Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rost på og9-3 -02

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239

    Rost på og9-3 -02

    Efter lite syning av kaross har jag hitta 3 ställen med rost och undrar om det är "vanliga" ställen/fel.

    Höger bakdörr nedersta kanten mitt på.
    Sen på kanten mellan bakskärm och bakdörr sitter skyddsplast där men ändå fått rost på båda sidorna.. ?

    Tycker det är tidigt med rost på en 7år gammal bil eller vad tycker ni??
    Saab 9-3 2,0t -07

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Rost på og9-3 -02

    Plåtskarven bakom bakdörren är klassiskt. Behövs inte så värst lång tid innan det kommer där. Beror på en dubbelvikning som tydligen är lite dåligt utförd. Nästan _alla_ 5-dörrars jag tittat på har rost där. Mer eller mindre.
    Om det kommer rost "mitt på" en dörr så är det troligen inte riktigt rost utan en "blemma" där du har galvsläpp, även det rätt vanligt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239

    Re: Rost på og9-3 -02

    Å fan, jaja då är det bara att åtgärda innan det blir värre, Men dörren är lite mysko. men men det är väl bara lacka den med när man ändå håller på. Såg att skroten skulle ha mellan 2500 - 3000:- för en rostfri dörr, Samma pengar som en lack alltså...
    Saab 9-3 2,0t -07

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rost på og9-3 -02

    rosten vid det så kallade hundbenet, skarven vid plasten bak där är en hyfsat stor operation att rätta till om man vill ha en långvarig lösning.
    Dock inte så dyr om man kan hantera svetsen själv.
    Det enda som stoppar det är byte av plåten där.

    Vad har du för färg på bilen?

    Metalic färger kan ju vara väldigt svårt att få bra nyans på så det inte syns.

    Dörr är oftast lättast att köpa en beg, men 3000kr låter som ett väldigt överpris, sist jag kolla så tog de 1000kr på Km-bildemontering för själva plåtdörren, innehåll och klädsel har du ju redan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    138

    Re: Rost på og9-3 -02

    Jag fick senast igår fixa rost på alla 4 dörrarna, precis som du säger sitter det nedanför listen på dörren. Såg att färgen "bubblat sig" så slipade ner tills all rost va borta, rostätare, grundfärg, lack och sen klarlack.
    Är givetvis nyansskillnad på de punkerna nu men sålänge det inte blir mer funkar det....nästa steg blir till att köpa helt ny dörr.
    Tråkigt att det ska behöva bli så när man ändå är så pass petig med bilen, tvättar ofta å så...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239

    Re: Rost på og9-3 -02

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    rosten vid det så kallade hundbenet, skarven vid plasten bak där är en hyfsat stor operation att rätta till om man vill ha en långvarig lösning.
    Dock inte så dyr om man kan hantera svetsen själv.
    Det enda som stoppar det är byte av plåten där.

    Vad har du för färg på bilen?

    Metalic färger kan ju vara väldigt svårt att få bra nyans på så det inte syns.

    Dörr är oftast lättast att köpa en beg, men 3000kr låter som ett väldigt överpris, sist jag kolla så tog de 1000kr på Km-bildemontering för själva plåtdörren, innehåll och klädsel har du ju redan.
    Okej, men ämdå värt att ge sig på så länge det finns plåt att jobba med, Bilen är Stålgrå, Men lackar man upp till list så är det tveksamt om det kommer synas någon skillnad..
    Saab 9-3 2,0t -07

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Rost på og9-3 -02

    Citat Ursprungligen postat av Mcgromit
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    rosten vid det så kallade hundbenet, skarven vid plasten bak där är en hyfsat stor operation att rätta till om man vill ha en långvarig lösning.
    Dock inte så dyr om man kan hantera svetsen själv.
    Det enda som stoppar det är byte av plåten där.

    Vad har du för färg på bilen?

    Metalic färger kan ju vara väldigt svårt att få bra nyans på så det inte syns.

    Dörr är oftast lättast att köpa en beg, men 3000kr låter som ett väldigt överpris, sist jag kolla så tog de 1000kr på Km-bildemontering för själva plåtdörren, innehåll och klädsel har du ju redan.
    Okej, men ämdå värt att ge sig på så länge det finns plåt att jobba med, Bilen är Stålgrå, Men lackar man upp till list så är det tveksamt om det kommer synas någon skillnad..
    Visst kan man lacka upp till listen, där bak vid hjulhuset funkar det dock inte, den lilla rost du ser är ungefär som med isbeg 1/10 över vattnet och resten under, brukar som regel vara väldigt mycket värre på baksidan där.
    Är liksom dubbla plåtar längst ner som går ihop med en enkelt plåt uppefrån, där i så samlas vatten och skräp och rosten kryper mellan dessa 2 plåtar.

    Bytte själv på min ena ng900 i våras, rödmetalic och det syns lite nyansskillnad, dock inte så man stör sig på det så väldigt, gav 2000kr för allt totalt, varav 1000kr var för lacken.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. og 9-3 Cab rost ?
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 11:56
  2. Rost...
    Av AndersM i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 19:35
  3. rost 9-3 -99!!
    Av Joel220 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:08
  4. rost
    Av andersu i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 02:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •