Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dåligt ljus (halvljus) ena lyktan 9000 CD 2.3T -93

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    740

    Dåligt ljus (halvljus) ena lyktan 9000 CD 2.3T -93

    Hejsan, har en bil som i titeln och har stört mig ett tag på att högra framlyset har klart sämre sken än i det vänstra.
    Inget de har sagt till om på besiktningen men det är klart irriterande.
    Tidigare ägare hade lämnat in bilen på verkstad och fått hela lyktan utbytt då det hade varit otillräckligt sken i den, så lyktan är ny och fin och reflektorn ser bättre ut än i den andra lyktan.
    Hade förra sommaren problem med att den ibland inte gick igång när man startade (hände kanske en av 20 uppstarter och bara när den var kall) men tändes efter bara några meters körning.
    Har fiblat runt lite med kontakten in till ljuset och det verkar inte vara något glapp till lyktan.
    Vad kan detta bero på? Dålig jordning? vart är isåfall jordningspunkterna i en 9000?
    Är långmotorn i bilen också om det har betydelse, även gamla fronten med stora lyserna.

    Tacksam för hjälp.
    Mvh: emil
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 756
    Medlem#
    9176

    Re: Dåligt ljus (halvljus) ena lyktan 9000 CD 2.3T -93

    Du har alldeles säkert stort spänningsfall till högra strålkastaren. Dels för att bilen är gammal och det blivit oxid i kontakter mm men kanske också för att högra strålkastaren har längre elkablar än den vänstra (i alla fall så på min og9-3).

    Det är bara att förse dig med elkopplingsschemat och en voltmeter och börja felsöka vart spänningsfallen finns.

    Jag brukar hitta spänningsfall på åtminstone tre olika ställen:
    - oxid mellan två kontakter (troligen flatstift). Kan bli bättre om man drar isär kontakterna och skjuter ihop dom igen några gånger. Eller om det är ett relä. Dra ur reläet och sätta tillbaks det några gånger
    - oxid mellan elkabeln och kontakten. Löses genom att löda elkabeln mot kontakten. Litet fuskigt men det brukar bli mycket bättre även om lödtennet inte "fäster" ordentligt där oxiden finns. Alternativt byts kontakten ut och en ny frisk anslutning mot elkabeln görs
    - för klena elkablar. För att spara pengar är det inte ovanligt att biltillverkaren väljer "för klena" elkablar dvs bygger redan från början in ett "acceptabelt" spänningsfall. Detta spänningsfall kan uppgå till runt en halv volt eller mer vilket jag tycker är oacceptabelt mycket. Speciellt med tanke på att spänningsfallet ökar ju äldre bilen blir.

    Per L

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    740

    Re: Dåligt ljus (halvljus) ena lyktan 9000 CD 2.3T -93

    man tackar för infon, då får man gå ut och börja leta spänningsfall lite här och där och se om man kan hitta orsaken.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 756
    Medlem#
    9176

    Re: Dåligt ljus (halvljus) ena lyktan 9000 CD 2.3T -93

    För att kunna dra rätt slutsatser om vad som behöver göras behöver du gå systematiskt till väga.
    Först och främst behöver du ha halvljuset tänt. Gärna en liten stund innan du börjar mäta så att batterispänningen stabiliseras.
    Börja sedan med att mäta spänningen över batteriets poler.
    Mät sedan spänningen över glödlampans anslutningsstift.

    Skillnaden blir det totala spänningsfallet. Det är säkert minst en volt eller två. Mitt mål på det totala spänningsfallet till en strålkastarglödlampa är 0,2 eller max 0,3 volt. Ofta behöver jag för att nå detta mål dra nya grövre kablar fram till glödlampan. Vill du inte det så bör du i alla fall hålla dig under 0,5 volts totalt spänningsfall.

    Därefter mäter du spänningsfallet mellan glödlampans jordstift och en bra jordpunkt på karossen. Det säger sig självt att skall du hålla det totala spänningsfallet nere under 0,2-0,5 volt måste spänningsfallet på de enskilda delar du mäter på ligga under (troligen långt under) 0,1 volt eftersom alla delars spänningsfall summeras för att få det totala spänningsfallet.

    Sedan är det bara att fortsätta att mäta på de kablar och komponenter som hör till högra strålkastaren.

    För att klara av att hitta alla kablar måste du ha ett kopplingsschema där kabelareor och kabelmärkningar står förutom inblandade komponenter som reläer, strömbrytare, säkringar etc.
    Har du inte kopplingsschemor till din bil kan du låna Haynes verkstadshandbok för SAAB 9000 tex på biblioteket (finns också på nätet).

    Per L

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    740

    Re: Dåligt ljus (halvljus) ena lyktan 9000 CD 2.3T -93

    Fan vilken utförlig och bra förklaring, nu tror jag nog att jag ska kunna få bukt på detta efter lite mätande (får vänta till senare i helgen dock, nu är det ju midsommar ).
    Kommer nog inte att dra några grövre kablar, men kolla lödningar, skarvar, kopplingar ock liknande kan man göra för att få det bättre.
    Har inget kopplingsschema liggande, men får kila ner på biblioteket och kika, vart kan man annars hitta det på nätet?

    Grymt tack för det bra hjälpen.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 756
    Medlem#
    9176

    Re: Dåligt ljus (halvljus) ena lyktan 9000 CD 2.3T -93

    Forumreglerna tillåter väl egentligen inte att jag skriver hur du får tag på Haynes verkstadshandbok på nätet.
    Men om jag inte visste så skulle jag börja med att goggla på haynes+SAAB+9000 och se vad som dyker upp.

    Per L

Liknande ämnen

  1. Dåligt halvljus NG9-3 Halogen
    Av adameri i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2015-11-17, 11:03
  2. Färddator 9000, dåligt ljus
    Av Jonas_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •