Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    183

    Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Tjenare.
    har en Saab 9000 Cse 2.0t A50 -97.

    Den har 150 hk orginal och har funderat på att uppdatera lite till:
    SAAB 9000 2.0T 150hk orginal
    ny mjukvara 220 hk / 330 Nm
    ** 1600 kr **


    Låter det vettigt? Priset känns då iaf väldigt bra.
    Såg annons på blocket: http://www.blocket.se/vasterbotten/T...htm?ca=1_7&w=3.
    Någon som har erfarenhet av detta?
    Bilen är för övrigt motormässig orginal, så skulle det då funka at bara smälla på detta? Hur är det med kopplingsbyte? har sprillans nytt i allt som heter koppling på bilen, då det rasade vid 23000 mil.

    Tacksam för råd, tips, alla svar och dela med er av era erfarenheter som tex. priser och olika företag, samt hur det har funkat med dom.

    // D

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Partille / Göteborg
    Inlägg
    9

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Tjena.

    Jag skulle köra trim hos BSR. Kolla på http://sv.bsr.se/

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    183

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Citat Ursprungligen postat av danne93
    Tjena.

    Jag skulle köra trim hos BSR. Kolla på http://sv.bsr.se/
    för 6175 kr?!?!?!?! På speedparts får man ju hemsk fina grejjer för de pengarna som bara gav chip och magneventiler hos BSR.
    Dock kanske det är emblemet som följer med som kostar skjortan ^^

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Citat Ursprungligen postat av cepehjulet
    Citat Ursprungligen postat av danne93
    Tjena.

    Jag skulle köra trim hos BSR. Kolla på http://sv.bsr.se/
    för 6175 kr?!?!?!?! På speedparts får man ju hemsk fina grejjer för de pengarna som bara gav chip och magneventiler hos BSR.
    Dock kanske det är emblemet som följer med som kostar skjortan ^^
    Det du betalar för är till viss del varumärket, inte tu tal om det men även för antalet utvecklingstimmar.

    Med risk för att starta något trimfirmekrig kan man konstatera att vid tidigare tillfällen har det ibland visat sig att de som hux flux presenterar produkter till priser långt under samtliga konkurrenter antingen sparat in på denna produktutveckling helt eller helt sonika dragit nytta av andras utvecklingsarbete genom att ha kopierat någon annans mjukvara rakt av.

    OBS! Jag VET att firman du nu jämförde med har en extremt lång erferenhet av trimmade Saab:ar, troligen längre än de flesta andra nu existerande och har naturligtvis inget belägg för att vara misstänksam annat än att samtliga ny aktörer i ljuset av vad jag skrev ovan bör tas med en nypa salt.

    Du har någon annan norrbottning på forumet som trimmat hos dem relativt nyligen och kanska kan få input om kundvård etc hos honom. Kommer för stunden inte på vem det är bara.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    183

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Okej.

    Låter ju ändå bra som du säger att dom har funnits med ganska länge.
    Men visst, det kan nog alla här erkänna att det är "nästan för bra för att vara sant" att det är så billigt, om man jämför med andra trimfirmor.

    Skulle vara intressant att få veta han som har trimmat hos dom, eller om det är nån mer, som om NÅN här på forumet har trimmat / köpt grejjor hos detta företag, hör hemskt gärna av er till mig, eller skriv i detta inlägg.

    Mer frågor: Om man nu skulle köpa den mjukvaru uppdatering, behöver man inte byta någonting då? Så som magnetventiler?
    Är inte alls kunnig i detta så det är ju bra om nån kunde säga snabbt hur det ligger till. Och om man inte gör det, vad kan ta skada på motorn, osv osv ..

    Mvh. Daniel

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Citat Ursprungligen postat av cepehjulet
    Okej.

    Låter ju ändå bra som du säger att dom har funnits med ganska länge.
    Men visst, det kan nog alla här erkänna att det är "nästan för bra för att vara sant" att det är så billigt, om man jämför med andra trimfirmor.

    Skulle vara intressant att få veta han som har trimmat hos dom, eller om det är nån mer, som om NÅN här på forumet har trimmat / köpt grejjor hos detta företag, hör hemskt gärna av er till mig, eller skriv i detta inlägg.

    Mer frågor: Om man nu skulle köpa den mjukvaru uppdatering, behöver man inte byta någonting då? Så som magnetventiler?
    Är inte alls kunnig i detta så det är ju bra om nån kunde säga snabbt hur det ligger till. Och om man inte gör det, vad kan ta skada på motorn, osv osv ..

    Mvh. Daniel

    Tycker det är för dyrt för att vara sant på firmorna som borda ha tjänat igen eventuella utvecklingskostnader på de "fasta stegen" till 9000... Individuellt program är ju något helt annat som jag förstår kostar en slant.

    Sen kan jag förstå om man är villig att betala mer om man har en nyare bil för motorgarantier etc.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    183

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Det går utmärkt att skicka boxen till oss för chipning.
    För alla chip gäller öppet köp i 30 dagar.

    Möjlighet till effektmätning före och efter chiptrimning på rullandelandsväg och motorgarantiförsäkring som ersätter nybilsgarantin finns.

    Om du senare vill återställa bilen till original så är detta helt Gratis!

    För chiptrim till övriga modeller och märken ring.
    Vi har för många fler modeller än vad som nämns här och vi kan justera efter egna önskemål om "steg" eller för custom byggda motorer.
    Tex.
    Biopower, Trionic 5, Saab 900 9000 9-5 9-3 med Trionic T7 och 9-3 93ss med Trionic T8 m.m

    Mobilnummer: 0703572018
    Verkstad: 090-62018

    Hemsida: www.bilotrim.se

    Bil & Trim AB ligger i Tavelsjö ca 2-mil utanför Umeå där vi har vår mycket välrustade verkstad.


    Borde det inte vara ganska många här på forumet som har testat denna firma, eftersom dom utför chiptrimning till nästan alla Saab modeller?
    Så som det står i annonsen låter det ju ganska bra, men skulle som ändå vilja ha bekräftat av nån att det funkar som det ska efter montering

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    807
    Medlem#
    11844

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    jag skulle ha anlitat dom direkt om det inte va för att jag kom över en beg box till bra pris.

    Jag har varit i din sitts också med samma tankar om att kunna trimma bilen fast inte lägga ut en massa extra tusenlappar. Kommit fram till att Bil och trim är den bästa metoden då och att man köper magnetventil och slangar på sidan om via skrot eller annonser.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Hej !

    Eftersom det nu för tiden finns diverse redskap att kolla hur det ser ut i burkarna så är det väl ingen direkt hemlighet "vilken enorm utveckling" man måste ha lagt ned på att få fram ett "steg 1 trim" till en 9000 2.0 LPT.
    I ärlighetens namn så verkar ju till o med 1600 spänn som ocker!

    Att sedan försöka tyda ut (ut i från priser) vad som är "bra trim" o vad som är "skit" är inte lätt eftersom det finns ingen tydlig o pålitlig koppling däremellan.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Eftersom det nu för tiden finns diverse redskap att kolla hur det ser ut i burkarna så är det väl ingen direkt hemlighet "vilken enorm utveckling" man måste ha lagt ned på att få fram ett "steg 1 trim" till en 9000 2.0 LPT.
    I ärlighetens namn så verkar ju till o med 1600 spänn som ocker!
    Utan att ta någon firma i försvar så tycker jag inte det är ett ockerpris för att uppdatera/byta mjukvara i en styrbox.
    Även om redskapen finns tillgängliga för kreti & pleti så krävs det både utrustning och kunskap för att utföra jobbet. (jämför med jobbet att byta avgassystem, redskapen finns men det är inte alla som varken vill eller kan gör jobbet själv).
    Att jobbet att "utveckla" programvaran är tämligen snabbt gjort är en annan sak i sammanhanget.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Hej !

    Urban, jo du har ju en viss poäng i det du skriver.
    Men, kring 6000:- är väl i vart fall inte sockersött?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Jag refererade till 1600:- som är nära vad jag tycker är acceptabelt.

    Några 6000kr känns inte helt motiverat att betala.
    Nu blev jag sugen att kolla vad som egentligen är ändrat i ett BSR steg 1
    Ska vi gissa att det är laddtryck, tändning och laddspärr ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    183

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Mailad med bilotrim, och dom säger ju att APC inte ingår, och det köper man ju på sidan om.

    Att köpa det av dom kostar mer än själva chippet, närmare 3500 kr, tror jag.
    Men nån skrev här ovanför att man kan köpa chipptrimningen av detta företag, och sen köpa magnetventilerna på sidan om, av tex en skrot eller begnagnat?

    Så som jag har förstått så skickar man in sin box till företaget, för att dom ska sätta ny programvara, men magnet ventlierna då?
    Är det mycket jobb met att montera dom, för som jag har förstått enligt dom har jag inga sådana?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    146

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Citat Ursprungligen postat av cepehjulet
    Mailad med bilotrim, och dom säger ju att APC inte ingår, och det köper man ju på sidan om.

    Att köpa det av dom kostar mer än själva chippet, närmare 3500 kr, tror jag.
    Men nån skrev här ovanför att man kan köpa chipptrimningen av detta företag, och sen köpa magnetventilerna på sidan om, av tex en skrot eller begnagnat?

    Så som jag har förstått så skickar man in sin box till företaget, för att dom ska sätta ny programvara, men magnet ventlierna då?
    Är det mycket jobb met att montera dom, för som jag har förstått enligt dom har jag inga sådana?
    Nej magnetventilen sitter ju ej standard på lättryckare som du har så en nsådan behövs med slangar. Säljs ju t. ex här under pryltorget säljes.

    viewtopic.php?f=19&t=258829

    Det bästa för den som inte kan själv är väl kanske att hitta någon hemmavid som har en till salu som även kna hjälpa till med montering.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    230

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Jag har kört med deras steg1 i min 9000 2,0t -98 i ca 5000mil (drygt ett år) och är nöjd med programvaran.

    Tyvärr tog det ett bra tag innan jag fick bilen att gå bra efter "chipningen" pga att många olika delar var slitna och behövde bytas. Bilen hade vid tillfället gått ca 25500 mil och i princip inget var bytt på den så jag åkte på att byta turbo, AV, tändkasett, bränslepump, bränslefilter, länkarmsbussningar mm innan den gick riktigt bra.

    Kopplingen är aldrig bytt på min bil och den har rullat över 30000 mil men den har aldrig visat tendenser till att slira.

    Värt att tänka på är att denna programvara inte fungerar med den billigare varianten av MV som tillverkas av scantech utan kräver en originalventil. Jag provade 2st nya scantech innan jag kom på det.

    Kundbemötandet var trevligt och hjälpsamt men dom verkade ha för mycket att göra så man fick ringa och tjata en hel del vilket jag inte uppskattade...

    Jag kan varken rekommendera dig eller avråda dig från att handla från dom, ring och skapa dig en egen uppfattning vetja.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    262

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Citat Ursprungligen postat av cepehjulet
    men magnet ventlierna då?
    Är det mycket jobb met att montera dom, för som jag har förstått enligt dom har jag inga sådana?
    Det är inte mkt jobb med att sätta in en magnetventil, Synd jag inte har någon över(då jag bor i Kalix) jag bytte i veckan för min gamla strulade så nu har jag fullt laddtryck igen utan svajningar. Men som det sägs du får en för ca 500:- beg men köp en orginal saab inte kopior även om de är billigare.
    Lycka till med bilen iaf.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    183

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Okej.

    Då har du säkert sett min Saab :P

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 380
    Medlem#
    6935

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Bilotrim säger sig även kunna bygga om T5 till att använda sig av T7's magnetventil, som är betydligt billigare och dessutom driftsäkrare.
    Hur dom gör och hur bra det funkar vet jag inte, ville bara påpeka att alternativet finns.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    198

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Det är inga problem att ställa om till T7-MV i T5-programvaran. Det fungerar lika bra som T5-MV. www.ecuproject.com is your friend

    //Jens
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057

    Re: Råd och tips om ny mjukvara till 9000 2.0T -97?

    Citat Ursprungligen postat av jensii
    Det är inga problem att ställa om till T7-MV i T5-programvaran. Det fungerar lika bra som T5-MV. http://www.ecuproject.com is your friend

    //Jens

    nja liiite småpil är det jhu
    programmeringen inte så stor del men sen erre ju lite mod på kretskortet som ska göras, men det går ju att hitta hur man ska göra...


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

Liknande ämnen

  1. mjukvara till saab 9000 t93
    Av janneb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 16:04
  2. mjukvara till ca 350hk ? saab 900ng
    Av m3l1n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 10:29
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 09:44
  4. Ny mjukvara till automatlådan 9-5 -00?
    Av bub i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •