Avslutade "wd40 metoden" idag och gjorde samtidigt ett oljebyte samt en motortvätt. Motortvätten var en försiktig variant med vanlig trädgårdsslang och lite avfettning. Efter att jag låtit motorn torka en stund startade jag upp den och drog ur den ordentligt. Rök duktigt i början och lämnade efter sig ett rejält sotspår. For ut på en liten testrunda efter det. Reagerade på att turbomätaren åkte jojo fram och tillbaka i den första korsningen på tomgång och att bilen ville bluddra litegrann. Körde vidare och symptomen försvann snabbt. Sedan betedde sig bilen som den gick som steroider, helt enormt tryck när man stampade på 3:an och kopplingen slirade dessutom då varvräknaren drog iväg för att sedan falla tillbaka som när man gör kickdown på en automatare, min är manuell. Körde ungefär 3 mil och bilen kändes som vanligt, förrutom att effekten var betydligt bättre än tidigare. Antagligen har jag haft dålig komp på nån cylinder. Kopplingssliret försvann också efter några fullgasrepor. Återvände sedan nöjd hem och parkerade bilen. Städade upp i garaget och gick för att käka.
Nu till det märkliga. När jag sedan ska åka iväg igen ca 1½ timma senare och vrider på nyckeln så bluddrar biljäveln och dör sedan helt. Försöker starta upp den igen men det händer ingenting mer än att startmotorn maler runt. Inget check engine eller andra felmeddelanden. Kopplar bort batteriet, tar loss tändkassetten och stiften, kollar så allt är OK. Inte en tillstymmelse till vatten någonstans heller. Känns spontant som om bilen inte får soppa. Tycker mig inte höra det lilla vinande ljudet från soppapumpen när man slår på tändningen. Kollar säkringen till soppapumpen, den är hel.
Har haft problem en tid med att bilen ibland dippar på tomgång helt sporradiskt när den är varm. Kan det möjligtvis vara vevaxelgivaren?
Vet inte om detta är en ren tillfällighet eller om jag haft sönder någonting när jag motortvättade?