Vart sitter den berömda stålhylsan som alla förstärker med i växellådan?
Vart sitter den berömda stålhylsan som alla förstärker med i växellådan?
Man monterar stålhylsan istället för kollapshylsan.
Dvs den sitter på utgående axel
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Kan du peka
http://900.freddesign.se/#9.13
Nyttiga bilder och tips här: http://www.thesaabsite.com/9000/9000transrepair.htm
Bland annat denna:
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Aaah, grymt!
Tack!
och nyttigt att veta är naturligtvis att hylsan ska slipas in så rätt lagerförspänning uppnås. Kompressionshylsan sköter detta automatiskt men hylsan är ju stum så där är det mer arbete.
Man kan alltså inte köpa/göra en hylsa och bara stoppa dit och tro att allt löser sig själv.
Kollapshylsan är den den hylsa på bilden som har en "valk" mitt på och är ca 20-30mm hög.
På axeln närmast kameran sitter kollapshylsan överst, sen kommer en distanshylsa innan man når drevet.
Stålhylsan ersätter kollpshylsan och distanshylsan och görs lämpligtvis av lite tjockare gods. Godstjockleken begränsas av fingret till växelföraren.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Verkar ju lite jobb med de där, men samtidigt känns det som det borde göra när allt är löst och man ska sladda runt med 400hk :S
Lådan "skulle" vara uppgraderad och förstärkt med sellholmdiff när
jag köpte den. Det visade sig att det inte var så... surt...
Ramlade över en sida där det talas om att använda kollapshylsan till en F35 istället för standard då denna tydligen är stadigare: http://www.genuinesaab.com/psi/gearbox.htm
Crush Sleeve
One thing that is not in the upgrade kit that should be in every high output gearbox is the new crush sleeve from the F35. This was even used in the -03 9-3CV with the F25.
Interestingly the new crush sleeve has not come in any of the kits. It has not been superseded but you can and should use the updated part in the older gearboxes as a minimum.
For the next step past level 2 you can machine and parallel grind steel spacers to take the place of the crush sleeve but care must be taken to get just the right thickness for proper preload. This either takes an assortment of shims or the ability to surface grind custom to the application. This can be quite time consuming since you have to chase it and then tear the case back apart to change the shims. With stock crush parts you just squeeze it till the numbers are right.
Article : Sleeve (Old, Barrel with spacer)
PartNo : 8734477
Usage : 1998-2002
Article : Sleeve (New, Ridged cone)
PartNo : 55352125
Usage : 2003-,
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Aaah... där ser man.
Nu är det så att det satt en stålhylsa i min låda redan
Dock så kan jag tänka mig att denna tråd kommer att vara användbar för fler.
Hej!Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna
Menar du den som satt ihop med den kupade brickan?
Inga hintar om hur de har sett ut?Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Lite nyfiken? Var det inte ens en sellholm-diff i den? Kanske samma skojare som blåste mig på F28:an?Ursprungligen postat av airflowfredde
/M
Akta skinnet!
Det var inte en sellholmdiff i den nej, det var en quife.Ursprungligen postat av lillen 761
Den skulle vara byggt av PA men jag snackade med han innan köpet
och han kände inte riktigt igen det jag sa,
jag har oxå funderat hur den dära stålhylsan ser ut antar att jag oxå har en sådan, det borde Aero-E-Tuna kunna svara på, vad mera gjordes med min låda? om man får låna tråden lite
jag har oxå Quife, vad skiljer sellholm o Quifen åt?
Hur fasen går man till väga för att få bort drevet til 5e växeln?
"Use a puller to remove 5th gear and the Syncro assembly from the input shaft. Be careful here not to use too much force to remove the gear with as you WILL break the edges of the teeth here. Be sure to insert the puller arms far enough beneath the gear lip."
Detta fungerade ju inge vidare så fråga 2 blir vart man får tag på ett nytt drev?
Mvh
/Victor
Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
Saab 93B 1958
Nytt drev = Saab
Alt begagnat.
Saabs metod är att montera avdragaren i växellådshuset och dra loss den lådhalvan. När man gör detta följer övre lagret med som i sin tur trycker upp drevet. Alltså, ingen avdragare direkt på drevet.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Den engelska texten pratar om ingaxel. Och där lyfter man under drevet.Ursprungligen postat av SaabAero
Det du beskriver gäller utgaxel.
Johan
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Så är det såklart
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Okej det verkar ju som en vettigare lösning att klyva lådan med avdragare istället för att belasta tänderna på drevet.
Nu kanske jag är ute och cyklar men när jag började undersöka saken lite närmare på min låda igår så konstaterade jag att själva drevet löper fritt på axeln, och likaså synkringarna. Medans det översta delen på axeln (det "drevet" som Cg-säkringen sitter mot) tycks vara anpassar för en 3-kloavdragare och det är också det "drevet" som sitter som berg!
Eller är det av nån annan anledning att det är 3 urfräsningen i ringen under det övre "drevet"?
Ni får ursäkta en konstig förklaring då jag inte vet vad alla komponenter heter ^^
Jag har en till låda från en 900 2.0t 1996, kanske kan plocka drevet från den?
Saab 99L 1973 Audi A6 quattro 3.0 2002
Saab 93B 1958