa bilen med larmdosan utan att bilen anledningslöst börjar larma oregelbundet. Biundran till det senare alternativet är om startspärren isåfall påverkas.

    Har för tillfället inte riktigt tid och eventuellt inte råd att blanda in verkstad.

    MVH

  2. #2

    Re: Oberäkneligt larmbekymmer 900 -98

    Dårlig/slutt back-up batteri i alarm-boksen under førersetet?

  3. #3

    Re: Oberäkneligt larmbekymmer 900 -98

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Dårlig/slutt back-up batteri i alarm-boksen under førersetet?
    Vanligt problem? Utveckla gärna! Hur åtgärdas detta och till vilken kostnad?

  4. #4

    Re: Oberäkneligt larmbekymmer 900 -98

    Verkstedet kan sjekke om det er feil på en sensor. Jeg husker ikke om du har glass-knuse-sensorer og sånn.

    Under førersetet, under teppet, sitter alarm kontroll modulen. Du kan jo sjekke om det er tørt og fint der, og at kontaktene er rene og ikke irret. Kan også gi kontaktene en dusj 5-56 eller wd40 når du først er der.

    Om alarm kontroll modulen er trasig, så må du ha en ny + (nye) fjerniser kodet sammen. Det finner du på nettet til en (nesten) overkommelig pris fix ferdig kodet sammen, så er det bare å bytte den ut. Sitter i 2 nylonmutre om jeg husker rett.

    NB: Verkstedet vil si at det ikke er mulig, det betyr bare at de ikke kan. De skal ha ørten store for å fixe det. Men de bør kunne finne ut om den er ok eller ikke! Så handler du på nettet og bytter den selv.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •