Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ang. FAQ delen av forumet.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    110

    Ang. FAQ delen av forumet.

    Jag funderade på om man inte kunde dela upp FAQdelen lite så det är lättare att hitta FAQ till sin bil/modell. T.ex. 1 del 9-5, 1 del 9000, 1 del 900 osv.

    Va tycker ni om det??
    Då slipper man leta i genom alla sidor för att hitta svar.

    Mvh//Anders

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    5737

    Re: Ang. FAQ delen av forumet.

    Tanken har även slagit mig men hur gör man då med trådar som gäller för många olika bilmodeller?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Ang. FAQ delen av forumet.

    Citat Ursprungligen postat av agrrrr
    Då slipper man leta i genom alla sidor för att hitta svar.
    Så himla jobbigt är det väl inte att skumma igenom rubrikerna på TRE sidor? Torde ta max 10 s /sida.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: Ang. FAQ delen av forumet.

    Största problemet tror jag är att ett problem på 9-5 kan vara snarlikt problem som också finns på 9-3. Exempelvis felande pixlar, vevhusventilationer, etc, etc. Ett problem som någon har med sin 9-3,a och skrivit en guide om kan också gälla någon som har 9-5. Om den som har 9-5,an stirrar blint i 9-5 avdelningen så kan han missa viktig information som gäller även honom bara för att han inte tittar i 9-3 avdelningen.

    Man får tänka på att de som gör FAQ,arna måste orka göra de också, och i dagsläget så är det många trådar som innehåller information för flera bilmodeller. I dagsläget ser jag det som ett stort jobb att behöva kräva att de som gör FAQ,arna postar flera inlägg under flera rubriker istället för att klämma in allt under samma tråd.

    Personligen tycker jag att det bästa är att behålla FAQ,en som den är så länge som den inte är längre än några sidor. Det klart. Är den 15 sidor så blir det jobbigt, men nu är den ju bara på 3 så...

    Däremot tycker jag också att det behöver struktureras upp något i form av rubrikförtydligande samt rensande av off-topic inlägg i FAQ trådarna. Men det är ett arbete som pågår kontinuerligt redan i dagsläget men i mån av tid och ork...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    110

    Re: Ang. FAQ delen av forumet.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Största problemet tror jag är att ett problem på 9-5 kan vara snarlikt problem som också finns på 9-3. Exempelvis felande pixlar, vevhusventilationer, etc, etc. Ett problem som någon har med sin 9-3,a och skrivit en guide om kan också gälla någon som har 9-5. Om den som har 9-5,an stirrar blint i 9-5 avdelningen så kan han missa viktig information som gäller även honom bara för att han inte tittar i 9-3 avdelningen.

    Man får tänka på att de som gör FAQ,arna måste orka göra de också, och i dagsläget så är det många trådar som innehåller information för flera bilmodeller. I dagsläget ser jag det som ett stort jobb att behöva kräva att de som gör FAQ,arna postar flera inlägg under flera rubriker istället för att klämma in allt under samma tråd.

    Personligen tycker jag att det bästa är att behålla FAQ,en som den är så länge som den inte är längre än några sidor. Det klart. Är den 15 sidor så blir det jobbigt, men nu är den ju bara på 3 så...

    Däremot tycker jag också att det behöver struktureras upp något i form av rubrikförtydligande samt rensande av off-topic inlägg i FAQ trådarna. Men det är ett arbete som pågår kontinuerligt redan i dagsläget men i mån av tid och ork...
    Ja, det kan jag tänka mig kan ta lite tid att sortera..
    Nån struktur som du säger behövs, men det kanske inte funkar så som jag tänkte. Men hur vore det att sortera det efter områden?
    Motor
    El
    Kaross osv.

    Ungefär som resten av forumet är uppdelat.
    Man är ju redan van vid forumet och vart ting placeras så då ska det ju inte vara några problem att hitta i FAQ tråden. Eller?

    LM: Jag trodde att FAQ tråden skulle bli längre med tiden, inte bara 3 sidor?

    Huvudsaken är väl att ni arbetar på det!

    Trevlig midsommar på er!!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Ang. FAQ delen av forumet.

    Citat Ursprungligen postat av agrrrr
    LM: Jag trodde att FAQ tråden skulle bli längre med tiden, inte bara 3 sidor?
    Nja, det är ju en forumavdelning som består av tre sidor med olika trådar som i sig kan bestå av flera sidor.
    Vad gäller dessa trådar så är det som Kongo skriver på sin plats med en rejäl upprensning som också sker långsamt i mån av tid.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Ang. FAQ delen av forumet.

    Ett problem med FAQ-delen, som jag påtalat, är att den som skrivit FAQ-inlägget blir av med möjligheten att redigera densamma när den flyttas in i FAQ-forumet.
    Jag förstår baktanken, nämligen att man inte blir av med en bra FAQ för att någon blir sur, men det innebär också att det kan bli svårare att rätta en FAQ samt att nytillkommen info kan komma på sida 3 i tråden eftersom man inte kan ändra första inlägget. Exakt _hur_ man löser detta har jag ingen bra tanke kring, men att det borde tittas på tycker jag

Liknande ämnen

  1. Vad heter denna delen?
    Av virtsn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 23:19
  2. Har FAQ-delen krymt?
    Av Blommas i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •