Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Konstigt fel efter steg 3 chippning? OG9-3 2,0T T5 -98

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Konstigt fel efter steg 3 chippning? OG9-3 2,0T T5 -98

    Har precis monterat steg 3 i min bil och den vill inte gå jämnt, den rycker och hackar som fan, har svårt att hålla stadig tomgång pendlar mellan cirka 800-1400 för att i ibland helt lägga av i korsningar. Chipet kommer från en ng900 utan startspärr kan det vara att man behöver programera in chipet ändå? Check engine lampan lyser sedan tidigare och varnar för lambdasensorn, den byttes dock men problemet kvarstod.

    mvh marre

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Hej!

    Koncentrera dig på att fixa CE.

    Startar bilen så är det inget problem med VSS (startspärren) och boxen behöver inte giftas in.

    Just CE för lambda brukar betyda att det är fel på bränsleblandningen, inte fel på själva sonden. Kolla vacuumslangar, trycksidan, tankurluftningsventil, och avlastningsventilen m.a.p på läckage. Kika även om du har nåt avgasläckage innan lambdasonden. T.ex i grenrörspackningen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Problemet är ju dock att bilen gick helt perfekt innan med bsr steg 2 chip utan taskig tomgång, utan ryckningar osv. Det enda felet tidigare var Check engine och att bilen blev lite törstigare. När jag dock kopplade in chippet uppstod problemet och fan när man motorbromsar på ettan eller tvåan så ser det ut som att det kommer en övningskörare som juckar fram på gatan! Går inte att köra lugnt.

    EDIT: Bilen går förövrigt som ett skott

    mvh marre

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Hej,

    C.E. är kablaget till syresonden Ok?

    Till vilken bil är chippet(ng900?), årsmodell och typ, nytt eller begagnat?
    Är bilen i fråga är en og9-3 2.0T m/98 ?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Ja har testat med 2st lambdasonder och felkoden ploppar fortfarande tillbaka nästan direkt efter start. Chippet har suttit i en ng900 96 T5 185hk motor och är begagnat. Bilen i fråga är den i signaturen d.v.s en saab og9-3 2.0T T5 my98. Problemet försvinner vid montering av ett steg 2 chip. Den tidigare ägaren påpekade dock var att han körde med bruna spridare till den här setupen MEN att han var säker på att boxen bara var en steg 3 box. Övrig hårdvara i hans bil var komplett JT 3" system, öppet filter, öppen dump och större spridare inget annat, d.v.s väldigt lik setup som jag har nu förutom spridarna. Kan problemet ha med spridarna att göra?

    mvh marre

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Det luktar spridarproblem. Faktiskt det första jag tänkte på när jag började läsa ditt inlägg. Kan det vara så att du har fel spridare monterade? Originalspridare?
    Frågan är väl egentligen om vad för spridare du har nu och vad boxen begär.
    Jag hade själv luftläckage vid spridarna förra sommaren med just detta fenomen som följd.

    Du har ju till viss del redan hittat felet, dvs om du byter box försvinner fenomenet.
    Har du kanske fel spridare för programmet eller är det kanske så att programmet i sig inte är anpassat för den hårdvaran i övrigt som du har?

    Fanns felet direkt när du stoppade i steg 3 boxen eller har det kommit stegvis?

    Mvh Johan

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Ja felet kommer direkt när steg 3 boxen kopplas in, monteras bsr chippet är bilen sitt vanliga "jag" igen. Den rycker och juckar fram och spikar någon gång på full gas, förra ägaren körde ju som sagt med större spridare och förmodligen är boxen mappad för större spridare tidigare, en sån där individuell mappning.

    mvh marre

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Ja felet kommer direkt när steg 3 boxen kopplas in, monteras bsr chippet är bilen sitt vanliga "jag" igen. Den rycker och juckar fram och spikar någon gång på full gas, förra ägaren körde ju som sagt med större spridare och förmodligen är boxen mappad för större spridare tidigare, en sån där individuell mappning.

    mvh marre

    Vet du med dig att förra ägaren av den boxen körde med större spridare så har du nog hittat felet.
    Kör inte med den boxen utan se till att få en programvara nedtankad i den som passar din bil och dess hårdvara.

    Som kuriosa undrar jag om du vet vad det är för leverantör på ditt "steg 3".

    Mvh Johan

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Varför köpa så osäkra program?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Ja felet kommer direkt när steg 3 boxen kopplas in, monteras bsr chippet är bilen sitt vanliga "jag" igen. Den rycker och juckar fram och spikar någon gång på full gas, förra ägaren körde ju som sagt med större spridare och förmodligen är boxen mappad för större spridare tidigare, en sån där individuell mappning.

    mvh marre
    Jaha!!

    Hjälpa lr stjälpa!!??
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Citat Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna
    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Ja felet kommer direkt när steg 3 boxen kopplas in, monteras bsr chippet är bilen sitt vanliga "jag" igen. Den rycker och juckar fram och spikar någon gång på full gas, förra ägaren körde ju som sagt med större spridare och förmodligen är boxen mappad för större spridare tidigare, en sån där individuell mappning.

    mvh marre
    Jaha!!

    Hjälpa lr stjälpa!!??

    Hur menar du?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Det är ju uppenbarligen inget steg 3 om det är en individuell mappning med gjort för annan hårdvara, så varför försöker du ens att koppla in den boxen??

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Citat Ursprungligen postat av jompao
    Det är ju uppenbarligen inget steg 3 om det är en individuell mappning med gjort för annan hårdvara, så varför försöker du ens att koppla in den boxen??
    Köpte den som steg 3 box men sen visade det sig efteråt att han använt gröna spridare i sin bil och visste inte om tidigare ägaren gjort en individuell mappning. Fick veta allt det efter köpet när jag redan monterat boxen.

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Släng i rätt gröna då och prova!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Släng i rätt gröna då och prova!
    Hade inte räknat med att lägga ut 3500kr på spridare i samband med uppgraderingen till steg 3, så jag får nog vänta ett tag om jag inte hittar några begagnade

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Konstigt fel efter steg 3 chipning? *löst*

    Problemet löste sig genom att jag skaffade mig en äkta steg 3 box från maptun. Nu går bilen bra och har varken pendlande tomgång eller ryckningar, misständningar eller spikningar. Tur att motorn klarade sig.

    mvh marre

Liknande ämnen

  1. Förbrukning efter chippning ??
    Av ultramax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 22:24
  2. Konstigt ladd efter chippning
    Av nilsson-90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 19:59
  3. [LÖST] Problem med pystrim -> SQR steg 4
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 18:26
  4. Problem efter chippning
    Av Fimpen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 16:04
  5. Konstigt laddtryck efter chippning
    Av Anton.S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 18:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •