Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Svajjande laddtryck

  1. #1
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    61

    Svajjande laddtryck

    Hej .,, bilen är en saab 9-5 2,3 av 98 årsmodell

    Problemet är att ibland (Ganska ofta) när jag ger fullgas så kommer laddtrycket upp till en 0.6 men strax efter den kommit upp så dalar det ner igen (Specielt på låga varv) brukar hamna på en 0.3 0.4 däromkring och sen sakta men säkert stig itackt med motorns uppvarvning ..

    Har testat bytt mojängen som har de 3 slangarna i sig som sitter på insugnings röret mellan turbo och lmm utan någe resultat , Dock var det en beg så den kanse inte är så bra den hlr (tagen från en bil på skrot som kanse stått länge)..

    Men någon som känner igen felet ???
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    801
    Medlem#
    11844

    Re: Svajjande laddtryck

    Hallå! ursäkta att jag lånar tråden litegrann men jag har samma problem.

    ibland vid acceleration så svajjar laddtrycket ca 0,3bar, som t.ex i detta filmklipp jag tog med mobilen idag.

    http://www.youtube.com/watch?v=iohL919y ... annel_page

    Bilen i fråga är en Saab 9000CSE 2.0t -98 med manuell låda, öppet filter, 2,5" sportsystem halvsats, och steg 2 trimmad box från SQR/Trollspeed. (B204E T5)

    Vad tror ni kan vara felet?? tändstiften hade väl gått ca 1000mil innan jag monterade trimboxen och nu har jag väl kört ca 100mil med trimboxen inkopplad.

    Kan det spöka nåt med magnetventilen?? Är på jakt efter en ny sådan då den jag har bara är lånad från en polares bil.

    Kan det vara nå tjall med bränslet?? vad använder man för anslutningar för att mäta bränsletryck på denna??

    Som sagt många tankar snurrar i huvudet, så hjälp mig!!
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  3. #3

    Re: Svajjande laddtryck

    Har ni bytt bränslefiltret på länge?
    Om det blivit igensatt kommer inte rätt mängd bränsle fram, bränsleflödet kan även bli ojämnt, alltså svajande laddtryck.

    Inte säkert att det är just detta som är felet i era fall, men det skadar väl aldrig med lite förslag?


    Mvh Jacke
    Medlemsnr: 7116
    SAAB = Se Allas Avundsjuka Blickar
    Garaget.org/JSkoglund

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    801
    Medlem#
    11844

    Re: Svajjande laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av JSkoglund
    Har ni bytt bränslefiltret på länge?
    Om det blivit igensatt kommer inte rätt mängd bränsle fram, bränsleflödet kan även bli ojämnt, alltså svajande laddtryck.

    Inte säkert att det är just detta som är felet i era fall, men det skadar väl aldrig med lite förslag?


    Mvh Jacke
    Inte så dum ide, tror jag har ett filter liggandes som jag köpte för länge sen. Jag provade att blanda etanol i bilen för ca 1år sedan och efter det gick bilen aldrig som den gjorde innan så det va det dummaste jag har gjort, men det kan ju hända att det kom en massa skit i filtret då.

    Måste prova det till veckan, tror det blir nya stift också.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  5. #5

    Re: Svajjande laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Citat Ursprungligen postat av JSkoglund
    Har ni bytt bränslefiltret på länge?
    Om det blivit igensatt kommer inte rätt mängd bränsle fram, bränsleflödet kan även bli ojämnt, alltså svajande laddtryck.

    Inte säkert att det är just detta som är felet i era fall, men det skadar väl aldrig med lite förslag?


    Mvh Jacke
    Inte så dum ide, tror jag har ett filter liggandes som jag köpte för länge sen. Jag provade att blanda etanol i bilen för ca 1år sedan och efter det gick bilen aldrig som den gjorde innan så det va det dummaste jag har gjort, men det kan ju hända att det kom en massa skit i filtret då.

    Måste prova det till veckan, tror det blir nya stift också.
    Alla gör vi misstag, så är det
    Men ja, testa först med att byta det, kan vara lite bökigt när det rinner massa bensin vid bytet, men det är helt normalt.
    Medlemsnr: 7116
    SAAB = Se Allas Avundsjuka Blickar
    Garaget.org/JSkoglund

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    43

    Re: Svajjande laddtryck

    hej

    En fråga bara, vart sitter bränslefiltret på 9000 2.3t -98??

    Saab 9000 års 98, 2.3t BSR Steg1 235hk/401NM

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    101

    Re: Svajjande laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av gregge12
    hej

    En fråga bara, vart sitter bränslefiltret på 9000 2.3t -98??

    Under bilen framför höger bakhjul, kan finnas en plastkåpa över.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    801
    Medlem#
    11844

    Re: Svajjande laddtryck

    Finns det egentligen nån intervall för bränslefilter byte på 9000 eller byter man bara vid motor störningar??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    43

    Re: Svajjande laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av henknu
    Citat Ursprungligen postat av gregge12
    hej

    En fråga bara, vart sitter bränslefiltret på 9000 2.3t -98??

    Under bilen framför höger bakhjul, kan finnas en plastkåpa över.
    Ok, tackar
    Saab 9000 års 98, 2.3t BSR Steg1 235hk/401NM

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    727

    Re: Svajjande laddtryck

    finns intervaller för byte av filtret. På en 9-5:a är det 12k mil om jag inte minns fel.
    Jag hade liknande svajande problem på en 9000 jag hade och då var det
    magnetventilen som var trasig.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    801
    Medlem#
    11844

    Re: Svajjande laddtryck

    Jag bytte iaf bränslefiltret idag och bilen blev lite piggare så det kanske inte va så dumt men problemet kvarstår tyvärr....

    Mätte på MV också och den gav 3.9ohm åt båda håll från mittenstiftet men den kan ju vara trasig ändå??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    801
    Medlem#
    11844

    Re: Svajjande laddtryck

    Fick hem en MV ena dan och monterade den men då funkade inte den... tur jag inte hade betalat än för den. iaf så fick den gamla åka tillbaka i då.

    Tog och bytte tändstift till nya NGK men ingen skillnad....

    Nu har den även börjat gå på 3 cylindrar vid kraftigt laddtryck!!! Kraftigt menas runt 1.0bar.... Börjar misstänka att det kan vara tändkassetten som spökar, vad tror ni?? kan det vara den som gör att laddtrycket svajjar och att den börjar gå på 3 cyl vid fullt laddtryck??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567

    Re: Svajjande laddtryck

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Nu har den även börjat gå på 3 cylindrar vid kraftigt laddtryck!!! Kraftigt menas runt 1.0bar.... Börjar misstänka att det kan vara tändkassetten som spökar, vad tror ni?? kan det vara den som gör att laddtrycket svajjar och att den börjar gå på 3 cyl vid fullt laddtryck??
    Antagligen så låga odds på detta så jag tänker inte ens försöka slå vad. Testa med en DI-kassett du VET fungerar även vid högre laddtryck.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. SVAJJANDE LADDTRYCK & LÅGT
    Av Aero Steffe Ö-o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 21:47
  2. svajjande laddtryck
    Av Xhail i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 16:19
  3. Svajjande, studsande laddtryck?
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 15:54
  4. svajjande laddtryck
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •