Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Köpråd Saab 9-3 -06/-07

  1. #1

    Köpråd Saab 9-3 -06/-07

    Hej, är ny på forumet och ska köpa min första egna bil. Är rätt så kass på det mesta med bilar men hoppas lära mig mer.
    De jag hittills tittat på är Saab 9-3 av årsmodell 2006 och 2007 och med ett miltal mellan 8.000 - 13.000, manuell växellåda föredrar jag och även helst en diesel. Rör mig i prisklass mellan 100-150.000kr

    * Några frågor som jag har är vilken av paketen man ska välja? Själv känner jag att jag klara mig med en enklare som Linear(?), men vector och aero kanske är bättre även om de bilarna är dyrare?
    * Den stora servicen som kostar runt 7.000kr genomförs den efter 11 eller 12.000 mil? har sett de båda miltalen på olika internetsajter.. Kan det vara fördel att köpa en bil som denna service redan har gjorts istället för en som kanske har runt 1.500mil kvar till denna service?
    * Vad betyder TiD och TiDS, som vissa dieselbilar benämns med?
    * Hur är Saab 9-3 vad gäller acceleration m.m.? När man ser att de har 150hk (110kw x 1,35 om jag räknar rätt?) känns det klent men jag är som sagt inte speciellt säker på min sak..
    *Antalet ägare brukar oftast anges i bilannonsen, vad har antalet för betydelse? t.ex. om man ser att en 3år gammal bil haft 6 ägare kanske man ska fundera på varför det bytts ägare så ofta?
    *Är det någon skillnad alls mellan -06 och -07?

    Har ni några andra tips på saker man bör titta på?

    Har säkert fler frågor men de kommer väl allt eftersom.
    Är jättetacksam för alla svar jag kan få.

    Mvh
    Patrik, Uppsala

  2. #2

    Re: Köpråd Saab 9-3 -06/-07

    9-3 M07 har nyare inredning (den nuvarande), dock är ratten densamma.
    Det finns dieselversioner 120 (TiD), 150 (TiD) samt 180 hk (TTiD). T = turbo, TT = Twin-turbo samt D = diesel. Osäker på vad i betyder.
    Vilken effekt är du van vid? Det är många faktorer som samverkar och en bil med färre hk kan kännas (och vara) snabbare än en bil med fler.
    Antal ägare kan rör sig om leasingbolag etc som ej brukar bilen. Vissa potentiella köpare störs på många ägare i registret. Använd sunt förnuft och ring upp dessa om du känner dig osäker.

  3. #3

    Re: Köpråd Saab 9-3 -06/-07

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    9-3 M07 har nyare inredning (den nuvarande), dock är ratten densamma.
    Det finns dieselversioner 120 (TiD), 150 (TiD) samt 180 hk (TTiD). T = turbo, TT = Twin-turbo samt D = diesel. Osäker på vad i betyder.
    Vilken effekt är du van vid? Det är många faktorer som samverkar och en bil med färre hk kan kännas (och vara) snabbare än en bil med fler.
    Antal ägare kan rör sig om leasingbolag etc som ej brukar bilen. Vissa potentiella köpare störs på många ägare i registret. Använd sunt förnuft och ring upp dessa om du känner dig osäker.
    Tack för de svaren!
    Jag har tidigare bara kört morsans volvo 850 -97 som var rätt seg och sedan en Passat kombi 170hk som sparkade bra, dock är ju den tyngre än en saab 9-3 så 150hk lär nog inte vara fel.
    Har just tittat på en 9-3 150hk linear 1.9 TiD -06 gått 7400mil, är rätt så sugen på den men man får väl vänta tills efter midsommarhelgen då alla håller stängt. info från denna bil:
    Diesel, centrallås, acc, abs, airbag förare, airbag passagerare, sommar- & vinterhjul, esp, elhissar, elspeglar, elmanövrerad förarstol, aluminiumfälgar både på sommar- & vinterhjulen, rails, dragkrok, 6-växlad, färddator, farthållare, stereo med cd, servicebok finns, senaste service är utförd vid 7317 mil, 1 ägare/brukare, svensksåld, färg: blåmetallic
    Vad säger ni andra om denna?
    Om någon har svar på mina övriga frågor i det första inlägget så är jag väldigt tacksam för det.
    Har sett några trådar här på forumet om vad man bör titta extra på vid köp så ska läsa igenom dessa också.
    Trevlig Midsommar!

  4. #4

    Re: Köpråd Saab 9-3 -06/-07

    Tycker nog du skall satsa på en M07 eller nyare. Ser ingen anledning att köpa av bilhandlare om bilen är så pass ny. Priset får avgöra.

  5. #5

    Re: Köpråd Saab 9-3 -06/-07

    Ska troligen iväg imorgon och titta på en Saab 9-3 Kombi Diesel -06. Dock blev jag fundersam när det står att senaste service är gjord vid 7300mil, vad jag förstått är serviceintervallen 3000mil och om 6000-milaservicen är gjord vid 7300 gäller väl inte saabs garanti på motor m.m.? eller är jag helt ute och cyklar?
    Tack på förhand
    /Patrik

  6. #6

    Re: Köpråd Saab 9-3 -06/-07

    Det låter mkt även om serviceintervallet är dynamiskt (till viss del). Men bemärk även att bilen är gammal. Inga garantier gäller förutom mot genomrostning. Nu antar jag att bilen i fråga är >3 år gammal.

  7. #7

    Re: Köpråd Saab 9-3 -06/-07

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Det låter mkt även om serviceintervallet är dynamiskt (till viss del). Men bemärk även att bilen är gammal. Inga garantier gäller förutom mot genomrostning. Nu antar jag att bilen i fråga är >3 år gammal.
    Bilen togs i trafik i maj för 3 år sedan så då stämmer det du säger.
    tack så mycket!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    211

    Re: Köpråd Saab 9-3 -06/-07

    Citat Ursprungligen postat av the_p
    * Några frågor som jag har är vilken av paketen man ska välja? Själv känner jag att jag klara mig med en enklare som Linear(?), men vector och aero kanske är bättre även om de bilarna är dyrare?
    Jag vet inte hur mycket som ändrat sig fram till idag men mitt tips är att du kollar på SAAB:s hemsida och ser vilken utrustning som finns nu och som du absolut vill ha tex xenonljus eller backhjälp. Kolla sen om de intressanta beg.bilarna har de få viktiga grejorna, all annan utrustning blir bonus. Att lära sig vad olika paket innehåller olika år är nog omöjligt.

    Citat Ursprungligen postat av the_p
    * Hur är Saab 9-3 vad gäller acceleration m.m.? När man ser att de har 150hk (110kw x 1,35 om jag räknar rätt?) känns det klent men jag är som sagt inte speciellt säker på min sak..
    Vi har en 120 hkr och jag tycker det räcker för att köra om. Det är så lågt varv på motorn på 6:an att man måste växla ned oavsett om man har 120 eller 150 hkr. Det var längesen jag körde en 150 hkr men min svärfar har en och när han provkört vår tyckte han inte att han märkte nån skillnad. Men hur du vill köra vet ju bara du.

    Skatten i år och nästa är ca 3600:- för 120 hkr mot ca 4100:- för 150 hkr. Dock så tror jag att de drar lika mycket diesel i verkligheten. 120 hkr har 8 ventiler och de två starkare har 16.

    Citat Ursprungligen postat av the_p
    *Är det någon skillnad alls mellan -06 och -07?
    Skillnaden man genast ser är att panelen för radio och ac är mycket mer lättöverskådlig och modern i -07. Har du väl sett det så tror jag du lägger de extra slantarna som ev. krävs för att få en -07.

    Det fanns en optisk databuss till och med -06. Om det är bättre eller sämre utan den vet jag inte men det verkar vara lättare att själv uppgradera ljudet om man är missnöjd från och med -07.

    Citat Ursprungligen postat av the_p
    Har ni några andra tips på saker man bör titta på?
    Om du köper av en handlare och inte kan pruta ner priset mer så försök få en service gjord. Kanske en stor även om det inte är dags riktigt än. Det som kostar dig 7000:- är inte alls lika dyrt för handlaren.

  9. #9

    Re: Köpråd Saab 9-3 -06/-07

    Tack för infon tur-ture.
    Ska ringa till en firma idag och snacka lite med dom och sedan kanske jag åker och tittar på bilen i eftermiddag/kväll. Så ikväll kan jag vara ägare till min första bil
    Det där med att försöka få en service om man inte lyckas pruta låter bra, eftersom firman inte tar kort så måste jag troligen ha en postväxel och då kan det vara svårt att veta vilken summa man ska ha postväxeln på.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-7X
    Av sku i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 00:17
  2. Köpråd: Saab 9-3 SS 2.0t -07
    Av Kingandace i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 18:07
  3. Köpråd- Saab 9-5 98 - 02
    Av AxlSam i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 22:49
  4. köpråd saab 900
    Av Anell i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •